Nu har vi ju inte sett servitutet. Men jag gissar att grannen inte har någon som helst skyldighet att underhålla en väg på sin gräsmatta. TS har rätt att genomföra transporter över gräsmattan. Det bör ju då göras så att skadorna minimeras. Det bästa är att köra på vintern när det är tjärle i marken. Då kan man köra tunga saker utan att skada marken.
 
D Daniel 109 skrev:
Nu har vi ju inte sett servitutet. Men jag gissar att grannen inte har någon som helst skyldighet att underhålla en väg på sin gräsmatta. TS har rätt att genomföra transporter över gräsmattan. Det bör ju då göras så att skadorna minimeras. Det bästa är att köra på vintern när det är tjärle i marken. Då kan man köra tunga saker utan att skada marken.
Servitutet finns en bit ner på första sidan.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Upps :oops: miss av mig. Grannen har uppenbarligen ganska stora skyldigheter i sammanhanget.
 
Y Yaken skrev:
En synpunkt till TS, du inser väl att både din och grannens identitet är tillgängliga eftersom du lade ut bilder med adressen på (jag bor själv i området).
Med tanke på TS "alias" och bilderna på tomten gick det redan från början att lista ut vilken adress och vilken granne det gäller.
 
  • Gilla
Yaken
  • Laddar…
Om du är ägare av huset på bilden med streetview är det väl bara att göra som många andra med besvärliga tomter. Lossa massorna där du kan och sen köp en riktig skottkärra och kör. Ser ut som att du med kranlevarans kan få jorden lossad i närheten av staketet. Om du inte vill betala för skopandet så kan du köpa jord på 1kbm-säck med kranleverans.
 
Han har ju ett servitut. Det tycks inte vara orimliga konsekvenser av att ta väg över grannens gräsmatta.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
J JBa skrev:
Om du är ägare av huset på bilden med streetview är det väl bara att göra som många andra med besvärliga tomter. Lossa massorna där du kan och sen köp en riktig skottkärra och kör. Ser ut som att du med kranlevarans kan få jorden lossad i närheten av staketet. Om du inte vill betala för skopandet så kan du köpa jord på 1kbm-säck med kranleverans.
Varför tror du att det upprättades ett servitut? För att han ska hyra lyftkran eller helikopter för att få in det han vill på baksidan? Eller för att han ska få använda den enklaste vägen?
 
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
harry73
Oavsett vad som gäller, tycker jag att det är ett väldigt olämpligt servitut.
Grannen (tjänande fastigheten) ska se till att vägen finns och har tillräcklig bärighet för TS transporter.
Servitutet ger sken av att det bara handlar om tillfälliga transporter i nödfall, men det finns ingen begränsning hur mycket vägen får användas, och inte heller vilka fordon vägen ska klara av. Det finns ingen tydlig beskrivning var vägen ska ligga och hur bred den ska vara eller vilken framförhållning behövs för att köra över vägen (för att ta bort studsmatta eller utemöbler)
Tomten är liten (1000kvm) och vägens totala yta blir minst 100kvm (3m*33m).
Det hade varit bättre om man innan avstyckningen hade byggd en väg som helst skulle tillhöra TS fastighet och i andra hand skulle vara servitutsväg med tydliga gränser och karta i servitutet, där TS fastighet ansvarar för allt underhåll.
Hade tomten varit osäljbar med i detta skick är det bara att acceptera att fastigheten inte lämpar sig för avstyc
B BOLIBOMPA skrev:
Akta er för vissa markägare=ägarna av ursprungshemmanen, som kan bli riktigt otrevliga
beroende på vilken ägare.
TS bor på stamfastigheten som sålde grannens fastighet med detta olämpliga servitut.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Begränsningen innebär att TS inte kan bygga parkering eller garage på den sidan. Men den här typen av transporter är precis syftet med servitutet. Det har ju varit känt sedan fastigheten bildades, det är inget som tvingats in i efterhand.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Men det är fortfarande ett olämpligt servitut och eftersom servitutet är så dåligt skrivet i sin specifikation samt att grannen är motvillig är risken stor att det blir en process av det hela.

Vad blir utfallet av en sådan?
Vad är kostnaden för detta?
Var slutar det?

Det är skillnad på att ha rätt och att få rätt..

Och i slutändan, har TS fått bekräftat att tunga lastfordon kommer fram?
Lätta lastbilar tungt lastade är inte heller skoj att köra med.
Är det värt att köra ner ett par träd, eller tappa last på grannens tomt?
Nu spekulerar jag bara eftersom jag inte har gjort en på plats besiktning men det ser knepigt ut.
 
B BOLIBOMPA skrev:
Akta er för vissa markägare=ägarna av ursprungshemmanen, som kan bli riktigt otrevliga
beroende på vilken ägare.
Ägarförhållanden kan ändras med tiden till alla fastigheter.

Har själv blivit utsatt där en vägförening på olika sätt breddar vägen på min tomt
med väghyveln.
Finns examensarbeten, som lantmätare ska känna till där andelsservitut betecknas,
som mycket rättsosäkert.
Förstått att du endast har ett privat avtal och inte ett registrerat officialservitut i Lantmäteriets
fastighetsregister, vilket är olyckligt för dig (tror jag).
Enligt vad jag förstått ska Lantmäteriet hjälpa till att ordna ett fungerande servitut, då alla
har rätt att få komma till sin fastighet på bästa sätt.
Officialservitut kommer till samtidigt som tomtens avstyckning, och ska finnas registrerat av tingsrätten.
Förstått att det saknas.
Lantmäteriet har försökt kapa bort avtal mellan privatpersoner, men kan inte kapa bort officialrätten,
mellan två fastigheter=tjänande och härskande, då den för alltid ska följa marken.
Men vad säger din kommuns tekniska avdelning eller miljökontoret?
Villaägarna rekommenderas, och absolut inte REV, som jobbar
för lantbruksfastigheterna/hemmansägarna, vilket även LRF gör.
REV är hemmansägarnas ombud vid senare tvist, vilket jag försöker att visa där det gått.

Katastrof att inte ens lantmätarna kan skriva fungerande juridisk avtalstext, vilket även jag
råkat ut för i annat sammanhang=slarvtext utan karta.
Inte ens myndigheterna förstår vilket dilemma deras dåligt formulerade avtalstext senare förstör.
Hoppas att det ordnar sig, och gå ogärna till advokat då det kostar skjortan, där vissa kan
fastighetsjuridik, och andra vill bara tjäna pengar.
1. Andelsservitut är något helt annat än det som TS har.
2. Avtalsservitut som blivit inskrivna (förr hos Tingsrätt, numera hos LM) är precis lika rättssäkra som officialservitut. Det som ev. kan ställa till det är olämpligt innehåll/formulering om den som skriver är okunnig så omfattningen blir oklar. Men ogiltiga blir de inte.
Å andra sidan behöver en hel del officialservitut också tolkas till sitt innehåll, speciellt om de är äldre.
 
Vem tolkar dem då? Och om man har olika tolkning?
Vad händer då?
 
Rickard: Vad är drt som är dåligt? Borde det stå antal transporter per år? Specade axeltryck? Vad är det som är dåligt i servitutet?
 
Antagligen är ju servitutet skrivet med andra parter än de som bor där nu? De som skrivit detta kan ju ha varit överens på alla sätt och det är klart att det kommer att fungera men vips så byter fastigheter ägare och nästa person kanske inte har samma uppfattningar även om det finns ett servitut. Visst man kan utnyttja det i sin fullo men risken är ju överhängande att man skapar otrevligheter i "onödan". Servitutet är ju som sagt olämpligt skrivet och bygger till fullo på att personerna sinsimellan är överens redan när servitutet skrevs.
 
Vad är det som är olämpligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.