Mitt råd till TS, som vanligt när det gäller servitut. Kan du lösa det själv gör det.

Servitut är ett skit som bara ställer till det mellan grannar. Jag har full förståelse för grannen som ställer sig på tvären, dock inte hot mm. Även om jag själv skulle göra allt för att hjälpa dig om du var min granne, skulle jag helst se en lösning där du för all framtid ordnar egen passage till din egen tomt. Speciellt som olika människor ser det möjliga och omöjliga på olika sätt.

Är åtkomst till baksidan verkligen så begränsad som man kan tro? Eller handlar det mer om att det är kostsamt, jobbigt och kanske innebär att du måste förstöra delar av din egen tomt för att komma fram?

Grannsämja är enkelt om alla håller sig på sin tomt och inte har några som helst beroendeförhållanden till sina grannar.
 
  • Gilla
majgård och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
hmmm ... jag skulle inte heller vara glad om grannarna krävde att köra en lastbil över min tomt ...
Kan du inte ta det med en fyrhjuling och köra över din egen tomt istället, problem solved :)
 
Att bygga egen väg till baksidan blir väldigt svårt. Bifogar bilder från framsidan och en satellitbild med väldigt vackra ritade streck, rött för vår tomtgräns och blått för grannens och en pedagogisk pil där servitutsvägen går.

Till höger om huset står två. Enorma planteringslådor samt en lekstuga.

Visa bilaga 272382 Visa bilaga 272383 Satellitbild över ett bostadsområde med markerad röd tomtgräns, blå gräns för grannens tomt och en pil som visar servitutsvägen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gatuvy från framsidan av ett hus med röd bil och skopmotorcykel, parkerade bredvid byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gatuvy från husets framsida med en stentrappa leder upp till huset som är dolt av grönska. Adress suddad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Suddat adressen på bilderna.

/moderator
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Mats-S John Smith skrev:
hmmm ... jag skulle inte heller vara glad om grannarna krävde att köra en lastbil över min tomt ...
Kan du inte ta det med en fyrhjuling och köra över din egen tomt istället, problem solved :)
Då ska du inte köpa ett hus med servitut på väg över tomten. Det är ju grannens problem och inte TS. Bara för vi som har tomter utan servitut aldrig skulle kunna tänka oss en grannes lastbil i trädgården så är ju det ointressant här.
 
  • Gilla
jennie Palmqvist och 7 till
  • Laddar…
jag hade beställt bil med "kranskopa" och lyft upp materialet på vänstersidan, blir nog dyrare och bökigare med att försöka ta det över grannens gräsmatta med fastkörningar mm.
 
Det ser onekligen brant ut, men kan du öka friktionen mha granris eller dylikt så ska det nog gå bra. Undvik dock att beställa en lastbil med kran bakom hytt, axeltrycket fram ligger på 8-9 ton vilket ger rejäla spår och ökad risk för fastkörning när den ska upp igen.

Jag hade nog kollat med en lokal bonde, en traktor med tippvagn skulle funka bra. Annars kanske det finns något vägbygge i närheten där dom använder dumprar. Lite kontanta pengar så löser det sig.

Både bönder och anläggare tenderar att vara morgontidiga också, så det blir ju perfekt om dom kan ställa upp i ottan när grannen ligger och sover.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
harry73
Jag trodde att du bodde på den avstyckade nya fastigheten och att servitutet var ett krav från köparen att öht köpa tomten. Då tycker jag att det är rimligt att köparen har tolkningsföreträde eftersom det var förutsättningen att säljaren kunde sälja tomten.
Nu förstår jag attdet är tvärtom. TS fastighet är den ursprungliga fastigheten och i 2007 styckades grannens fastighet av och köparna fick då acceptera att säljarna ville äta kakan och ha den kvar. Dvs de ville sälja tomten men ha kvar rätten att använda den.
Då tycker jag också att köparen har tolkningsföreträde. Och säger grannen att vägen tål personbilar, är det väl personbilar som gäller. Framförallt för att köparen var ansvarigt att anlägga och underhålla vägen om jag tolkar servitutstexten rätt.
 
jag skulle bara köra. flytta studsmattan och köra men välja en tid på året då vägen bär. Ni har ju rätt att köra och då är det väl bara att köra. Blir det skador får ni fixa till dem.
 
harry73 harry73 skrev:
Jag trodde att du bodde på den avstyckade nya fastigheten och att servitutet var ett krav från köparen att öht köpa tomten. Då tycker jag att det är rimligt att köparen har tolkningsföreträde eftersom det var förutsättningen att säljaren kunde sälja tomten.
Nu förstår jag attdet är tvärtom. TS fastighet är den ursprungliga fastigheten och i 2007 styckades grannens fastighet av och köparna fick då acceptera att säljarna ville äta kakan och ha den kvar. Dvs de ville sälja tomten men ha kvar rätten att använda den.
Då tycker jag också att köparen har tolkningsföreträde. Och säger grannen att vägen tål personbilar, är det väl personbilar som gäller. Framförallt för att köparen var ansvarigt att anlägga och underhålla vägen om jag tolkar servitutstexten rätt.
Men der ser verkligen inte ut som att köparen har anlagt och underhållit vägen. Snarare tvärt om, där är ingen väg kvar?

Det kan vara knepigt med sura gamla grannar. Han har ju skrivit på servitutet men verkar ha svårt att acceptera att det får användas av husets ”nya” ägare.
Mina grannar gnäller på mig om mitt garage som står på tomtgränsen, men de har skrivit och godkänt det i ett intyg när huset byggdes 1980. Men nu kommer jag som en (enligt dem) liten skitunge och har mitt garage för nära dem.

Jag tror det är lite samma i ditt fall. Din granne gillar helt enkelt inte dig och har svårt att acceptera att folk flyttar och nya ägare kommer.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
T
R jenspalmqvist skrev:
Hej alla husbyggare!
Här är en bild på servitutsvägen:

[bild]

Tack på förhand,
Jens
Jag tolkar det från denna bild att du ska förstöra grannes tomt för att fixa din egen tomt.
Lastbilen kommer köra precis utanför altanen och sjunka ner en en halv meter i gräsmattan.
Servitut eller inte jag hade inte heller varit glad om jag var hans kläder.

En ide är att du lovar grannen att du återställer hans tomt och lägger nytt gräs samt plantera en hög häck mot dig och går med på att riva servitutet efter ni är klara.
 
Det finns såklart inget självändamål i att köra sönder hans tomt, och jag ska som sagt försöka prata med honom igen angående vad han ser för alternativa lösningar även om jag får känslan av att han inte vill att jag ska ens köra en skottkärra över hans tomt. Tung lastbil går bort, så mycket förstår jag också, men någon form av lätt lastbil eller dylikt ska väl kunna gå att köra där?

Hur som helst får jag väl börja med att se om vi är överens om någonting i servitutet överhuvudtaget eller om han motsätter sig precis allt i det.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Hade det varit jag så hade jag undersökt alternativa lösningar och även om de skulle kosta både mer i tid och pengar så skulle jag välja det alternativet före att stöka med grannen...
 
Fast å andra sidan så (beroende på hur man tolkar servitutet) så är ju grannen ansvarig för att sträckan är körbar, så blir det skador på gräsmattan, så beror det på att han inte skött vägen i enlighet med servitutet. Men det beror som sagt på hur det skall tolkas.

Det där beror ju på rätt mycket. OM vi antar att sträckan har varit körbar från början, men att grannen ex. fyllt ut för sin gräsmatta, med olämpligt vägmaterial, så har ju grannen skadat vägen i strid med villkoren i servitutet. Har det aldrig varit körbart, så är jag tveksam till om det inte ligger på TS att ordna så det går att köra där. Men han har rätt att ha en väg där, så några lass med med lämpligt grovt grus kan väl fixa bärigheten, vill grannen sedan ha gräsmatta så får han täcka över gruset med ett tunnt lager jord, men inte ta bort bärlagret. Det är min tolkning.
 
  • Gilla
maxmsm och 4 till
  • Laddar…
Akta er för vissa markägare=ägarna av ursprungshemmanen, som kan bli riktigt otrevliga
beroende på vilken ägare.
Ägarförhållanden kan ändras med tiden till alla fastigheter.

Har själv blivit utsatt där en vägförening på olika sätt breddar vägen på min tomt
med väghyveln.
Finns examensarbeten, som lantmätare ska känna till där andelsservitut betecknas,
som mycket rättsosäkert.
Förstått att du endast har ett privat avtal och inte ett registrerat officialservitut i Lantmäteriets
fastighetsregister, vilket är olyckligt för dig (tror jag).
Enligt vad jag förstått ska Lantmäteriet hjälpa till att ordna ett fungerande servitut, då alla
har rätt att få komma till sin fastighet på bästa sätt.
Officialservitut kommer till samtidigt som tomtens avstyckning, och ska finnas registrerat av tingsrätten.
Förstått att det saknas.
Lantmäteriet har försökt kapa bort avtal mellan privatpersoner, men kan inte kapa bort officialrätten,
mellan två fastigheter=tjänande och härskande, då den för alltid ska följa marken.
Men vad säger din kommuns tekniska avdelning eller miljökontoret?
Villaägarna rekommenderas, och absolut inte REV, som jobbar
för lantbruksfastigheterna/hemmansägarna, vilket även LRF gör.
REV är hemmansägarnas ombud vid senare tvist, vilket jag försöker att visa där det gått.

Katastrof att inte ens lantmätarna kan skriva fungerande juridisk avtalstext, vilket även jag
råkat ut för i annat sammanhang=slarvtext utan karta.
Inte ens myndigheterna förstår vilket dilemma deras dåligt formulerade avtalstext senare förstör.
Hoppas att det ordnar sig, och gå ogärna till advokat då det kostar skjortan, där vissa kan
fastighetsjuridik, och andra vill bara tjäna pengar.
 
En synpunkt till TS, du inser väl att både din och grannens identitet är tillgängliga eftersom du lade ut bilder med adressen på (jag bor själv i området). Du kanske vill maska dessa, eftersom du maskade alla identifierbara delar av servitutstexten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.