282 125 läst · 2 770 svar
282k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
Ja det är fortfarande ett rent tankeexperiment över ett system som troligen skulle minska hempulandet rejält. Eller åtminstone förhoppningsvis minska det, iaf.
Det finns ju inga fria luncher, så vad man än skulle införa skulle det troligen dras med vissa nackdelar också. Men om nu nackdelarna inte blev så våldsamt stora kunde det ju kunna vara ett tänkbart system.
(Men Lars stefan har ju även rätt när han tittar på (de obefintliga?) fördelarna.
Men jag väljer just nu att bortse från vad som kan hämtas på uppsidan, det kanske inte ens behöver diskuteras.
Egentligen fantiserade jag ihop detta lite snabbt utan att tro att det skulle kunna vara det minsta bra. Men jag har i efterhand slagits av att "förslaget" var nog lite bättre än jag först trodde.
Vad dokumentationen över utförda installationer ska användas till vid ägarbyte är endast att husspekulanten eller dess besiktningsman använder dessa dokument för att upptäcka skillnader mellan dokumenterat och verklighet, dvs för att upptäcka olagligt gjorda installationer.
Detta skulle tvinga alla husägare att anlita yrkesmän vid förändring och komplettering av elsystemet, då det endast är dessa som får skriva intyg och beskrivning av utförda åtgärder.
Det finns ju inga fria luncher, så vad man än skulle införa skulle det troligen dras med vissa nackdelar också. Men om nu nackdelarna inte blev så våldsamt stora kunde det ju kunna vara ett tänkbart system.
(Men Lars stefan har ju även rätt när han tittar på (de obefintliga?) fördelarna.
Men jag väljer just nu att bortse från vad som kan hämtas på uppsidan, det kanske inte ens behöver diskuteras.
Jag har inte så väldigt mycket allvarliga funderingar över detta - än.Mats Bengtsson skrev:Om du verkligen tänkt dig det skall fungera på allvar måste du förmodligen fundera på hur pappret skall användas efter det har skapats. Om någon köper ett hus, som hade ett papper före förre ägaren lämnade, och inte samtidgt köper ett nytt papper, riskerar han att misstänkliggöras för vad förre ägaren gjorde. Alltså blir behovet att alltid löpa ett nytt papper vid ägarbyte. Som en sorts extra stämpelavgift. Ökad byråkrati ... --- Mats ---
Egentligen fantiserade jag ihop detta lite snabbt utan att tro att det skulle kunna vara det minsta bra. Men jag har i efterhand slagits av att "förslaget" var nog lite bättre än jag först trodde.
Vad dokumentationen över utförda installationer ska användas till vid ägarbyte är endast att husspekulanten eller dess besiktningsman använder dessa dokument för att upptäcka skillnader mellan dokumenterat och verklighet, dvs för att upptäcka olagligt gjorda installationer.
Detta skulle tvinga alla husägare att anlita yrkesmän vid förändring och komplettering av elsystemet, då det endast är dessa som får skriva intyg och beskrivning av utförda åtgärder.
Medlem
· Skåne
· 3 127 inlägg
Om målet vore att minska olyckorna så fanns det ett gott uppsåt. Men det målet är inte med, eller åtminstone väldigt dåligt täckt. Dessutom bara väldigt dåligt täckt för den enligt elsäkerhetsverket ytterst ringa del som har att göra med elinstallationer.Mikael_L skrev:
Mängder med tid och pengar och byråkrati, bortslösade utan att fokusera på det som är viktigt, färre olyckor.
Om du bytte fokus, istället för att fundera på hur du skall hindra hempulandet funderade på hur du skall minska olyckorna, hur skulle du då ändra systemet?
--- Mats ---
Då ska man fokusera på hur det är gjort, inte av vem.Mats Bengtsson skrev:
(Eller var materialet är köpt eller andra för elsäkerheten mindre relevanta saker.)
Mer och fritt tillgänglig information kanske kan öka elsäkerheten, iaf den del som hempulandet står för.
Bra tillgång på bra installationsmaterial ökar troligen elsäkerheten så länge vi inte begränsar mängden hempulande.
Edit: Ja detta gäller alltså den del av olyckor som beror på den fasta installationen.
Andra olycksorsaker inom området måste adresseras på andra sätt.
Redigerat:
Medlem
· Skåne
· 3 127 inlägg
Jo. Men är inte även den delen ofta en fråga om hur det är gjort, bara istället för att fokusera på kabeln fokuserar man på vad som sitter på kabeln? jordfelsbrytare löser en massa. Bränder är stora delar av problemet. Hur skulle det påverka om införandet av AFCI-brytare gjordes enkelt?Mikael_L skrev:
--- Mats ---
Redigerat:
Antar att allt material som säljs är godkänt även om det kommer från malmbergs. Själv tycker jag att egna installationer skulle godkännas om de var fackmannamässigt gjorda inom sitt egna ansvarsområde dvs egna huset . Det är ju inte speciellt svårt att lära sig ev vis kabelarea, klammeravstånd, kabelfärger mm.
Allt annat får man ju göra, dra vatten, avlopp, göra våtrum mm.
Allt annat får man ju göra, dra vatten, avlopp, göra våtrum mm.
Medlem
· kronoberg
· 1 520 inlägg
Jag kan tycka att det ska göras en Elbesiktning tex vart 10onde år eller vid varje försäljning etc. Företag affärer mm bör vara varje eller varannat år.
Detta skulle stoppa hemmapul en del och även säkra upp installationerna. Hurmånga har inte sett uttag som hänger i kablarna eller trasiga uttag. Eller kablar i lysrörsarmaturer som är söndervittrade.
I LGH är det ju bara gå in med huvudnyckel och slå en snabbtitt. Vill man så kan man ju göra diverse mätningar i centralen för att utesluta vissa fel mm. Detta går snabbt man kan lätt plocka ett par lgh på en förmiddag om inga fel finns. Dock tar hus längre tid då de är större och kontakt med kunden oftast är jobbig att jaga nycklar och tider att passa.
På företag mm så är det bara att klampa in. Här finns det visseligen en bättre översyn ständigt men hur många skarvsladdar och påkörda uttag finns det inte?
Det skapar jobb och höjer säkerheten.
Detta skulle stoppa hemmapul en del och även säkra upp installationerna. Hurmånga har inte sett uttag som hänger i kablarna eller trasiga uttag. Eller kablar i lysrörsarmaturer som är söndervittrade.
I LGH är det ju bara gå in med huvudnyckel och slå en snabbtitt. Vill man så kan man ju göra diverse mätningar i centralen för att utesluta vissa fel mm. Detta går snabbt man kan lätt plocka ett par lgh på en förmiddag om inga fel finns. Dock tar hus längre tid då de är större och kontakt med kunden oftast är jobbig att jaga nycklar och tider att passa.
På företag mm så är det bara att klampa in. Här finns det visseligen en bättre översyn ständigt men hur många skarvsladdar och påkörda uttag finns det inte?
Det skapar jobb och höjer säkerheten.
Medlem
· Skåne
· 3 127 inlägg
Det är ett tydligt inlägg och ett bra exempel på tanken såsom den drivs från skråväsendet.-=fullmoon=- skrev:
- I första hand ignorerar det frågeställningen vilka är de viktiga olyckorna att förhindra, och hur
- I andra hand tvingar det husägarna betala ännu mer pengar till skråväsendet. Inte genom att erbjuda något de vill köpa, utan genom att tvinga dem att köpa något de enligt elsäkerhetsverket inte har någon större nytta av. För att lyckas med det måste man föra in fler regler och mer byråkrati.
- I tredje hand ignorerar det att göras ett bra jobb, det handlar om att ta mycket betalt för att göra en snabb titt. Inte som i en del andra inlägg åtminstone fundera på hur en sådan här styggelse åtminstone skulle kunna bidra genom att göra en meningsfull granskning.
- I fjärde hand ignorerar den dagens problem att de som jobbar med el väldigt sällan har elinstallationsbehörighet. Så om man inte för in elsäkerhetsverkets förslag att tvinga alla som jobbar med det att ha en behörighet, skulle besiktningen göras av en dyr person utan formell behörighet att göra besiktningen.
- Först som femte hjulet under vagnen skapar det eventuellt kanske möjligen någon typ av bättre säkerhet inom det område som elsäkerhetsverket säger är det som inte har någon större andel av olyckorna.
Varför istället för diskussioner om byråkrati och onödigt fördyrande av en redan för dyr företeelse inte fundera på vilka är de viktiga olyckorna att förhindra, och hur skall man göra det? AFCI till exempel? Erbjuda något någon vill köpa, istället för att tvinga fler att köpa något de inte vill ha?
-- Mats ---
Att börja använda AFDU (det är vad vi brukar kalla de AFCI Mats nämner på denna sidan vattnet) på högbelastade grupper och särskilt med stickproppsanslutna laster skulle säkert kunna ge en god effekt på skador och tillbud. Man kan fundera över hur många tillbud pga varmgång och glapp osv som hamnar på de tysta vittnenas kyrkogård, det är säkert en avsevärd andel.
Nu har ju detta inte direkt med hempulande eller begränsning därav att göra men även en hempulares dåliga förbindning e.dyl upptäcks ju i såfall i rätt tid.
Jämförelserna med skråväsendet är verkligen i mycket klockrena, ska bli intressant att se om något kommer hända framöver där.
Nu har ju detta inte direkt med hempulande eller begränsning därav att göra men även en hempulares dåliga förbindning e.dyl upptäcks ju i såfall i rätt tid.
Jämförelserna med skråväsendet är verkligen i mycket klockrena, ska bli intressant att se om något kommer hända framöver där.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 934 inlägg
Och det är ju det som är elefanten i rummet. Dvs att det idag *vräker* in billig (rent ut sagt) skit från Kina med ett CE-märke som inte är värt pappret (det inte är) skrivet på. Tittade t ex på en liten usb-laddare på dealextreme härom veckan där inte mindre än tre av köparna skriver tillbaka "Den brann upp, så lämna den inte utan uppsyn..."Mikael_L skrev:
Eftersom det är i ansluten utrustning (inkl. spis/diskmaskin/tvättmaskin) som bränder och andra problem uppstår så borde man ju rimligtvis börja med att titta på dessa, om det nu var olyckor och risker man var ute efter. Jag nöjer mig med att notera det ironiska i att det är helt OK att bygga/bygga om/reparera sådan ansluten utrustning utan att lagstiftaren lägger sig i det det minsta...
Medlem
· kronoberg
· 1 520 inlägg
Har du en skorsten så måste ju sotaren likförbannat komma och kolla så att den är godkänd.Även om Den inte brukas!
Om Någon dör av att de brinner inne eller får El genomkroppen och avlider varför ska En vara kontrollerad medans den andra inte?
Om Någon dör av att de brinner inne eller får El genomkroppen och avlider varför ska En vara kontrollerad medans den andra inte?
Det där är något jag också brukar framföra. En konsekvens av bättre och mer lättillgänglig information som dock inte tas upp särskilt ofta är att om människor får större inblick i hur saker faktiskt fungerar så får de även större förståelse för farorna och svårigheten. Alla som har eller har haft små barn känner säkert igen följande: Om du säger NEJ och inte motiverar det eller försöker med "Det är för svårt för dig" eller "Det är för farligt för dig" så får man inte särskilt mycket respekt från ungarna. Om man däremot tar sig tid att förklara mer exakt hur det fungerar, vad som är farligt, varför det är farligt och vilka konsekvenser det får om man gör fel, så brukar ungarna däremot självmant låta bli eftersom de då inser att det är bäst att låta bli. Så jag skulle nog säga som så att de det är farligare att undanhålla information än att göra den tillgänglig. Slutligen: För de som ändå inte förstår farorna gör det ingen skillnad om det finns information eller inte. De bryr sig inte i vilket fall.Mikael_L skrev:
Nej, det tror jag inte är sant. Såvitt jag vet så anger man att eldstaden slutats användas och därmed upphör även sotningen.-=fullmoon=- skrev:
Men det spelar kanske ingen roll, utan är bara relevant i jämförelse om man tänker sig att man meddelar att man slutat använda el hemma ...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 934 inlägg
Nej, så är det som sagt inte. Det är bara att strunta i att släppa in dem så får du eldningsförbud i skorstenen och så är det bra med det. Den måste besiktigas innan den tas i bruk igen. Om du vill så får du mycket gärna laga den själv (se exv. tråden om "jag glidgöt skorstenen själv"). Och vi är många som tycker att det borde gå att göra el på samma sätt, dvs att besiktiga den i efterhand om du gjort jobbet. Men det är icke-sa nicke.-=fullmoon=- skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 934 inlägg
Fysiknobellpristagaren Richard Feynman har skrivit om just det här. Hur han skickades från Los Alamos mitt under kärnvapenprogrammet till Oak Ridge för att godkänna säkerheten hos deras hantering av klyvningsbara material.Steamboy skrev:
Han kom snabbt fram till att om de hade byggt anlägningen som det var tänkt så hade den exploderat, eftersom de inte hade någon aning om riskerna med hanteringen av klybart material (man kan t ex inte ha den i vattenlösning, eftersom vatten fungerar som moderator, man kan inte ställa lådor på båda sidor om en vägg, då kan det smälla osv. osv.) Skälet till att de inte visste var att det var superhemligt. Feynman lyckades övertyga militären om att få berätta kärnvapenhemligheterna för Oak Ridge-folket så att de förstod varför vissa saker var OK och andra rent livsfarliga (fast det krävdes ett förtäckt hot). När han kom tillbaka nästa gång så var anläggningsplanerna i mycket bättre skick. (http://quanta-gaia.org/reviews/books/FeymanJoking.html)