282 121 läst · 2 770 svar
282k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
Så det blir mer gamla glassbyttor och avkapade plastflaskor isf dosor, kabel löst i väggarna och en stark come-back av ringledning, lampsladd, ståltråd och antennkabel i de fasta installationerna?lars_stefan_axelsson skrev:
Ja det låter ju ganska bra, eller ...
edit:
Jag menar helt enkelt att brist på riktigt installationsmaterial må hålla de som hempular fast på ett bra och seriöst vis borta från den brottsliga gärningen. Men de som verkligen står för de allra sämsta installationerna kanske inte låter sig hejdas bara för att man inte kan köpa lite EKK, eller en a-dosa.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 444 inlägg
Här behövs en lösning - man kan inte sälja elmateriel på konsum som man inte får installera själv. Vad tänker elsäkerhetsverket göra åt det? Jag tror att de att större utsikter med god information än att försöka förbjuda försäljningen.Mikael_L skrev:
Glassbyttor, petflaskor och ringledning fungerar utmärkt! Det sker inga omedelbara olyckor, men det ökar risken för olyckor. Det är vad jag tycker informationen bör gå ut på - lite skrämselpropaganda med vad som kan hända om man fuskar, både rent olycksfallsmässigt och ansvarsmässigt. Även information om vad som krävs för att göra en säker installation.
Även om det skulle bli så att elinstallationer släpps fritt att utföras av alla så har jag en bild framför mig att folk i slutändan inser sina begränsningar och ser ett mervärde i alla anlita skickliga och kunniga yrkesmän istället för att försöka ge sig på det själv. Men det är bara en utopi...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 933 inlägg
Ja, men det har vi ju redan sett prov på, eller hur? Fast det finns riktiga grejjor att köpa... Om man vill förhindra hemmapul så kan man bara tolka det som att det är den stora massan som måste förhindras. "Glasspaketsinstallatörerna" är så få att de kan ignoreras.Mikael_L skrev:
Jag tycker som sagt att frågan är fel ställd. Jag ser inte något egenvärde i att försöka hindra hemmapul, eftersom de "värsta" som sagt ändå kommer att göra det, och ändå inte är så många att man skall lägga någon kraft på att "förhindra" det. Kostnaden för alla andra blir alldeles för stor. Därmed inte sagt att man skall rycka på axlarna, men det är ungefär som att försöka hindra seriemord i Sverige. Vi har inga större problem med det, och det vi gör (stoppa försäljningen av moraknivar?) kommer bara att ha en negativ påverkan på alla andra, som *inte* seriemördar.
Eller ta förbudet mot pennknivar/nagelsaxar osv på flyget. Har bara lett till en massa irritation och krångel, och inte gjort en enda flygning ett dugg säkrare. Helt meningslöst mao. Jag kan inte se att man kan göra *något* för att förhindra installationer med glassbyttor osv. eftersom det redan är så ovanligt att det är kuriosa.
Att ta bort elinstallationsmaterialet från butikerna skulle skapa en enorm svart marknad fylld av hot, våld, hot om våld och våldsamma hot. Vi hempulare skulle tvingas röra oss i områden dit poliser inte ens törs gå. Vi skulle tvingas ner till mörka hamnar och in i smala tveksamma gränder bara för att köpa fulimporterade kopplingsdosor och flexslangar av Drejan och "Lasse med kniven". Vet inte om det skulle bli säkrare än dagens system.
Dock tror jag att elbranschen är väldigt positivt inställda då det på ett smidigt sätt skulle "försvinna" massvis med hempulare. Dessa återfinns senare på hamnbotten med fötterna fastknutna i ett gammalt elskåp, händerna bakbundna med EKK och med ELJOs Multidosa (142 6110) i munnen - elektrikervarianten av det som i Jönssonligan kallas för "ståplats i Nybroviken". Huruvida dessa otrevliga typer jobbar åt elbranschen kommer vi nog aldrig få svar på.
Hemska tanke.
Dock tror jag att elbranschen är väldigt positivt inställda då det på ett smidigt sätt skulle "försvinna" massvis med hempulare. Dessa återfinns senare på hamnbotten med fötterna fastknutna i ett gammalt elskåp, händerna bakbundna med EKK och med ELJOs Multidosa (142 6110) i munnen - elektrikervarianten av det som i Jönssonligan kallas för "ståplats i Nybroviken". Huruvida dessa otrevliga typer jobbar åt elbranschen kommer vi nog aldrig få svar på.
Hemska tanke.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 933 inlägg
Jo, men då krävs bla ett fokus på *elsäkerhet* och inte "förvalta regelverket" eller "hålla marknadens parter glada och sitta still i båten" eller dylikt.Bo.Siltberg skrev:
Faktum kvarstår att det föreligger en konflikt i att å ena sidan låta byggvaruhusen *vräka* ut materiel på den svenska marknaden varje år, samtidigt som man *vet* att denna kommer att användas på ett lagvidrigt sätt. De två uppenbara lösningarna är att *antingen* förbjuda försäljningen, *eller* att förändra lagstiftningen. Jag röstar för det senare.
Jo, fast elsäkerhetsverket kan ju inte å ena sidan säga "det här är förbjudet" och å andra sidan säga "fast om du nu ändå skall bryta mot lagen så är det såhär du skall göra..." Det är ju en orimlig kullerbytta. Det är ju samma sak som att säga att regelverket inte är rimligt och riktigt. Och det lär va en kall dag i h-vetet innan det händer, dvs innan man ger upp kravet på licenser för elektriker (elsäkerhetsverket riskerar ju i så fall förlora sin största (?) inkomstkälla).Bo.Siltberg skrev:Glassbyttor, petflaskor och ringledning fungerar utmärkt! Det sker inga omedelbara olyckor, men det ökar risken för olyckor. Det är vad jag tycker informationen bör gå ut på - lite skrämselpropaganda med vad som kan hända om man fuskar, både rent olycksfallsmässigt och ansvarsmässigt. Även information om vad som krävs för att göra en säker installation.
Inte nödvändigtvis. Jag har hyrt snickare när jag inte orkat/haft lust själv. Jag hyr gärna elektriker på samma premisser. Men nu är det nästan tvärtom. Tar inte in någon av ren princip. (Särskilt inte som den senaste som var här borrade genom en fönsterkarm när det fanns många bättre alternativ...)Bo.Siltberg skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 933 inlägg
Jag lovar att börja smuggla ful-vp-rör till bra priser om det händer... Ingen slang dock, någon måtta får det va!jeppeknaster skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 444 inlägg
Men nu skulle vi inte dra upp enskilda falllars_stefan_axelsson skrev:Inte nödvändigtvis. Jag har hyrt snickare när jag inte orkat/haft lust själv. Jag hyr gärna elektriker på samma premisser. Men nu är det nästan tvärtom. Tar inte in någon av ren princip. (Särskilt inte som den senaste som var här borrade genom en fönsterkarm när det fanns många bättre alternativ...)
Andra som fått smaka på friheten att installerad kanske däremot inser att det finns ett mervärde i att anlita professionella.
Tung lastbil? Jag fick köra 55tons kanon och skjuta spränggranater...jeppeknaster skrev:Och hur många gånger kommer den behörige "grand master flash" ut på bygget och inspekterar? Kan inte tänka mig att det är ofta... Tycker hela systemet verkar väldigt märkligt. Det känns lite som i lumpen när man som nittonåring fick en kort utbildning och sedan fick köra till exempel tung lastbil utan begränsningar. Men så fort man muckat var det slut med det. Det gällde liksom bara i tjänsten...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 933 inlägg
Ja det var precis därför jag ställde den. Ja inte för din skull alltså ...lars_stefan_axelsson skrev:
Om vi tänker oss att frågan inte alls är fel, utan det finns en massa verkliga och bra anledningar till att verkligen försöka stoppa allt olagligt hempul med el.
Vad ska vi då göra?
Och vad får det för konsekvenser?
Om vi följer denna fråga hela vägen ut så får vi kanske svar på om det är en trevlig, en önskvärd eller ens en möjlig väg.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 933 inlägg
Nej, men ändå...Mikael_L skrev:
Ja då har vi ju som sagt redan, förbjud försäljning. Och vi tror att det leder till att många (som antagligen inte är något stort problem) kommer att sluta hemmapula, samt att det inte påverka de värsta syndarna. De kan tvärtom bli fler. Dessutom en *massa* extra krångel, men inte oöverstigligt, det är inte allt materiel i byggbranschen det bara är att köpa över disk redan som det är, dynamit säljs exv inte hur som helst.Mikael_L skrev:Om vi tänker oss att frågan inte alls är fel, utan det finns en massa verkliga och bra anledningar till att verkligen försöka stoppa allt olagligt hempul med el.
Vad ska vi då göra?
Och vad får det för konsekvenser?
Om vi följer denna fråga hela vägen ut så får vi kanske svar på om det är en trevlig, en önskvärd eller ens en möjlig väg.
Sedan har vi ju de gamla klassikerna hårdare straff och mer övervakning. Det finns forskning som visar att det faktiskt "fungerar" dvs syndarna begår inga brott i fängelset, och ju större övervakning desto fler åker in. Avskräckning fungerar däremot "sådär", det är rent fysiskt hinder som fungerar. MEN, det faller ju också på sin egen orimlighet. Det är ju svårt att motivera detta när vi inte har några direkta problem. Och för att den hämmande effekten skall vara säkerställd så måste vi verkligen låsa in folk, så snacka om att sälja grisen för att köpa säcken... Och vi får också ökade risker eftersom viljan att tala om det och informationsspridningen blir mindre.
Det behöver ju inte vara så dramatisk (och för samhället kostsamt) att man ska fängsla alla hempulare.
Hugg av höger hand för de som hempulat bara. Och sänk beviskravet till "indicier".
Då kommer nog hempulandet snabbt avta till en betryggande låg nivå.
Ähh, skämt åsido.
Ändra lagen till att all elinstallation i fastigheterna skall vara dokumenterad. Vad som gjorts, av vem, när och vilket material som använts. Alla elektriker får skriva sådana intyg till fastighetsägarna.
Skriv i lagen att det är bötesstraff eller tvingande "kontrollbesiktning" som kostar om papprena inte är i ordning.
Man kan också tänka sig att lagstifta om att detta ska kollas vid fastighetsöverlåtelse.
Fast det kanske inte behövs, om konstruktionen är sådan att nästa fastighetsägare får ta över problemet - då kommer detta kollas noga per automatik av köparen.
Hugg av höger hand för de som hempulat bara. Och sänk beviskravet till "indicier".
Då kommer nog hempulandet snabbt avta till en betryggande låg nivå.
Ähh, skämt åsido.
Ändra lagen till att all elinstallation i fastigheterna skall vara dokumenterad. Vad som gjorts, av vem, när och vilket material som använts. Alla elektriker får skriva sådana intyg till fastighetsägarna.
Skriv i lagen att det är bötesstraff eller tvingande "kontrollbesiktning" som kostar om papprena inte är i ordning.
Man kan också tänka sig att lagstifta om att detta ska kollas vid fastighetsöverlåtelse.
Fast det kanske inte behövs, om konstruktionen är sådan att nästa fastighetsägare får ta över problemet - då kommer detta kollas noga per automatik av köparen.