778 läst · 19 svar
778 läst
19 svar
Toppen / höljet på USB-C ger mellan 47 volt mot jord
Var ute i garaget där jag har en arbetsbänk i aluminium och märkte att jag fick känningar när jag tog i bänken.
Lokaliserade att mobilladdaren låg på bänken och tog fram spänningsprovaren.
När jag mäter på ytterdelen av toppen på laddaren och mot arbetsbänken får jag 47 volt
Är detta normalt att spänningen ligger såpass högt eller något som tyder på fel?
När jag mäter på ytterdelen av toppen på laddaren och mot arbetsbänken får jag 47 volt
Är detta normalt att spänningen ligger såpass högt eller något som tyder på fel?
Produkter som diskuteras: "arbetsbänk"

Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 809 kr inkl moms
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 102 inlägg
Kanske, kanske inte, troligen ja.
Kan du visa oss "toppen på laddaren". Menar du änden på USB-kabeln?
Kan du visa oss din spänningsprovare. Det kanske är en multimeter.
Kan du visa oss "toppen på laddaren". Menar du änden på USB-kabeln?
Kan du visa oss din spänningsprovare. Det kanske är en multimeter.
Ja, det är normalt.V Videoten skrev:Var ute i garaget där jag har en arbetsbänk i aluminium och märkte att jag fick känningar när jag tog i bänken.
"Jord" är inget universiellt och gemensamt i hela universum utan betyder egentligen bara "Referenspunkt vartifrån jag mäter något".
Således är differensen mellan arbetsbänk och laddare 47 V. Att mäta skärm på laddarkabeln och arbetsbänken är egentligen rätt ointressant då arbetsbänk och laddare inte har så mycket gemensamt.
Nu har jag testat med lite olika spänningsprovare
Toppen av USB-laddaren (Dvs metallen) mot bänken ger 40V med en fluke 115 multimeter
Med en ELMA 2100 ger den inget utslag, och samma med en Biltema multimeter.
Dock kvarstår det att även fast laddaren är avslagen på en knapp på själva kabeln så blir det känningar om den metalliska delen är mot bänken.
Kan det verkligen induceras 40V av detta?
Toppen av USB-laddaren (Dvs metallen) mot bänken ger 40V med en fluke 115 multimeter
Med en ELMA 2100 ger den inget utslag, och samma med en Biltema multimeter.
Dock kvarstår det att även fast laddaren är avslagen på en knapp på själva kabeln så blir det känningar om den metalliska delen är mot bänken.
Kan det verkligen induceras 40V av detta?
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"

Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Nja, det låter märkligt så jag tvivlar på att mobilladdaren är orsaken.
Har laddaren någon fysisk kontakt med metall-metall med bänken?
Vanliga mobilladdare är dubbelisolerade och saknar även jordanslutning.
Är arbetsbänken fastskruvad i väggen?
Just nu är årstiden då statisk elektricitet kan vara vanligare. Har en schäslong jag använder och nu blir jag uppladdad så nuddar jag diskbänken görs en urladdning, så det blir att lägga hela handflatan och bestämt på den. Och har jag haft en lite längre skönare "eftermiddagsvila" så kan en väggbrytare av touchmodell reagera när jag går förbi, blir automatisk tändning av lampa.
Har laddaren någon fysisk kontakt med metall-metall med bänken?
Vanliga mobilladdare är dubbelisolerade och saknar även jordanslutning.
Är arbetsbänken fastskruvad i väggen?
Just nu är årstiden då statisk elektricitet kan vara vanligare. Har en schäslong jag använder och nu blir jag uppladdad så nuddar jag diskbänken görs en urladdning, så det blir att lägga hela handflatan och bestämt på den. Och har jag haft en lite längre skönare "eftermiddagsvila" så kan en väggbrytare av touchmodell reagera när jag går förbi, blir automatisk tändning av lampa.
Redigerat:
Just det som är problemet. Det sitter ibland en Y-kondensator mellan primär och sekundärsidan i laddaren, och i avsaknaden av "riktig" jord sitter den på primärsidan mot en av polerna på stickproppen.A AndersS skrev:
Denna kondensator har en läckström i μA-klassen. Fullt kännbar och ger en spänning mot "sann jord" mätbar med ett mätinstrument med tillräckligt hög inimpedans om stickproppen är vänd så att kondensatorn ansluter till fas.
Redigerat:
Men hur uppstår spänning i metallbänken om det är orsaken?C cpalm skrev:Just det som är problemet. Det sitter ibland en Y-kondensator mellan primär och sekundärsidan i laddaren, och i avsaknaden av "riktig" jord sitter den på primärsidan mot en av polerna på stickproppen.
Denna kondensator har en läckström i μA-klassen. Fullt kännbar och ger en spänning mot "sann jord" mätbar med ett mätinstrument med tillräckligt hög inimpedans.
Alternativt att ts gör en urladdning mot den och statisik elektricitet.
Enligt ts så känns det i metallbänken.
Det skulle i så fall räcka med att bänken på något sätt har kontakt med "sann" jord.A AndersS skrev:
Om det handlar om statisk laddning blir förnimmelsen en annan - en transient "stöt", och i den mån man kan fånga potentialskillnaden med ett mätinstrument kommer man inte se samma konsekventa resultat.
Har f.ö. samma fenomen om jag t.ex. pluggar in mobilen i den icke-jordade bärbara datorn och lägger en hand på något jordat. Det kittlar rätt rejält, troligen pga att datorn har en lite större nätdel.
Ts får återkomma med mera information hur det är med arbetsbänken, har redan frågat om den är fastsatt, men också om det finns annan utrustning på den.
Men det är intressant detta utifrån att det även är individuellt hur man känner det, själv har jag en hud på händer/fingrar med dålig "ledningsförmåga" så det krävs mera spänning för att jag ska märka det.
Men det är intressant detta utifrån att det även är individuellt hur man känner det, själv har jag en hud på händer/fingrar med dålig "ledningsförmåga" så det krävs mera spänning för att jag ska märka det.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 102 inlägg
Fenomenet togs upp i denna underhållande tråd som passar fint en fredag även om den är rejält osexig
https://www.byggahus.se/forum/threa...nde-vad-kan-jag-goera-aer-det-farligt.282087/
cpalm förklarar det också i #10
Jag mätte på tre små USB-laddare jag hade till hands och fick följande resultat mellan USB-kontaktens yttermantel och skyddsjord
1. Samsung; 3.5 V AC
2. Alcatel (ej på bild) 0.5 V
3. Noname: 44.3 V AC
Vid belastning med 2.5 kohm så sjönk alla spänningar ned till 0. Det är i grova drag kroppen impedans.
Oscilloskopet på bild har en ingångsimpedans på 1 Mohm. Multimeterar har 10 Mohm. Så dessa instrument är olämpliga för att mäta ifall en spänning är "farlig". I inlägg #7 visar TS att en spänningsprovare är bättre då dessa har en liten belastning inbyggd för att sålla bort spökspänningar.
https://www.byggahus.se/forum/threa...nde-vad-kan-jag-goera-aer-det-farligt.282087/
cpalm förklarar det också i #10
Jag mätte på tre små USB-laddare jag hade till hands och fick följande resultat mellan USB-kontaktens yttermantel och skyddsjord
1. Samsung; 3.5 V AC
2. Alcatel (ej på bild) 0.5 V
3. Noname: 44.3 V AC
Vid belastning med 2.5 kohm så sjönk alla spänningar ned till 0. Det är i grova drag kroppen impedans.
Oscilloskopet på bild har en ingångsimpedans på 1 Mohm. Multimeterar har 10 Mohm. Så dessa instrument är olämpliga för att mäta ifall en spänning är "farlig". I inlägg #7 visar TS att en spänningsprovare är bättre då dessa har en liten belastning inbyggd för att sålla bort spökspänningar.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Jag har lite svårt att hänga med i svängarna när folk har nya benämningar på elsaker tämligen frekvent. Men förstår jag det rätt att ”laddare” är en sladd med USB kontakt i båda ändar?