sset sset skrev:
Då får du faktiskt förklara skillnaden för jag kan inte hitta den i tråden !
Inlägg #29

Inlägg #72 har länk till boverket
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
sset sset skrev:
Då får du faktiskt förklara skillnaden för jag kan inte hitta den i tråden !
#25 och #29

Edit: Tvåa på den.
 
Det är en fråga om definitioner, om du är lagfaren ägare till en fastighet så benämns den även som tomt ! Äger du ex. en jordbruksfastighet med stor areal och på denna fastighet är det uppfört bostadshus som då har en egen tomtgräns inom fastigheten. Du kan även erhålla förenklad nybyggnadskarta med angivna koordinater från kommunen.
 
Eftersom att skillnaden mellan tomt och fastighet är central för tråden är det bra om det inte killgissas om likheterna/skillnaderna. TS har fått dem förklarade för sig och verkar ha förstått.

Då många slarvar med att läsa de första sidornas diskussion är det dock bra om det inte skrivs felaktigheter senare i tråden, även om sådana här trådar normalt är färdigutredda inom 50 inlägg.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 12 till
  • Laddar…
sset sset skrev:
Det är en fråga om definitioner, om du är lagfaren ägare till en fastighet så benämns den även som tomt ! Äger du ex. en jordbruksfastighet med stor areal och på denna fastighet är det uppfört bostadshus som då har en egen tomtgräns inom fastigheten. Du kan även erhålla förenklad nybyggnadskarta med angivna koordinater från kommunen.
En definitionsfråga helt klart. Men som sagt var så är det ju helt avgörande för TS svar till kommunen om mätningen ska göras från tomtgränsen vid sidan av vägen eller från fastighetsgränsen mitt i vägen.
Därför är det viktigt att hålla isär begreppen.
 
  • Gilla
frause och 4 till
  • Laddar…
U
T Troberg skrev:
GPS är inte i närheten av tillräckligt exakt, åtminstone inte konsumentprodukter. Den är typ plus/minus 10m.

Proffsprodukter kan funka, men då är de i prisklass som en ny Mercedes...
Jag tror inte du får en ny Mercedes för de pengarna tyvärr, inte ens en ny Dacia faktiskt.
En RTK-gps + Swepos licens (1år) går på strax över 100’ vilket ger en mätnogrannheten på <+/- 10mm i de flesta tätbebyggda områdena (söder om Sundsvall).
Befinner man sig nära en fast basstation är du i teorin nere på 1mm, men det stämmer aldrig eftersom det är svårt att hålla rover’n så stilla.
Sen finns det både dyrare och billigare och vill du gå ett steg längre kan du använda två osv. för att mäta inkrementellt med nogrannhet på 1-3mm runt 1 km distans.

Egentligen samma teknik som många av de kabelfria robotgräsklipparna, bara att de använder en egen basstation istället för Swepos. De tappar då noggrann referens mot omvärlden men det är lixom ingen snuskigt dyr utrustning som många tror. Skulle man köpa det själv skulle man snabbt tjäna in pengarna med tanke på vad lantmäteriet och kommuner tar för att komma och vifta med sin mät-pinne.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det är överdrivet. Det går att komma bra mycket lägre än 10m.
Telefongps funkar bättre när man rör sig, -- sitter man i en bil och tittar man på googlemaps, ser man oftastvilket körfält man är på. Det betyder nogrannhet under 3m.
- har man ett större fel, är det ofta samma fel över en längre tid, då kan man kalibrera gpsen på en punkt, och abvända det för att mäta in en annan punkt.
- har man telefonen en lång tid på samma plats, och loggar positiinen, brukar medelvärdet ha bättre nogrannhet.
Oftast. Den är inte alltid 10m fel, men den kan vara. Definitivt inte bra nog för den här användningen.

U Utsliten och utdömd skrev:
Jag tror inte du får en ny Mercedes för de pengarna tyvärr, inte ens en ny Dacia faktiskt.
En RTK-gps + Swepos licens (1år) går på strax över 100’ vilket ger en mätnogrannheten på <+/- 10mm i de flesta tätbebyggda områdena (söder om Sundsvall).
Befinner man sig nära en fast basstation är du i teorin nere på 1mm, men det stämmer aldrig eftersom det är svårt att hålla rover’n så stilla.
Sen finns det både dyrare och billigare och vill du gå ett steg längre kan du använda två osv. för att mäta inkrementellt med nogrannhet på 1-3mm runt 1 km distans.
Beror på vilken Mercedes... ;)
 
useless useless skrev:
Är det verkligen tomtgränsen? Är det inte fastighetsgränsen?
D Daniel 109 skrev:
Jag förutsätter att du menar fastighetsgränsen. Men vilken karta syftar du på? Vissa är det rätt stor osäkerhet i.
Enligt lantmäteriet ligger hörnet på gränsen under matplatsen grannens hus. Dessutom fins det en byväg i den "praktiska" gränslinjen.
Tilläggas kan att tomtytan är liten och lantmäteriet angivna yta innebär att grannens matplats och del av vägen "måste" räknas in för att ytan ska stämma. Ingen av parterna har något som helst problem med detta, bara lite kuriosa.
Det blir inte alltid rätt.
 
sysmali
P Pappa1986 skrev:
Här vill vi ha bildbevis
Då jag känner mig enormt kränkt 😁 när någon tror att jag ljuger på ett anonymt forum så kommer här en bild. Om ni listar ut var platsen är, så är jag tacksam om ni håller det för er själva.

En gatu vy med trädgårdar, bilar, och en censurerad del mitt i bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
  • Älska
Mikael Karlsson4999 och 19 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
En definitionsfråga helt klart. Men som sagt var så är det ju helt avgörande för TS svar till kommunen om mätningen ska göras från tomtgränsen vid sidan av vägen eller från fastighetsgränsen mitt i vägen.
Därför är det viktigt att hålla isär begreppen.
Juridiskt sett så måste det ju vara fastighetens lagfarne ägare som har besittningsrätt enligt fastighetsgränserna om inget annat statuerats i något avtal mellan parter !
 
sset sset skrev:
Juridiskt sett så måste det ju vara fastighetens lagfarne ägare som har besittningsrätt enligt fastighetsgränserna om inget annat statuerats i något avtal mellan parter !
Finns det detaljplan och vad anges i så fall i denna ?
 
  • Haha
Mikael Karlsson4999 och 1 till
  • Laddar…
sset sset skrev:
Finns det detaljplan och vad anges i så fall i denna ?
Ett tips är att läsa hela tråden.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 12 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
sysmali sysmali skrev:
Då jag känner mig enormt kränkt 😁 när någon tror att jag ljuger på ett anonymt forum så kommer här en bild. Om ni listar ut var platsen är, så är jag tacksam om ni håller det för er själva.

[bild]
Underlig situation.

Är det en allmän plats väg utanför staketet enligt detaljplanen och det är kommunen som är huvudman för allmänna platser i detaljplanen? I så fall är ju situationen här annorlunda än TS situation.

En kommunal huvudman för allmän plats måste ju hålla sin väg på den allmänna platsen och kan inte gå in på den privat ägda kvartersmarken med bärlager och asfaltering. D v s lägger kommunens entreprenörer gatan fel så att den går in på den privata kvartersmarken så får de banne mig rätta. I så fall förstår jag de privata fastighetsägarnas staket, inte skulle jag låta kommunen göra offentlig plats av min fastighet utan laglig rättighet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
sset sset skrev:
Upplysningsvis så är tomtgräns och fastighetsgräns samma sak ! En fastighet är, till skillnad från vad många tror, inte en byggnad utan en avgränsad del mark. Byggnader, och andra saker som hör till fastigheten, är i själva verket så kallade fastighetstillbehör.
sset sset skrev:
Då får du faktiskt förklara skillnaden för jag kan inte hitta den i tråden !
sset sset skrev:
Det är en fråga om definitioner, om du är lagfaren ägare till en fastighet så benämns den även som tomt ! Äger du ex. en jordbruksfastighet med stor areal och på denna fastighet är det uppfört bostadshus som då har en egen tomtgräns inom fastigheten. Du kan även erhålla förenklad nybyggnadskarta med angivna koordinater från kommunen.
Se inlägg #39.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
harry73
sset sset skrev:
Det är en fråga om definitioner, om du är lagfaren ägare till en fastighet så benämns den även som tomt ! Äger du ex. en jordbruksfastighet med stor areal och på denna fastighet är det uppfört bostadshus som då har en egen tomtgräns inom fastigheten. Du kan även erhålla förenklad nybyggnadskarta med angivna koordinater från kommunen.
Några saker som kan göra att inte hela din fastighet blir tomt är:
- fastigheten belastas med vägservitut som gör att man inte kan hålla den delen av fastigheten privat.
- fastigheten är delägare i en gemensamhetsanläggning för vägändamål. Här kan även delar av fastigheten som ursprungligen inte ingick i vägen, påverkas
- en el av fastigheten ligger inom strandskydd
- en del av fastigheten har vägändamål enligt väglagen.
- en del av fastigheten är allmän platsmark enligt detaljplanen
- fastigheten är så stor och utformad på så sätt att inte hela fastigheten ingår i hemfridszonen

Har jag glömt några punkter?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.