Ritning av en husrumsplan med text och skala, ligger på en skrynklig yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvådelad bild med vit panelhusfasad och byggmaterial på marken samt arkitektritning av husplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C
H hempularen skrev:
Och att dessa brunnar är samma sak.
Tycker inte att det är särskilt jämförbart. Det man måste ta hänsyn till i en sådan jämförelse är huruvida det är något "sedvanligt" som man kan förvänta sig och i vilken omfattning det inkräktar på normal användning.

P.s. men nu ser jag på bilden att brunnarna kanske inte riktigt dominerar tomten på det sättet jag såg framför mig utifrån TS beskrivning.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Bostadsrätter säljs ofta till olika pris efter läge. I detta fall är det ett gavelhus. Det innebär att man bara har en granne och en större tomt i upplåtelsen. Det är nog inte enkelt att exakt bedöma vad av merkostnaden som faller på dessa punkter. Det borde gå att bedöma hur stor del av tomten som pga brunnarna inte kan brukas fritt, tänk då även på att det behövs yta för angöring. Om vi antar att det är 15 procent som inte disponeras fritt så kanske det ör rimligt att begära en nedsättning av merkostnaden för ett gavelhus med ca 10 procent. Jag vet inte vilka belopp vi talar om, men tänk på att en process kan ta lång tid och vara dyrbar för den förlorande parten. Det är byggaren som orsakat problemet, men när processen väl är i gång är det den ”riktiga” föreningen, alltså era grannar, som ni processar mot. Kan ni nå en förlikning så är det nog bäst för alla parter.

Det är tveksamt om Villaägarna kan hjälpa er med detta speciella bostadsrättsproblem. Snarlika frågor har tidigare varit upp på detta forum, så googla. Det finns mycket bra info på organisationen Bostadsrätterna och på annat håll. Ni kan även skriva till Lawline, där unga jurister ger initial hjälp.

Redigerat:
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
De platta locken i marknivå 1,3,4,6 är väl inte så farliga men vet du vad 5 är för något? Vet du om det är klart och ska se ut så eller är det något "under konstruktion?

När allt är färdigbyggt kanske det inte stör fullt så mycket.

• Gilla
emilvikstrom
  • Laddar…
Byggherren skulle kolla upp brunnarna och återkomma.

Jag vet att om jag drar igång något så blir det mot föreningen. Samtidigt är marken inte lika attraktiv längre. Skulle man vilja sälja i framtiden så kan det bli svårt. Inte lätt beslut. Vi vill ju bo där.Man är bara så frustrerad.

Jag uppskattar all er input. Tack så hemskt mycket

• Gilla
klimt
  • Laddar…
Karlia
När du väl säljer kommer det ju att vara tydligt att de finns där. För någon som uppskattar avskildheten en hörntomt innebär spelar det nog ingen roll. Ifall den extra tomtytan var tänkt för trädgårdsland så gör det skillnad.

Redigerat:
Karlia Karlia skrev:
Ifall den extra tomt ytan var tänkt för trädgårdsland så gör det skillnad.
Ja om föreningen skulle ha tillåtit detta. Annars blir skillnaden mindre.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
J Jogge7 skrev:
[bild] [bild]
Hur långt är det mellan huset och brunnarna? Speciellt nr 5, 2,4 och 6?

Karlia
Tänker inte på att bostadsrättsradhus kan ha begränsningar. Har vänner i ett sådant, där är tomten deras att bestämma över. Med begränsningen att den höga thujahäcken som är runt tomten inte är deras att bestämma över.

Alfredo Alfredo skrev:
Beskriv gärna lite mer detaljerat hur ni hade tänkt nyttja tomten och på vilket sätt brunnarna begränsar denna möjlighet. På en "bostadsrättstomt" finns normalt redan en del begränsningar som man inte har på en egen fastighet.
Fotbollsplan?

Kempa_swe
Hade ej börjat bråka med föreningen, risken är att de kommer ha stenkoll på dig och ge dig varningar för minsta lilla överträdelse. Vet ej hur deras stadgar ser ut, men här får man 3 skriftliga varningar sen blir man vräkt. Och får man då inte det sålt så det står obebott en tid å man ej sköter om det så får föreningen sälja det och behålla pengarna. Så jag köpte mitt, fristående 121kvm för 48000kr, förra ägaren fick inte ett öre

• Gilla
Jwd89
  • Laddar…
Karlia
Föreningen har inte rätt att behålla pengar från försäljning, möjligtvis avdrag för arbetet de får lägga ner. Vräkning från bostadsrätt förekommer men är ovanligt.

• Gilla
henric78 och 4 till
  • Laddar…
Kempa_swe Kempa_swe skrev:
Hade ej börjat bråka med föreningen, risken är att de kommer ha stenkoll på dig och ge dig varningar för minsta lilla överträdelse. Vet ej hur deras stadgar ser ut, men här får man 3 skriftliga varningar sen blir man vräkt. Och får man då inte det sålt så det står obebott en tid å man ej sköter om det så får föreningen sälja det och behålla pengarna. Så jag köpte mitt, fristående 121kvm för 48000kr, förra ägaren fick inte ett öre
Det stämmer inte riktigt. Det är en en komplicerad procedur att avhysa någon från en bostadsrätt, och det räcker inte med tre skriftliga varningar. Om det sker en avhysning är det normalt ägaren som säljer och får köpebeloppet.

• Gilla
henric78 och 4 till
  • Laddar…
Karlia
Jag reagerade på tre varningar också. Men tänkte att kanske om månadsavgiften inte betalas? Annars lät det väl lite.

• Gilla
henric78
  • Laddar…
Kempa_swe
K klimt skrev:
Det stämmer inte riktigt. Det är en en komplicerad procedur att avhysa någon från en bostadsrätt, och det räcker inte med tre skriftliga varningar. Om det sker en avhysning är det normalt ägaren som säljer och får köpebeloppet.
Boeror på helt vad det står i stadgarna, därför skall man alltid läsa genom dem innan man skriver på något

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.