Att TS inte planerar några transporter de närmaste åren gör ju inte att servitutet saknar betydelse. Finns det ingen annan rimlig transportväg till baksidan är det rimligt att kunna åka via grannens tomt.
 
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag tar ingen ställning i sakfrågan, det är jag alltför okunnig om. Det jag funderar på är vilken skillnad det gör i pris om man beställer en kranbil som lyfter över jorden kontra att man åker många vändor mindre transporter. Om prisskillnaden är försumbar kanske det kan hjälpa att lösa situationen?
 
30 kubik jord tar du nog på 2-3 dar med en stor kran. Vad kan det kosta? 25000? 50000?
(Bilarna tar väl 15ton åt gången)
Det är inte vikten utan räckvidden som är problemet.

Det blir ändå 3-5 vändor med en stor tippbil genom grannens tomt. Frågan är vilken åkare som tar risken... Galen granne med ungar i trädgården och tunga fordon på tvivelaktigt underlag...


Ingen makt i världen kan tvinga grannen att anlägga en bärig väg in åt TS. Däremot kan grannen såklart få betala för ökade kostnader mm. Efter laga process...

Ju mer jag läser om det desto knepigare ser det ut.

Sorry TS men det är nog läget, även om servitutet ger dig rätt ialla fallpå pappret.
 
Delfinens ju ett servitut som säger att det ska finnas en bärig väg. Så visst går det att tvinga fram. Inget jag rekommenderar dock.
 
D Daniel 109 skrev:
Delfinens ju ett servitut som säger att det ska finnas en bärig väg. Så visst går det att tvinga fram. Inget jag rekommenderar dock.
Hur då? ;)

Nyckeln ligger nog i " inget jag skulle rekommendera"... Det är rätt mycket som ligger däri. I form av legala tvister osv.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det skulle ju kräva en stämning. Som sagt inget jag rekommenderar.

(Delfinen är telefonen påhitt)
 
  • Gilla
Rickard Ohlin
  • Laddar…
Och sen då?

TS får ersättning för merkostnader för att lyfta in jorden från andra hållet, best case.
Vad kan det kosta, 100 000 extra?
Ungefär som redan föreslagits som förlikning.

Grannen får sin trädgård ifred.
 
Här kommer ett svar från en som kör lastbil och även schakt/material.

Kostnad brukar ligga på 800:- per timme och uppåt beroende vad du behöver för typ av lastbil typ boggi som lastar 12ton eller tridem som lastar 16ton.

Om bilden som du visar är vägen så kommer aldrig någon seriös chaufför köra på det gräset med last utan att vägen förberedes med grus typ 0/90 eller sprängsten och för det behövs en grävmaskin som planar ut materialet som tippas och kör med larverna för att packa det.

Även träden verkar befinna sig i vägen för att köra lastbil. Så nån får fixa till vägen först innan nån kör där kommer sluta väldigt olyckligt att ens försöka köra där.

Lycka till
 
Var precis uppe och pratade med grannen tillsammans med min svärfar som äger vår tomt och möttes av en helt annan attityd, grannen föreslog själv att han kunde bekosta mellanskillnaden mellan att köpa jorden på lösvikt och dumpa den och att lyfta jorden över huset. Han sade även att om vi behöver köra något med självlastande dumper och det nu skulle bli nåt märke i gräsmattan så är det inte hela världen!

Så saken verkar ju vara biff. Vi ska ta fram offerter och ses i nästa vecka för att snacka om det.

Tack för alla tips och råd!
 
  • Gilla
Modig och 19 till
  • Laddar…
Jag skulle vilja påstå att man inte kan bedöma bärigheten på en bild. Det kan vara rejäla bärlager under gräset.
 
  • Gilla
dicliff och 2 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
TS får en väg till sin egen tomt som inte innebär att grannen behöver ge upp användningsområde på sin tomt.
Hur menar du att TS löser detta?
 
M maxmsm skrev:
Hur menar du att TS löser detta?
Gräva, schakta, spränga ... vilka sätt brukar man använda för att komma fram på mark som inte är tillgänglig idag?
 
Nu verkar det ju finnas en konstruktiv diskussion. Härligt.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
R jenspalmqvist skrev:
Var precis uppe och pratade med grannen tillsammans med min svärfar som äger vår tomt och möttes av en helt annan attityd, grannen föreslog själv att han kunde bekosta mellanskillnaden mellan att köpa jorden på lösvikt och dumpa den och att lyfta jorden över huset. Han sade även att om vi behöver köra något med självlastande dumper och det nu skulle bli nåt märke i gräsmattan så är det inte hela världen!

Så saken verkar ju vara biff. Vi ska ta fram offerter och ses i nästa vecka för att snacka om det.

Tack för alla tips och råd!
Tack för uppdatering! Återigen skönt med ett avslut på en tråd med mycket gissningar.

Att hitta en gyllene medelväg är ju alltid den bästa lösningen. jag förstår ju grannen som inte vill få tomten förstörd och tung trafik över (Speciellt när man tittar på tomtkartor och flygbilder). Samtidigt som han HAR ett servitut att uppfylla. Då är det perfekt att mötas mittemellan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.