14 763 läst · 67 svar
15k läst
67 svar
Tolkning av detaljplan inför utbyggnad av byggyta
Får inte en komplementbostad enligt attefallsreglerna strida mot detaljplansregler, som exempelvis byggnadsarea och antalet byggnader (huvudbyggnad samt garage)
I övrigt är det helt sjukt att man
1)riva garage
2)bygga till huset med motsvarande byggnadsarea garaget upptog
3)bygger nytt garage enligt ex attefallsregelverk
I slutändan samma resultat.
Då ej med hänsyn till placering ,grannara grannara medgivande.
Finns det inte ett rättsfall där MÖD uttalat sig om orimligheten att ordningen på åtgärderna inte skall spela roll och det är också på gång att ändra detta i lagtexten?
1)riva garage
Finns det inte ett rättsfall där MÖD uttalat sig om orimligheten att ordningen på åtgärderna inte skall spela roll och det är också på gång att ändra detta i lagtexten?
Moderator
· Stockholm
· 52 482 inlägg
Du kan bygga attefallsdelen direkt. Kav på ordningsföljd är det vid nybygge. Du får inte bygga attefall innan det finns en färdig huvudbyggnad. Attefallstillbyggnad får d inte göra mot en ny bygglovspliktig tillbyggnad innan den är färdig.
Attefallshus påverkas inte av detaljplanen, och de räknas inte in när man bedömer om övriga byggnader är planstridiga.
Men du har i det här fallet ev. Problem att bygga attefallsgarage. Det får inte byggas närmare gatan än 4,5m, och mot vanlig granne gäller samma gräns, såvida du inte får tillstånd till det. Mot gata kan du inte få tillstånd.
Attefallshus påverkas inte av detaljplanen, och de räknas inte in när man bedömer om övriga byggnader är planstridiga.
Men du har i det här fallet ev. Problem att bygga attefallsgarage. Det får inte byggas närmare gatan än 4,5m, och mot vanlig granne gäller samma gräns, såvida du inte får tillstånd till det. Mot gata kan du inte få tillstånd.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 686 inlägg
Attefallsreglerna får väl ses som en pysventil i de i övrigt drakoniska byggreglerna i detaljplanerade områden. Och just därför kommer de ofta att synas udda och kontraproduktiva. Jag tror de kommer att försvinna på 15 års sikt, men om det är för att byggrätterna blir friare eller strängare igen törs jag inte gissa.
Du menar om man bygger ett attefallgarage och samtidigt bygger ut huset med max byggarea som detaljplanen tillåter så räknas inte attefallbyggytan in i detta dvs man bygger attefall utöver vad planen tillåter?.H hempularen skrev:Du kan bygga attefallsdelen direkt. Kav på ordningsföljd är det vid nybygge. Du får inte bygga attefall innan det finns en färdig huvudbyggnad. Attefallstillbyggnad får d inte göra mot en ny bygglovspliktig tillbyggnad innan den är färdig.
Det är väl det som är grejen med frigge/attefall? Dom får strida mot maximal byggyta enl. detaljplan.
Gällande detta med att bygga attefallgarage närmare än 4.5 mot väg/gata så hittade jag följande dom:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...s-narmare-grans-mot-allman-plats-an-45-meter/
Det står:
Följaktligen kräver en komplementbyggnad som är placerad närmare än 4,5 m från gräns mot gata eller väg alltid bygglov.
Vad jag tolkar så krävs bygglov men det betyder ju inte att man aldrig får.
Då kan jag ju söka allt i ett bygglov. (Attefallgarage + max utbyggnad av huset)
Det blir ju samma slutresultat som någon sa. Förutsatt att jag får ha attefall närmare än 4.5 och att garaget blir 25 kvm (den är idag ca 30kvm).
Prata med byggnadskontoret är nästa steg. Tyvärr dröjer det några veckor tills dess.
Men tills dess får jag samla in era kloka synpunkter!
Mvh
Intressant. Vet du var jag hittar detta rättsfall?R Rickard Ohlin skrev:Får inte en komplementbostad enligt attefallsreglerna strida mot detaljplansregler, som exempelvis byggnadsarea och antalet byggnader (huvudbyggnad samt garage)
1)riva garage
Känns som mycket hänger på tolkning av reglerna och, speciellt i mitt fall, hur strängt stadsbyggnadskontoret vill följa reglerna.
Vad är era erfarenheter kring bygglovsansökan? Följes detaljplanen till 100% när SBK beslutar? Vill man inte att folk ska bygga? Är SBK rädda för bakläxa ifall nån granne klagar beslutet pga avvikelse från detaljplan.
Vad är era erfarenheter kring bygglovsansökan? Följes detaljplanen till 100% när SBK beslutar? Vill man inte att folk ska bygga? Är SBK rädda för bakläxa ifall nån granne klagar beslutet pga avvikelse från detaljplan.
Moderator
· Stockholm
· 52 482 inlägg
vet inte om du syftar på attefalls garage nära gatan? Där är reglerna solklara, det finns inget utrymme för att tillåta en attefallsbyggnad nära gatan. Även om du skulle lyckas få en godkänd bygganmälan (att de missar placeringen), så är det i så fall ett rent svartbygge, eftersom det saknas bygglov. Och du kan få rivningsföreläggande när som helst under många år framåt.