sset sset skrev:
Juridiskt sett så måste det ju vara fastighetens lagfarne ägare som har besittningsrätt enligt fastighetsgränserna om inget annat statuerats i något avtal mellan parter !
Ja. Har du någon poäng med ditt resonemang?

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Då jag känner mig enormt kränkt 😁 när någon tror att jag ljuger på ett anonymt forum så kommer här en bild. Om ni listar ut var platsen är, så är jag tacksam om ni håller det för er själva.

[bild]
Jag trodde inte att du ljög utan ville verkligen se hur detta såg ut 😃
Tack för bilden.

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
S SH92 skrev:
Hej !
Behöver lite hjälp
Nu när vi ska bygga carport så ville kommun ha rätt mått från carport till fastighetsgränsen men problemet nu är att halva vägen gå på min tomt så vet inte hur man ska göra .
(Har pratat med lantmäteriet, samhällsplaneringskontoret som inte kunde hjälp)
Kommunen ska kolla på det och återkomma
Någon som varit med om liknande?
Bilden från de digitala karttjänsterna gäller ej, de är i princip alltid felaktiga. Fasta markeringar i form av rör eller liknande är det som gäller juridiskt.
I tomtkartan från lantmäteriet står exakt var gränsmarkeringarna är utsatta och deras inbördes avstånd från varandra.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
sysmali
P Pappa1986 skrev:
Jag trodde inte att du ljög utan ville verkligen se hur detta såg ut 😃
Tack för bilden.
Jag försökte vara lite rolig - förstår att det lät märkligt med utflyttat staket på vägen.

Jag kan som sagt inget om detaljerna varför det ser ut som det gör, men ju mer jag tänker på det och kikar på bilden, så undrar jag om gränsrören finns därunder😀

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Hittade ett liknande problem/inlägg från 2016
Intressant 😁

• Skärmdump från forum, tråd om kommunal väg på privat mark, satellitbild, diskussion om juridik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump från forumtråd med diskussion om rättigheter och ersättning gällande kommunal markanvändning.
    Skapa konto
  • Skärmdump från en internetforumstråd där medlemmar diskuterar advokatkostnader och tid åtgången för ett ärende.
    Skapa konto
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Om man tittar på gamla kartor (vilket jag älskar) så ser man att TS tomt 2:263 och tomten bredvid 2:266 gick lika långt söderut, och det inte gick någon väg där. Denna karta är från början 60-talet ungefär, dvs innan @Claes Sörmland länkade byggnadsplan/detaljplan togs fram. Inte många av husen verkar bygda heller.

Otydligt, suddigt foto av en ritning eller karta med siffror och gula markeringar.
Skapa konto

Flygbild från 1964, vägen är bygd!

Svartvit översiktsbild, troligen satellitfoto, visar bebyggelse, vägar, och vegetation med låg upplösning.
Skapa konto

Vägen naggade lite av tomterna, men av någon anledning verkar inte just TS tomt ha blivit inlöst. Kanske inte dåvarande ägare ville? Hur är det nu, kan TS kräva det bli inlöst såhär i efterhand?

(När jag skrev tomt här ovan, läs fastighet :) )

• Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M -MH- skrev:
Vägen naggade lite av tomterna, men av någon anledning verkar inte just TS tomt ha blivit inlöst. Kanske inte dåvarande ägare ville? Hur är det nu, kan TS kräva det bli inlöst såhär i efterhand?
Det här med rätten att få mark inlöst av kommunen som har detaljplanerats som allmän plats gäller i de fall det är kommunalt huvudmannaskap för allmän plats. Men så verkar det inte vara i TS fall, detaljplanen är nämligen en gammal byggnadsplan och de hade enskilt huvudmannaskap för allmän plats. I de fallen så blir det ingen inlösen av kommunen utan fastighetsägarna får antingen acceptera allmän plats på sin mark eller göra fastighetsregleringar sinsemellan för att få gränserna att stämma med planen.

Det finns också inlösen i anläggningslagen, d v s mark kan behöva inlösas av anläggningssamfälligheten om gemensamhetsanläggningen som inrättas på marken ger synnerliga men på fastigheten eller en del av den. Och fastighetsägaren begär det. Då blir den inlösta marken en marksamfällighet som ägs av de fastigheter som har löst in den.

Jaså, det kan inte ha "kommunaliserats" sedan dess, dvs det är kommunen som har tagit över nu? Eller det funkar inte så?

Flygfoto över ett bostadsområde med markerade gränser och numrerade fastigheter, bilvägar synliga.
Skapa konto

Fler roliga saker! Det gick en väg (i verkligheten) där det röda strecket går. Nederdelen ser man spår av den som nu blir infart till garage för 2:267. Man har även struntat i att justera gränsen för 2:227 (över blåa markeringen) när plats för furvägskorset inte behvödes längre. Och inte justerat TS tomt heller för korsningen (nedre blåa markeringen). Samt att de fyra grönmarkerade tomterna låg från början i ett rutnät, dvs de var avlånga på andra hållet.

Jag kan ser framför mig hur en exploatör lämnande in en plan till lantmäteriet och sa "vi vill bygga såhär", lantmätaren sa "visst" och förde in tomterna preliminärt. Sen lite senare sa byggaren "nej förresten, vi gör så här istället". Lantmätaren himlade med ögonen och ändrade i sina papper. Kanske han glömde ändra någon tomt, vad vet jag.

Eller så har jag livlig fantasi.

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Haft samma problem, dock med en statlig väg.
Kommunen brydde sig inte "Det är ett problem mellan dig och Vägverket"
Fick bygglov och byggde mitt garage 4 meter från tomtgränsen (2,5 m från asfaltskant)

Gött det hade ju varit najs i mitt fall då kan jag ha carport precis vid vägkanten 😊 sa bygglovsavdelningen emot först ?
En från min kommun sa att dem har riktlinjer om att det ska vara 6m ifrån och hon sa att jag ska ha 6m ifrån vägen och det är ju konstigt då det är tomtgränsen som styr enligt det man läser

Tomten kan aldrig finnas på vägen.

D Daniel 109 skrev:
Tomten kan aldrig finnas på vägen.
Det är ju vägen som befinner sig på min tomt

• Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
Ojdå, jag trodde bara det var folk som dök in på sista sidan som fortfarande var förvirrade.

Nej, vägen är INTE på din tomt.
Vägen är på din fastighet.

• Gilla
Peter_Ker och 6 till
  • Laddar…
Uhhhrr....

S SH92 skrev:
Det är ju vägen som befinner sig på min tomt
...fastighet≠tomt...fastighet≠tomt...

Fotografen Fotografen skrev:
Inom fastighetsgräns, men utanför tomten.
Fastighet är en absolut bit mark, tomt är den privata delen. "Tomt" och "fastighet" är olika begrepp.
😉

S SH92 skrev:
En från min kommun sa att dem har riktlinjer om att det ska vara 6m ifrån och hon sa att jag ska ha 6m ifrån vägen och det är ju konstigt då det är tomtgränsen som styr enligt det man läser
Din tomtgräns är ju vid vägkanten. Varför fortsätter du att kalla den delen av fastigheten som vägen ligger på för din tomt?

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.