53 576 läst · 138 svar
54k läst
138 svar
Tomt med massa ask, varför?
De asparna skulle kunna bli värda sin vikt i guld, nä men om de visar sig resistenta så kan de utgöra en guldgruva för dig. Naturvårdsverket betalade ju ut i vissa fall flera hundra tusen till enskilda privata fastighetsägare för att sköta sina ekar, iaf fall där det fanns ekoxar. Drygt 100 arter är knutna till Asken.
Gärna med ett trädäck över hela tomtenI Ingvar 58 skrev:
Det låter som många askar om de utgör en stor del av fastighetens värde. Låter mer som en park eller skog för att komma upp i sådana värden i förhållande till priser på hus och mark/tomt.O Olof88 skrev:
Nu vet jag inget om asksjuka men låter folk bli att köpa ”mark med gran på” för att granen kan drabbas av granbarkborren som förvandlar värdefullt timmer på rot till dålig ved?
Tänker du långsiktigt kanske du skulle byta ut träden mot bok?
Är iaf nyfiken på hur många träd det handlar om och varför de har så stort värde?
Ask brinner rent och fint mn ger inte jätte mycket värme. Bra sommareldning.O Olof88 skrev:Vi har köpt en tomt som till stor del har stora ståtliga askar och inser nu att det är rätt värdelösa träd.
- Löven slår ut sent, upp till idag (18 maj) har inga löv slagit ut och den ser ännu grå och tråkig ut.
- Den verkar kunna drabbas av något som heter "asksjuka", vilket leder till döden i 85% av fallen.
- Insjuknar askarna på vår tomt så kommer i princip en stor del av värdet på vår fastighet att gå förlorad.
- När det blir höst så är inte asken "höstfin" utan den tappar bara sina gröna blad och blir tråkig igen.
Vad är det här trädet bra för (förutom att användas som virke dvs)?
Intressant ämne detta och några Intressanta och roliga inlägg ,man lär sig något nytt varje dag, från hobbyaktiviteter till historia .O Olof88 skrev:Vi har köpt en tomt som till stor del har stora ståtliga askar och inser nu att det är rätt värdelösa träd.
- Löven slår ut sent, upp till idag (18 maj) har inga löv slagit ut och den ser ännu grå och tråkig ut.
- Den verkar kunna drabbas av något som heter "asksjuka", vilket leder till döden i 85% av fallen.
- Insjuknar askarna på vår tomt så kommer i princip en stor del av värdet på vår fastighet att gå förlorad.
- När det blir höst så är inte asken "höstfin" utan den tappar bara sina gröna blad och blir tråkig igen.
Men varför förlora värdet?? för att du tar ner träd?
Här behöver du fundera över vad DU vill göra med tomten och fullfölja.
Att ta ner ett eller några träd behöver inte innebär direkt förlust i värdet. Om träden varken tillför i "skugga" eller annan så är det varken vinst eller förlust.
Du/ni skulle kunna istället för asken/-arn plantera buskar, annat fruktträd eller anlägga blomsterplantering som både ersätter träden och ger bra och snygg intryck. Planering är allt här. Beroende på läget och placering skulle växthus eller annat också vara möjligt.
Stäng inte in dig/er i "tar jag ner asken(-arna) så är det förlust" se istället möjligheter.
Sen är också vilken åtgärd man väljer beroende hut er tidsplan ser ut . ska du sälja inom 1-3 år busk eller blomsterrabatt snabbaste och enklaste åtgärden även växthus eller annan friggebod en investering men dyrare i alternativ. bor längre än än fruktträd så de växer till sig och ser lite mer än allt är nyplanterade.
Hoppas du/ni får lite inspiration.
Annat tips är att kontakta en trädgårdsarkitekt som kan ta fram några förslag.
Är det självsått bestånd som inte röjts/gallrats kan det askbeståndet bara vara en massa "spektakel". Men det gäller de flesta trädslag om man vill ha dem som vackra solitärträd och inte med avsikt att bli skogsbruk.
TS har nog försvunnit efter att triggat igång sina trådar och vi får nog inga bilder.
TS har nog försvunnit efter att triggat igång sina trådar och vi får nog inga bilder.
Din begåvning har tydligen inte utvecklats nämnvärt på ett 50-tal inlägg. Varför ska man ha det på sin egna privata tomt? Ja du..... för inte så många inlägg sen så var du irriterad över att huset kommer att tappa allt värde om du sågar ner dom. Du är verkligen en välslipad kniv....O Olof88 skrev:
Du menar nog askar! Men har skrivit aspar...B Barnis78 skrev:De asparna skulle kunna bli värda sin vikt i guld, nä men om de visar sig resistenta så kan de utgöra en guldgruva för dig. Naturvårdsverket betalade ju ut i vissa fall flera hundra tusen till enskilda privata fastighetsägare för att sköta sina ekar, iaf fall där det fanns ekoxar. Drygt 100 arter är knutna till Asken.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 397 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 397 inlägg
Mitt tillägg kommer inte att tillföra ett dugg, skriver bara i förebyggande syfte.
Asken är ett mäktigt och fint träd, om jag skulle haft plats för ett sånt på min tomt så gärna.
Nu har jag skott av ask på många ställen, blir små dungar, och ett 3-4meter högt skott av sagda träd som jag av misstag låtit växa upp till den höjden för det växer inne i en häck av schersmin och karangan (ärtbuske) som jag gärna har kvar till höjden 3 meter som insynsskydd, men behöver absolut inte låta ett stort träd växa upp i sydväst och med stort krona dölja kvällssolen.
Vi har bott här i 22 år så långt innan askskottet slog rot, så känner min fulla rätt att försöka få bort det.
Hade det rotat sig i öst, eller nordöst, hade jag gärna haft det kvar - har redan sex fulstora gamla ekar, två magnifika tallar, en jättegran, några lönnar och björkar så behöver (lite grann) begränsa träden som växer här.
Asken är ett mäktigt och fint träd, om jag skulle haft plats för ett sånt på min tomt så gärna.
Nu har jag skott av ask på många ställen, blir små dungar, och ett 3-4meter högt skott av sagda träd som jag av misstag låtit växa upp till den höjden för det växer inne i en häck av schersmin och karangan (ärtbuske) som jag gärna har kvar till höjden 3 meter som insynsskydd, men behöver absolut inte låta ett stort träd växa upp i sydväst och med stort krona dölja kvällssolen.
Vi har bott här i 22 år så långt innan askskottet slog rot, så känner min fulla rätt att försöka få bort det.
Hade det rotat sig i öst, eller nordöst, hade jag gärna haft det kvar - har redan sex fulstora gamla ekar, två magnifika tallar, en jättegran, några lönnar och björkar så behöver (lite grann) begränsa träden som växer här.
sluta gnäll, du har stora ståtliga träd som är så fina att dom påverkar din fastighet positivt..O Olof88 skrev:Vi har köpt en tomt som till stor del har stora ståtliga askar och inser nu att det är rätt värdelösa träd.