Bästa programmet och husbygge i serien!

• Gilla
  • Älska
Markokoistinen och 2 till
  • Laddar…
V VillaGlan skrev:
Haha jag skrattade högt när han sa det. Allt var projekterat rätt, Röret hade inte fästs tillräckligt bra och lyckats vinklat/flyttat sig när dom gjöt plattan.
Så felet är fortfarande mitt... men inte projekteringsfel utan byggfel :)

Klart det är snyggast i blacka. Men jag är ju lite partisk också ;)
Tur det, annars hade det varit karriärsbyte direkt! 😆

• Gilla
  • Haha
Markokoistinen och 1 till
  • Laddar…
Galet snyggt! Har själv byggt hus med 2 små barn så vet precis hur slut man är...
Hatten av 👏🏻

• Älska
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
De som räddade situationen verkar framförallt ha varit närstående och vänner som kunde hjälpa till med bygget. Guld värt. Det är jättetufft att stå helt ensam med bygget när pengarna är slut.

• Gilla
  • Älska
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Grattis grattis till ett välbalanserat och vackert utfört bygge! Jag gillar siktlinjen genom hela huset och även den snygga entren.

Golven och dess vägganslutningar är jättesnygga. Jag har själv varken golv/taksocklar eller lister men huset byggdes "för tidigt" - njuter av att se hur hantverket utförts idag!

Tummen upp för att ni gjorde ett uppehåll i bygget för att dämpa budgeten.

• Gilla
  • Älska
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
V VillaGlan skrev:
Haha jag skrattade högt när han sa det. Allt var projekterat rätt, Röret hade inte fästs tillräckligt bra och lyckats vinklat/flyttat sig när dom gjöt plattan.
Så felet är fortfarande mitt... men inte projekteringsfel utan byggfel :)

Klart det är snyggast i blacka. Men jag är ju lite partisk också ;)
@VillaGlan Har ni räknat på hur många timmar du, bror och svärfar + ev. andra lagt som inte fick betalt?
Var ju för ovanlighetens skull ett bra program och ni har lyckats väldigt bra. Hoppas ni fått till övervåningen med eller att det snart är klart.

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Bästa programmet och husbygge i serien!
Absolut - hittills 😁
Hoppas det kommer fler liknande.

• Älska
VillaGlan
  • Laddar…
Fattar verkligen inte varför man envisas med att bygga utan takfot. Hur minimalistiskt är det att bygga för maximal väderutsatthet för fasaden?

Q qvrk skrev:
Fattar verkligen inte varför man envisas med att bygga utan takfot. Hur minimalistiskt är det att bygga för maximal väderutsatthet för fasaden?
De enda delarna av min fasad som hade svartmögel/prickar var den som skuggades av takfoten.
De mer ljusutsatta var utan det.

Efter "taklyft" för några år sedan blev de mycket små utstick på takfot. Ser inte alls problemet med det.

• Gilla
VillaGlan
  • Laddar…
Q qvrk skrev:
Det är ju i regel ingen fara om man är väldigt noggran med utförandet, är man inte noggran, ja då kommer det ju bli problem.

• Gilla
VillaGlan och 2 till
  • Laddar…
T
Riktigt kul att se, dels bor vi inte jättelångt därifrån så lite lokalpatriotism att se, men vi va även och tittade på grannhuset man ser i många klipp för 3 år sedan 😀
Huset blev riktigt häftigt, det här va nog bästa huset denna säsong enligt mig, snyggt jobbat!

• Gilla
  • Älska
VillaGlan och 1 till
  • Laddar…
Q qvrk skrev:
Detta är en intressant och relevant frågeställning.

Kort och gott är det egentligen för att man maximerar uttorkning av trät, i detta fall också ett obehandlat sådant.

En obehandlad fasad vill man helst att den ska vädras på samma villkor helst över hela ytan och slippa ha massa hörn och skuggiga vindskyddade delar.

Om du observerat så har huset även väldigt långt utskjutna fönsterpartier för att slippa yttre smygar etc egentligen av samma anledning.

Annars blir vissa delar utsatta och vissa inte, ger olika livslängd, rörelser och utseende osv.

Sen vad man tycker om stilen på huset det ger det är lite mer tycke och smak :D

Jag som arkitekt för projektet tycker jag det funkade bra i just detta hus, men är inte en lösning för alla hus.

Trä i sig mår egentligen inte särskilt dåligt av regn och sol och vind, men visst är trä ett material med en begränsad livslängd i sig.

Men det håller ofta bättre och längst om det är monterat med rätt förutsättningar för luftning/uttorkning utan direkt markkontakt.

Oftast längre än när man valt att kapslat in det med en plastfärg eller likande och försökt att skydda det mot allt, då är det istället den nya lagda ytans hållbarhet som då avgör beständigheten i det under, då inträngande funkar ej torkar upp.

Faktum är att det nästan alltid just under just takfötter som prickarna uppträder först i trähus. Då det ofta vid takfot bildas delar där vinden inte riktigt når in och det ger en lokalt högre fuktighet och ger ej trät möjlighet att torka upp ordentligt.

Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har det också så i vår tillbyggnad. Varför skulle det samlas mer damm för att du inte har golvlister?
Det fastnar och åker under där tänker jag mig.

Väldigt fint hus och lyckad makeover! Kul också att både husägare och arkitekt svarar genröst i tråden - vad duktiga ni är! Jätteimponerad och inspirerad.

Och jättetack för bjusset på vad en arkitekt kan kosta! Undrar alltid när jag se Grand Designs över detta, men tror aldrig det besvarats i programmet - vilket är synd, för det ju ändå en helt rimlig siffra, som kanske skulle få fler att överväga att gå det hållet.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Coolt hus med cool familj! Men fattade aldrig vad skjutdörren framför entren hade för funktion. Entren ska ju ge ett positivt första intryck inte vara gömd bakom en ladugårdsdörr.😳

• Gilla
VillaGlan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.