Hej Jens

”Vi har ett suterränghus där vår enda möjlighet att få in transporter på baksidan av huset är via en tillfartsväg över grannens tomt.”

När folk beter sig som eran granne vill man gärna trycka till ordentligt men det kanske inte är den smidigaste lösningen in detta fall. Har ni möjlighet att få in transporten med jord till framsidan på erat hus? Om ni kan det borde det inte vara något stort problem att med kran och gripskopa få jorden till baksidan av huset. Det blir dyrare än att bara tippa joden på rätt ställe på en gång. Men möjligheten att bara tippa tycks vara förknippad med vissa problem. Beroende på hur erat hus och uppfart ser ut kan det behövas en kran som är större än den många tippbilar har normalt är utrustade med. Borde inte vara något stort problem att få tag i en åkare med rätt utrustning.

Du kan ju alltid roa dig med att försöka dumpa extrakostnaden för kranarbete på grannen men det kommer nog inte lyckas.

Så inte gräsmattan under högsommaren! Torkar fröna är allt förstört. Sådde min i början på, september blev kanonbra.

Mvh
Byggerbo
 
Hej Byggerbo!

Vi har möjlighet att få jorden till framsidan av huset, men jag är inte jättesugen på att betala så många tusenlappar extra för det när vi har servitutet. Det behövs utan tvekan en separat kranbil.

Får väl försöka prata med honom och se om han föredrar att betala extrakostnaderna över att vi kör över hans tomt, i så fall är det ju ett fullgott alternativ!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
R jenspalmqvist skrev:
Hej Byggerbo!

Vi har möjlighet att få jorden till framsidan av huset, men jag är inte jättesugen på att betala så många tusenlappar extra för det när vi har servitutet. Det behövs utan tvekan en separat kranbil.
Fast servitutet säger " då det inte föreligger någon annan möjlighet att nå baksidan av härskande". Om jag tolkar servitutet och dig rätt så kan ni nå er tomt utan att köra på hans och då har ni inte rätt till ert servitut i detta fallet.
 
H hempularen skrev:
Ger grannen någon anledning till en alternativ tolkning av servitutet, eller är han bara på tvären? Jag skulle nog börja med att prata med lantmäteriet, och försöka få en skriftlig tolkning därifrån. Med den som grun borde kronofogden inte kunna neka handräckning.

Alternativt får du prata med en advokat och försöka få en tolkning, den smäller ev. inet lika högt inför fogden, lantmäteriet är oberoende.

Om vi antar att det faktiskt inte går att tydligt tolka om din transport ligger inom ramen för servitutet, så får du kanske gå till domstol.

En annan variant är att du helt enkelt gör din transport en dag när grannen inte är hemma, så får han stämma/polisanmäla dig sedan. Studsmattan borde inte vara så knepigt att få bort, beställ transport med kranbil om den är tung. Brukar kosta typ 250 kr extra per timme. Då kan du få jorden utskopad i lagom högar också.
Nej!
Du ska absolut inte själv flytta studsmattan. Det är egenmäktigt förfarande. Du måste få grannen att flytta den med hjälp av någon myndighet.
 
P
Kan du inte nå baksidan med skottkärra eller minidumper ?
Har inte heller någon möjlighet att köra med bil eller lastbil till baksidan så allt får köras med skottkärra, jord grus etc.
 
Redigerat:
Niklasloow Niklasloow skrev:
Fast servitutet säger " då det inte föreligger någon annan möjlighet att nå baksidan av härskande". Om jag tolkar servitutet och dig rätt så kan ni nå er tomt utan att köra på hans och då har ni inte rätt till ert servitut i detta fallet.
Under de förutsättningarna så kanske man inte kan få till ett nytt officialservitut. Men nu finns det ju ett servitut som man varit överens om i samband med att tomten styckades, om jag uppfattar det rätt. Det servitutet blir inte ogiltigt bara för att det finns en annan väg till tomten.

Om vi (med tvekan) tolkar servitutet så att grannen har ett ansvar att ordna så att vägen är användbar för tillfälliga transporter. Så hävdar han kanske att det går att köra skottkärra där. Medan andre parten kanske menar att jag vill köra ned med min 60 Tons lastbil med släp, och kunna vända innan jag kör upp.

Båda tolkningarna är lika orimliga, men var ligger balanspunkten.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Omd det enbart är jord som skall transporteras så går det kanske att hyra en matningsskruv och mata på ungefär samma sätt som betong. Det används ibland vid anläggning av gräsmattor på svåråtkomliga platser.
 
anlita en jurist innan du gör något, grannsämjan tolkar jag som att den finns inte så gör juristen en tolkning att du har rätt att köra där får du ta det till domstol.
men innan du lägger krut på det kolla med juristen be den som ska leverera jorden att se om de vill/kan köra ner och sedan ta sig upp igen. jag är mycket tveksam till att en lastbil med ca 10-14 ton jord på ens vill prova att ta sig ner där. ska transporten gå där du ritat pilen så hamnar jorden på grannens tomt då träden står för tätt och rätt att fälla träd kommer du inte att få med det luddiga servitutet går ju att tolka avtalen när man sett bilden som att du har rätt att köra ner jorden där med skottkärra. har själv en personbil med AWD tveksamt om jag tar mig upp där efter att jag kört ner ett lass med släpen.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Det var ett illa skrivet servitut, först och främst. Alla dess tolkningsfrågor hade man sluppit, om man bara hade skrivit "rätt till väg", och så förlitat sig på de vanliga bedömningarna om att man inte får försvåra etc.
Hur skall du få grannen att hålla vägen i skick, tex?

Sen ser det inte ut som en lastbilschaufför hade kört ner där, men en mindumper hade kanske funkat?
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Jag funderar på det här med servitutet... Hur upprättas ett sånt och hur kan grannen bli skyldig att se till att vägen är i körbart skick? (Eller har jag missuppfattat det?) I så fall förstår jag att grannen är sur, lägga pengar på att fixa väg som nån annan ska använda för att bygga eller få gräsmattan sönderkörd.
Känns som dålig start för grannsämjan här.
 
Vilket hus byggdes först, vad servitutet till för när det skulle byggas?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Jag funderar på det här med servitutet... Hur upprättas ett sånt och hur kan grannen bli skyldig att se till att vägen är i körbart skick? (Eller har jag missuppfattat det?) I så fall förstår jag att grannen är sur, lägga pengar på att fixa väg som nån annan ska använda för att bygga eller få gräsmattan sönderkörd.
Känns som dålig start för grannsämjan här.
därför att dåvarande ägare sålde tomten för att få in lite pengar då var han villig att skriva servitutet, nästa ägare får sedan leva med det servitutet som han troligen inte fattade vid köpet vad det bestod i. så tror jag det har gått till. sedan om man kollar på bilderna så ser det inte ut som att avtalet följts utan att istället för att se till att det finns en hård yta verkar det fyllts på matjord och anlagts gräsmatta iofs snyggt men inte så lämpligt som transportväg.
 
  • Gilla
10802
  • Laddar…
R jenspalmqvist skrev:
Hej alla husbyggare!

Hej jag vet inte om denna info kan hjälp till att lösa problemet med tung transport på icke-väg?
Här där jag bor övar militären med ilandkörning av tunga fordon på sandstranden. Dom rullar ut en "väg" i 2 spår som fordonen sedan kör på över sanden med hjulen. Det fungerar bra. Sedan rullas "vägen" ihop och fraktas bort på lastbil. Kanske finns sådan "väg" hos lastbilsföretaget eller att låna av militären?
Mvh Saga
Vi har ett suterränghus där vår enda möjlighet att få in transporter på baksidan av huset är via en tillfartsväg över grannens tomt. Det finns ett servitut på detta som i mina ögon är tydligt men som grannen vill vägra oss att nyttja för transport av jord med lastbil till gräsmattan vi skall anlägga.

Formuleringen i servitutet är denna:
"Ett villkor för avstyckning var att innehavaren av tjänande fastighet skall bereda en tillfart till härskande fastighet som innehavare av härskande genom detta avtalsservitut skall ha rätt att nyttja för tillfälliga transporter, då det inte föreligger någon annan möjlighet att nå baksidan av härskande. Tillfartsvägen skall hållas i körbart skick.
Innehavaren av tjänande har dock inget skötselansvar att hålla denna fri från snö eller dylikt. Tillfarten kan delvis vara gräsbevuxen med stadigt material under som möjliggör transporter."

Nu är saken den att grannen dels har ställt en stor studsmatta mitt på servitutsvägen, dels ligger det gräsmatta på hela vägen vilket enligt åkerier jag pratat med gör det i det närmaste omöjligt att överhuvudtaget köra där med lastbil. Grannen påstår att vägen är gjord för att köras på med en större personbil och inget annat.

Har pratat med kronofogden om särskild handräckning och de har sagt att då det inte är tydligt formulerat vad "körbart skick" och "tillfälliga transporter" innefattar så finns det en stor risk att det blir en rättsprocess för att bestämma vem som har rätt.

Grannen är dessutom väldigt otrevlig och hotfull och har sagt saker som "om ni gör det här ska jag göra det jävligt svårt för er i området" och "ska ni köra på vägen får ni stämma mig".

Finns det någon som har varit i en liknande situation eller har erfarenhet av rättsliga processer kring tolkning av avtalsservitut som kan ge mig råd i detta fall? Jag vet liksom inte riktigt var jag ska börja med detta och hade gärna fått det avklarat så snabbt som möjligt...

Här är en bild på servitutsvägen:

[bild]

Tack på förhand,
Jens
 
A
Jag skulle kolla med transportstyrelsen vad minimikrav för en väg är. En tillfartsväg måste kanske kunna nyttjas av en brandbil. Det enda kravet är ju att bärigheten under gräsmattan klarar hög vikt. Detta var ju ett krav vid avstyckningen av tomten, så det är ingen nyhet för fastighetsägaren.
 
Om det inte är väldigt långt till riktig väg så finns det kranbilar som klarar c:a 25 meter med 1000kg i kroken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.