Missade att det var bostadsrätt. Vad står det i avtalet, är marken specifikt upplåten eller är det nyttjanderätt?

Vad betyder servitutet? Att markgäaren inte får försvåra användandet av underhåll, antagligen. Dvs markägaren får inte bygga något trädäck, sätta lekstuga eller jacuzzi ovanpå eller i närheten. Och då får någ ainte TS det heller.

Jag tuycler att det är ett relativt stort ingrepp i tomten, som om den delen inte fanns alls, säg avdrag för 20 m2?

J Jogge7 skrev:
Om du köper en tomt på 40kvm och sen visar det sig att du kan bara nyttja 20kvm pga brunnslock. Helt ologiskt.
Fast du har inte köpt en tomt. Det går inte att rätt av tillämpa reglerna för fastighetsköp vid köp av bostadsrätt. Det finns likheter men det finns också avgrundsdjupa skillnader.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
J Jogge7 skrev:
Hej,

Enligt juristen så får de inte göra så.

Om du köper en tomt på 40kvm och sen visar det sig att du kan bara nyttja 20kvm pga brunnslock. Helt ologiskt. De har gjort fel.Denna information borde man har fått innan man skriver på.
Ja jag säger inte att jag har rätt, funderar bara på hur det fungerar. För som du själv säger här "Om du köper en tomt på 40kvm" så blir ju problemet att du inte har köpt tomten. Du äger inte tomten, det du däremot äger är en andel i föreningen och rätten att bo i just det radhuset. Därav blir jag skeptisk till hur mycket du egentligen har att säga till om.

Sen förstår jag att det är snopet och absolut påverkar det en del av tomten, den biten kan jag inte snacka bort! Men återigen, har du verkligen något sorts inflytande och är din åsikt av sådan vikt att du kan bli kompenserad på något vis, när du inte äger marken... jag vet inte, men det känns inte helt osannolikt att du inte har någon talan i frågan dessvärre.

@Kirre2 att lägga någon cm grus över locken ser jag inte som något bekymmer, tillgängligheten är fortfarande lätt (under förutsättning att man vet var brunnarna är, vilket det ska finnas ritningar på) och att då bara sopa lite grus åt sidan så man kommer åt kan knappast ses som något förhindrande. Återställandet är dessutom enkelt.
Men, det är ju inte TS avsikt som du också lyfte och gällande ett utespa på en terrass där så tror jag inte att det är något som kommer godtas av föreningen. Kan man bygga det sjukt smart med luckor som tillgodoser tillgängligheten, ja då blir det ju en annan femma :)

• Gilla
henric78
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
att lägga någon cm grus över locken ser jag inte som något bekymmer, tillgängligheten är fortfarande lätt (under förutsättning att man vet var brunnarna är, vilket det ska finnas ritningar på) och att då bara sopa lite grus åt sidan så man kommer åt kan knappast ses som något förhindrande.
Jag håller inte med! Om femtio år, när det blir stopp på julnatten, är en meter snö och minus 20 grader ute, tror jag inte de som ska spola rent i brunnen heller håller med, även om de mot förmodan skulle ha fått tillgång till kartorna... Dina centimetrar grus kommer då garanterat att se ut precis som den kringliggande gräsmattan och svordomarna över den idiot som täckte brunnarna kommer att få kapten Haddock att framstå som en korgosse.

• Gilla
Polyester
  • Laddar…
Brunnarna ser inte nya ut - har de verkligen med bygget av det här huset att göra?
Vi har såna brunnar inne på våra tomter - det är avloppsbrunnar för området bredvid vårt.
Men i vårt fall så har deras samfällighet servitut på brunnarna.

• Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
D doubleH skrev:
Brunnarna ser inte nya ut - har de verkligen med bygget av det här huset att göra?
Vi har såna brunnar inne på våra tomter - det är avloppsbrunnar för området bredvid vårt.
Men i vårt fall så har deras samfällighet servitut på brunnarna.
bilden är inte från ts bara till för clickbait

M maria01 skrev:
bilden är inte från ts bara till för clickbait
Vilken bild? Fattar nog inte alls. :thinking::oops:

Alfredo Alfredo skrev:
Vilken bild? Fattar nog inte alls. :thinking::oops:
Om du går till förstasidan av byggahus

M maria01 skrev:
Om du går till förstasidan av byggahus
Aha, du pratade om denna.

Tre brunnslock i grusmark, två stängda och ett öppet, relaterat till byggforumdiskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nej den är inte från TS. Jag gissar dock att @doubleH syftade på TS bild i #16:

Splittrad bild med ett hus exteriör och dess planritning, numrerade punkter syns på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag gissar tvärtom, för dom på TS bild ser ju nya ut.

Lulaua Lulaua skrev:
Jag gissar tvärtom, för dom på TS bild ser ju nya ut.
Nya eller gamla, spelar det någon roll? Problemet är väl ändå detsamma?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ja, jag vet inte vad @doubleH menar.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tycker detta är fantastiskt exempel den tes som vuxit sig allt starkare inom mig på senare år nämligen att bostadsrätt är ett jävligt konstigt fenomen. Varvid vi i praktiken är ensamma om det "i världen". För lägenhet har jag större förståelse för det, men dessa radhus-brf:er, eller i värsta all till och med villa-brf:er som blir allt vanligare, ska man akta sig för.

Jag skriver inte så för att på något vis strö salt i såret för TS, utan lider genuint med dig och förstår till fullo besvikelsen.
Jag tror dessvärre att möjligheterna till ekonomisk kompensation elle flytt av brunnarna är lika troligt som bemannad resa till Mars i närtid. Alternativen är snarare:
A) Acceptera och lev lyckligt
B) Flytta in och sälj sedan.

I ett försök att försöka ge lite positivt hopp iaf tycker jag det ser ut som att de hade kunnat varit värre placerade då de iaf verkar vara i hörnan och ej mitt på gaveln etc.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Är du TS ens säker på att alla dessa brunnar ligger på ”din” tomt?
Tycker isf det ser ut som att du fått betydligt mer tomt till ditt förfogande än vad skissen visar?

Kanske bara mina ögon som spelar mig ett spratt?

• Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.