J Johnny S skrev:
Det håller jag med om, det vore helt fair om så vore fallet.
Men frågan är hur man ska få reda på hur hela kedjan blir. ???
 
J Johnny S skrev:
Det håller jag med om, det vore helt fair om så vore fallet.
Kan du inte kontakta någon annan på anebygruppen och diskutera frågan... istället för byggledaren som uppenbarligen inte är medgörlig ?
 
J Johnny S skrev:
Men frågan är hur man ska få reda på hur hela kedjan blir. ???
Du får begära att de redovisar faktureringsunderlaget för fakturan.
 
Filip94 Filip94 skrev:
Kan du inte kontakta någon annan på anebygruppen och diskutera frågan... istället för byggledaren som uppenbarligen inte är medgörlig ?
Dock svårt. Hans chef är säkert inblandad, vilket vore otroligt om han inte var det.
Kanske be deras juridiska ombud uttala sig i frågan.
 
Filip94 Filip94 skrev:
Du får begära att de redovisar faktureringsunderlaget för fakturan.
Den tanken har slagit mig. Dock så tror jag inte att de visar upp den för oss....
...
 
J Johnny S skrev:
Den tanken har slagit mig. Dock så tror jag inte att de visar upp den för oss....
...
Du kan åtminstonde begära att de redovisar hur de räknat fram summan.

Enligt paragraf 40 i konsumenttjänstlagen och som även nämns i ABS18 som jag antar är det avtal ni använder.

40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.”
 
  • Gilla
Johnny S
  • Laddar…
Filip94 Filip94 skrev:
Du kan åtminstonde begära att de redovisar hur de räknat fram summan.

Enligt paragraf 40 i konsumenttjänstlagen och som även nämns i ABS18 som jag antar är det avtal ni använder.

”40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.”
Tack så mycket. Det var ett bra tips, ska kanske även höra mig för med kakelkillen.
 
  • Gilla
Filip94
  • Laddar…
J Johnny S skrev:
Dock svårt. Hans chef är säkert inblandad, vilket vore otroligt om han inte var det.
Kanske be deras juridiska ombud uttala sig i frågan.
Ja det kostar ju inte dig något att ta upp frågan med annan lämplig person.

Du kan också be om råd hos HALLÅ konsument eller konsumentvägledaren i din kommun.

De kan ibland även försöka samtala med företaget.
 
  • Gilla
Johnny S
  • Laddar…
Filip94 Filip94 skrev:
Ja det kostar ju inte dig något att ta upp frågan med annan lämplig person.

Du kan också be om råd hos HALLÅ konsument eller konsumentvägledaren i din kommun.

De kan ibland även försöka samtala med företaget.
Tackar så mycket, jättebra.
 
  • Gilla
Filip94
  • Laddar…
Vill ge dig några råd, syftet med dessa är inte att du ska hamna i nån tingsrätt utan att du genom goda förberedelser slipper hamna där.

Börja med att föra dagbok över alla detaljer i konflikten. När pratade du bed byggchefen, vad sa hen så exakt du kommer ihåg, vad sa du. Sådan dagbok hjälpte oss att vinna ett rättsfall för några år sedan.

I din kommunikation med entreprenören så vägra ingenting och hota inte med något. Överlåt den sortens juridiskt våld till en expert. Du kan dock be om en massa saker och fråga.

Skriv ett email till entreprenören och säg att du är förvånad över vad byggchefen TYCKTES hota med och be dem klargöra om de tänker stoppa bygget, förklara vilka extra kostnader (gissar stora) det skulle medföra för dig. Hota INTE med någon stämning. Du vill försäkra dig om att det hela är ett misstag. Förklara att avtalet säger deras pris plus % och att du givetvis AVSER FÖLJA AVTALET.

Var noga med att inte vara anklagande utan att allt nog är ett missförstånd.

Om de fakturerar det högre beloppet så be om deras fakturor som underlag när du gör din egen bokföring av bygget och hänvisa till att avtalet säger deras pris plus %.

Garantin är entreprenörens huvudvärk men jag skulle försöka undvika skriva dem på näsan om den saken.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
S
Precis, be om underlaget som du har rätt till.
Hotet om att stoppa bygget för att du begår avtalsbrott är utpressning.
 
  • Gilla
Johnny S
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Vill ge dig några råd, syftet med dessa är inte att du ska hamna i nån tingsrätt utan att du genom goda förberedelser slipper hamna där.

Börja med att föra dagbok över alla detaljer i konflikten. När pratade du bed byggchefen, vad sa hen så exakt du kommer ihåg, vad sa du. Sådan dagbok hjälpte oss att vinna ett rättsfall för några år sedan.

I din kommunikation med entreprenören så vägra ingenting och hota inte med något. Överlåt den sortens juridiskt våld till en expert. Du kan dock be om en massa saker och fråga.

Skriv ett email till entreprenören och säg att du är förvånad över vad byggchefen TYCKTES hota med och be dem klargöra om de tänker stoppa bygget, förklara vilka extra kostnader (gissar stora) det skulle medföra för dig. Hota INTE med någon stämning. Du vill försäkra dig om att det hela är ett misstag. Förklara att avtalet säger deras pris plus % och att du givetvis AVSER FÖLJA AVTALET.

Var noga med att inte vara anklagande utan att allt nog är ett missförstånd.

Om de fakturerar det högre beloppet så be om deras fakturor som underlag när du gör din egen bokföring av bygget och hänvisa till att avtalet säger deras pris plus %.

Garantin är entreprenörens huvudvärk men jag skulle försöka undvika skriva dem på näsan om den saken.
Ok, tack så mycket.
 
redarn redarn skrev:
Vill ge dig några råd, syftet med dessa är inte att du ska hamna i nån tingsrätt utan att du genom goda förberedelser slipper hamna där.

Börja med att föra dagbok över alla detaljer i konflikten. När pratade du bed byggchefen, vad sa hen så exakt du kommer ihåg, vad sa du. Sådan dagbok hjälpte oss att vinna ett rättsfall för några år sedan.

I din kommunikation med entreprenören så vägra ingenting och hota inte med något. Överlåt den sortens juridiskt våld till en expert. Du kan dock be om en massa saker och fråga.

Skriv ett email till entreprenören och säg att du är förvånad över vad byggchefen TYCKTES hota med och be dem klargöra om de tänker stoppa bygget, förklara vilka extra kostnader (gissar stora) det skulle medföra för dig. Hota INTE med någon stämning. Du vill försäkra dig om att det hela är ett misstag. Förklara att avtalet säger deras pris plus % och att du givetvis AVSER FÖLJA AVTALET.

Var noga med att inte vara anklagande utan att allt nog är ett missförstånd.

Om de fakturerar det högre beloppet så be om deras fakturor som underlag när du gör din egen bokföring av bygget och hänvisa till att avtalet säger deras pris plus %.

Garantin är entreprenörens huvudvärk men jag skulle försöka undvika skriva dem på näsan om den saken.
Tack så mycket
 
J Johnny S skrev:
Den tanken har slagit mig. Dock så tror jag inte att de visar upp den för oss....
...
De måste visa upp ett fullständigt fakturaunderlag. I självkostnadsprincipen är det verkligt pris som gäller och sen påslaget på 12%. Entreprenören måste kunna visa upp exakt vilka kostnader den haft. Om inte så kan du bestrida fakturan.
Principen bygger på att entreprenören får tjäna 12% på materialet, inte en krona mer. Det är det som ni har avtalat.

Sen förstår man såklart att de blir tjuriga om man börjar ändra på mycket under byggets gång. Har det gjorts någon prisuppskattning innan arbetet? Om förutsättningarna var att de skulle sätta upp kakel för 850:- och det är det de har kalkylerat på med påslaget 0,12*850=102kr/m2 och man sen byter så blir påslaget istället 350*12=42kr/m2.
Hanteringskostnaderna är ju detsamma så man förstår ju att de hellre jobbar med det dyrare kaklet.
Många sådana ändringar i ett projekt ändrar ju såklart läget för entreprenören.
 
Redigerat:
Fast jag ser ett problem här. Det är underentreprenören. Underentreprenören kan troligen i princip köpa in kaklet för 1 kr/kvm, och debitera 2000 per kvm, och hävda att de är detaljist, de köper ut materialet till ditt projekt från sin egen "butik". Ditt avtal om självkostnad +12% gäller mellan dig och totalentreprenören. Men du kan inte påverka underentreprenörens priser.

Enda sättet att undvika att bli utsatt för den här typen av bedrägerier är att se till att bygget är specat ned till sista skruv, innan man skriver på ett bindande avtal.
 
  • Gilla
MichaelOberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.