1 241 533 läst · 3 920 svar
1242k läst
3,9k svar
Totalrenovering av 20-talslägenhet
Renoverare
· Stockholm
· 18 483 inlägg
Nu har kinaledsen från ebay kommit, 28w / meter och 2160 lumen / meter. Borde räcka och bli över då jag ska ha två stycken 800mm vilket ger totalt 3456 lumen!
Ska experimentera lite med hur mycket avstånd från det frostade glaset som krävs för att ledspottsen inte ska synnas utan hela ytan ska lysa som en enhet. Jag hoppas det räcker med några centimeter, blir jobbigt att fräsa i teglet annars!
Målet är detta
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska experimentera lite med hur mycket avstånd från det frostade glaset som krävs för att ledspottsen inte ska synnas utan hela ytan ska lysa som en enhet. Jag hoppas det räcker med några centimeter, blir jobbigt att fräsa i teglet annars!
Målet är detta
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Stockholm
· 18 483 inlägg
Sådär nu är avloppet inpassat, 50mm till duschen, 90mm till toan för att få ner golvnivån så mycket det går som sedan övergår till 110mm.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
ska du ha en customram till unidrain brunnen eller blir det ett "vanligt" galler?
Du vet att gallret inte kommer ända in mot väggen om man inte limmar på en LUXskiva?
Ska du ha customram med klinker så rekommenderar jag att du får tag på en firma som vattenskär plattorna, kommer inte gå med vinkelslip eller liknande (om det inte är små plattor)
Vilket jäkla jobb du lägger ner på vad som såg ut att vara en fin lägenhet från början, hoppas du får den ännu finare och blir nöjd med allt.
Vill gärna höra en prislapp på renoveringen när du är klar
Du vet att gallret inte kommer ända in mot väggen om man inte limmar på en LUXskiva?
Ska du ha customram med klinker så rekommenderar jag att du får tag på en firma som vattenskär plattorna, kommer inte gå med vinkelslip eller liknande (om det inte är små plattor)
Vilket jäkla jobb du lägger ner på vad som såg ut att vara en fin lägenhet från början, hoppas du får den ännu finare och blir nöjd med allt.
Vill gärna höra en prislapp på renoveringen när du är klar
Renoverare
· Stockholm
· 18 483 inlägg
Jag ska ha classic line ram och galler. Nu hittar jag inte några ritningar på ramen online så vet inte exakt hur bred "kant" ramen har. Men med LIP fix och klinker borde det se ut ungefär såhär
Tack! Mäklaren har lyckats med att ta bilder som ser bra ut (Vilket jag tror bara gör att folk bli besvikna när de väl kommer på visningen). Tex har de inte tagit med den fula och slitna våtrumsmattan i badrummet. Golvet ser även det bättre ut än vad det egentligen är. Det är slippat massor med gånger och väldigt slitet och med olika färger varje gång vilket har resulterat i en märklig nyans. Sedan har de aldrig tagit bort socklarna vilket har resulterat i att det är originalfärg på golvet ca 1cm mot sockeln.
Vi fick den dock för rekordlåga 49 tusen kvadraten så kan inte klaga Dock hade jag gärna slupplit jobbet med golvet
Vet inte om jag vill summera alla kostnander
edit: Kollat ramen nu, den är 21mm mot väggen och 14mm mot fallet. Med 6mm kakel så blir det med andra ord 15mm och sedan lite fix etc så runt 13-14mm vilket blir välldigt symetriskt, mer än på bilden ovan iaf
Logga in
Skapa konto
Tack! Mäklaren har lyckats med att ta bilder som ser bra ut (Vilket jag tror bara gör att folk bli besvikna när de väl kommer på visningen). Tex har de inte tagit med den fula och slitna våtrumsmattan i badrummet. Golvet ser även det bättre ut än vad det egentligen är. Det är slippat massor med gånger och väldigt slitet och med olika färger varje gång vilket har resulterat i en märklig nyans. Sedan har de aldrig tagit bort socklarna vilket har resulterat i att det är originalfärg på golvet ca 1cm mot sockeln.
Vi fick den dock för rekordlåga 49 tusen kvadraten så kan inte klaga Dock hade jag gärna slupplit jobbet med golvet
Vet inte om jag vill summera alla kostnander
edit: Kollat ramen nu, den är 21mm mot väggen och 14mm mot fallet. Med 6mm kakel så blir det med andra ord 15mm och sedan lite fix etc så runt 13-14mm vilket blir välldigt symetriskt, mer än på bilden ovan iaf
Redigerat:
På bilden du la upp så går ju ramen mot väga kaklet, men jag tror du får räkna med en klinkerbit mellan ramen och väga kaklet om du inte limmar upp en LUXskiva.
Jag har en tråd i badrumsforumet med en unidrain, fast det är med custom där ser man bara klinker. LUXskivan kanske bara gäller den "ramen" kom jag på....
Jag har en tråd i badrumsforumet med en unidrain, fast det är med custom där ser man bara klinker. LUXskivan kanske bara gäller den "ramen" kom jag på....
Renoverare
· Stockholm
· 18 483 inlägg
Förstår inte hur du menar faktiskt, kaklet och ramen kommer ju mötas och bilda ett innerhörn ?
Renoverare
· Stockholm
· 18 483 inlägg
Eller vänta nu, pratar du om vänsterhörnet?
http://www.byggahus.se/forum/badrum/217513-unidrain-och-custom-ram.html
Här ser du hur det blev i det badrummet jag gjorde, på bilderna på hemsidan så ser det ut som om spalten där vattnet rinner ner är mot väggen utan den lilla klinkerbiten mellan spalt och vägg.
För att slippa den lilla klinkerbiten så skulle man limma en LUXskiva innan man satt väggen, men förmodligen får du inte det här problemet eftersom du har ram och galler.
Här ser du hur det blev i det badrummet jag gjorde, på bilderna på hemsidan så ser det ut som om spalten där vattnet rinner ner är mot väggen utan den lilla klinkerbiten mellan spalt och vägg.
För att slippa den lilla klinkerbiten så skulle man limma en LUXskiva innan man satt väggen, men förmodligen får du inte det här problemet eftersom du har ram och galler.
Renoverare
· Stockholm
· 18 483 inlägg
Då är jag med, nej Highline är helt annorlunda
Renoverare
· Stockholm
· 18 483 inlägg
Funderade ett tag på att göra avvikelse från säkert vatten för att kunna köra med kapillärrör. Men efter lite diskussion med forummedlemmar etc så har vi valt att köra med prisol utan fog och sedan ha en fördelare infälld i teglet bakom kommod.
Tog ett tag att få in snitsen men nu går det rätt bra att bocka. Fick göra om det första röret så tappade 2 meter rör men, men.
Första röret bockat och inpassat
Här kommer vi bila bort en del tegel för att försänka en fördelare, kommer att löda ihop en själva med kapillärrör för att få den som vi vill
Tog ett tag att få in snitsen men nu går det rätt bra att bocka. Fick göra om det första röret så tappade 2 meter rör men, men.
Första röret bockat och inpassat
Logga in
Skapa konto
Här kommer vi bila bort en del tegel för att försänka en fördelare, kommer att löda ihop en själva med kapillärrör för att få den som vi vill
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Stockholm
· 18 483 inlägg
Nu är prisolrören inpassade och väggen bilad, tyvärr lossnade en del gipsputs vilket är lite läskigt. Hantverkaren ska komma dit och ta bort all puts som sitter löst och göra om göra rätt (från vänster, KV toa, VV dusch, KV dusch)
Här har vi fräst ut en ursparning i väggen som kommer bli en del av våtutrymmet, vi kommer ha en fördelare här som matar alla förbrukare, på så sätt uppfyller vi säkert vatten.
Fördelaren tänkte vi löda själva av kapillärrör för att få den som vi vill
Väldigt praktiskt att ha en pappa som är pensionär
Logga in
Skapa konto
Här har vi fräst ut en ursparning i väggen som kommer bli en del av våtutrymmet, vi kommer ha en fördelare här som matar alla förbrukare, på så sätt uppfyller vi säkert vatten.
Logga in
Skapa konto
Fördelaren tänkte vi löda själva av kapillärrör för att få den som vi vill
Logga in
Skapa konto
Väldigt praktiskt att ha en pappa som är pensionär
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Stockholm
· 18 483 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 483 inlägg
Medlem
· västra götaland
· 969 inlägg
Riktigt snyggt! Kan tänka mig att det blev en bra slant billigare än köpegrejor.
Riktigt hästjobb nu men jag tror det känns skönt nät allt är klart att det är gjort enligt konstens alla regler.
Bra jobbat!
Riktigt hästjobb nu men jag tror det känns skönt nät allt är klart att det är gjort enligt konstens alla regler.
Bra jobbat!
Renoverare
· Stockholm
· 18 483 inlägg
Tack! Vart väll kanske inte billigare, speciellt inte om man räknar in arbetsinsatsen Men det blev lite tightare och jag kunde få in och ut anslutningar där jag ville.
Tack, ja det går lite segt just nu när vi gör allt själva, går alltid snabbare i de faser bär hantverkare är inblandade det är skönt att höra att du tror det blir bra
Tack, ja det går lite segt just nu när vi gör allt själva, går alltid snabbare i de faser bär hantverkare är inblandade det är skönt att höra att du tror det blir bra