282 121 läst · 2 770 svar
282k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
Medlem
· Skåne
· 3 127 inlägg
Usch ja, denna person som har rätten att godkänna saker. Den enda som har rätten att godkänna, tog sig kanske den rätten ibland? På ett arbete gjort av någon för vilken det inte fanns ett lagstadgat krav på kunskap (exakt samma som för alla hans anställda).mr.Ola skrev:
Klart man måste hindra sådant ofog, det elsäkrades av fel person (humm nej så var det inte), utfördes av någon med fel behörighet (humm, nej så var det inte), var gjort på fel sätt (humm, nej så var det inte), var mindre säkert än kraven (humm nej så var det inte),förstör ju hela idén med ett skråväsende! (JUST!!!)
--- Mats ---
Redigerat:
Mats, eftersom hela behörighetssystemet är på väg att göras om så förstår jag inte riktigt vad du egentligen är ute efter, att gnälla på ett system som kommer att försvinna om några år är väl ganska meningslöst. Det är väl att slå in öppna dörrar.
Och jag vet att du har fel, iaf att det inte alltid är så.Mats Bengtsson skrev:
Min kompis som är AB(L)-behörig körde firma ett tag, men ruttnade på det och gick tillbaka till anställning.
Så anlitar du den firman finns det en viss chans att du faktiskt får en riktig elinstallatör hem.
Och jag kan inte tänka mig att han är helt unik i detta avseende, däremot har du rätt i att de flesta yrkesmän besitter endast en "mindre kompetens", på pappret i all fall.
Vi kan nog förmoda att den stora merparten av "elektriker" som jobbar på har en del formell kompetens. De flesta har den formella kompetensen motsvarande gymnasieskolans program. Även om det inte är ett lagkrav för att arbeta under någon annans behörighet.
Sen har många även en del kurser och vidareutbildningar också i bagaget som en formell kompetens.
Man bör kanske lite försiktigt skilja mellan behörighet och kompetens, kan jag tycka.
En som gått civilingenjörsutbildning i elkraft och sen arbetat med detta på riktigt, både högt och lågt, besitter i mina ögon troligen en massa kompetens, men kan ju sakna behörighet.
Om vi tittar på den allra äldsta generationen av elektriker som besitter en AB-behörighet misstänker jag att vi troligen kan finna en och annan som saknar all eller nästan all formell kompetens. Dom behöver ju inte vara inkompetenta för det, iofs.
Medlem
· Skåne
· 3 127 inlägg
Det var glädjande. Jag har fått lära mig att för att undvika tvetydighet om vem som var ansvarig får man inte ha två elinstallationsansvariga i samma lilla företag (stora är annorlunda).Mikael_L skrev:Och jag vet att du har fel, iaf att det inte alltid är så.
Min kompis som är AB(L)-behörig körde firma ett tag, men ruttnade på det och gick tillbaka till anställning.
Så anlitar du den firman finns det en viss chans att du faktiskt får en riktig elinstallatör hem.
...
Om vi tittar på den allra äldsta generationen av elektriker som besitter en AB-behörighet misstänker jag att vi troligen kan finna en och annan som saknar all eller nästan all formell kompetens. Dom behöver ju inte vara inkompetenta för det, iofs.
Jag har med flit bara berört frågan om formell kompetens. Jag tror det finns hemmapulare med hög kompetens, och jag tror det finns icke elinstallationsbehöriga med hög kompetens. Jag anser det är ett av felen med systemet vi har. Det är ett skråväsende som inte tar hänsyn till det viktiga, det vill säga erforderlig kompetens för det som skall göras.
--- Mats ---
Medlem
· Västra Götaland
· 169 inlägg
Jag är övertygad om att det finns människor utan körkort som är mycket duktigare på att köra bil än dito med körkort.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 169 inlägg
Ägandeskapet av rörelsen har absolut ingen koppling till behörigheten. Inte heller chefsposition. Dock kan det på mindre firmor vara så att det är samma person.Mats Bengtsson skrev:
För att ännu mer röra till det så hör det inte till ovanligheterna att anställda på elfirmor har egen behörighet, antingen begränsad eller allmän.
Dessutom får man definiera "elsäkrar" som du nämner att man gör med installationen.
Detta eftersom mätning, provning osv inte är elarbete och därmed inte heller behörighetskrävande.
Det verkar som om du inte riktigt har hela bilden klar för dig hur det hänger ihop med elarbete kontra behörighet.
Jag har en fråga jag måste ställa dig. Vad är det som driver dig att ifrågasätta behörighetssystemet vi har idag?
Är det att du är frustrerad för att du inte själv får bestämma vad du får göra och inte?
Som elmont skrev förut så kommer detta systemet vara borta om ett antal år då det är ett helt nytt behörighetssystem på g.
Detta nya system innebär att alla yrkesmän skall försvinna och att alla som har för avsikt att utföra behörighetskrävande arbete skall inneha en egen behörighet.
Nånting säger mig dock att du inte är helt till freds med ett sådant system heller, eller?
Medlem
· Skåne
· 3 127 inlägg
Intressant formulering. Jag förstår att du inte förstår. Borde det inte istället i den här tråden och med din typ av tillspetsning heta "att försvara ett system som är så dåligt att det beslutats att det skall försvinna är ganska omdömeslöst"?elmont skrev:
Om vi bortser från att man efter hundra år slutligen fokuserar på något så enkelt att den anställde som gör jobbet skall ha kompetens, vad mer är bra i en tråd som handlar om hempulande (det är väl ingen som får för sig att denna tråd handlar om svenska elektrikerskråets bevarande):
- Vilket år händer det?
- Kommer den att vara något som hela Europa står bakom?
- Hur kommer möjligheten att hempula att förenklas?
--- Mats ---
Absolut. Min granne varit rallyförare och instruktör! Verkligen duktig! Och saknar körkort. Det har polisen tagit hand om sen han körde på fyllan ( kunde inte låta bli )w1shmast3r skrev:
Det där är såpass mycket att avhandla och att svara på, och så offtopic, så jag tycker du ska läsa och ställa frågor i trådarna som handlar om nya systemet.Mats Bengtsson skrev:Om vi bortser från att man efter hundra år slutligen fokuserar på något så enkelt att den anställde som gör jobbet skall ha kompetens, vad mer är bra i en tråd som handlar om hempulande (det är väl ingen som får för sig att denna tråd handlar om svenska elektrikerskråets bevarande):
- Vilket år händer det?
- Kommer den att vara något som hela Europa står bakom?
- Hur kommer möjligheten att hempula att förenklas?
--- Mats ---
Där finns det även diverse länkar till elsäkerhetvsverkets egen sida om'et och andra länkar.
Happy reading
http://www.byggahus.se/forum/el/160522-nytt-behorighetssystem.html
http://www.byggahus.se/forum/el/196842-prov-ett-satt-att-bli-behorig-utan-intyg.html
Det finns säkert info i lite fler trådar, men detta tror jag är de två mest läsvärda och informativa.
Jag föredrar en som inte krockar. Hur ska jag veta vem det är?jarlh skrev:
Och har jag bråttom är det ju tråkigt att sitta i en bil med körkortslös förare om man hamnar i poliskontroll, då kommer man väl definitivt försent.
I övrigt drabbar det ju inte mig så mycket, att jag typ "kan" skita i det.
Medlem
· Skåne
· 3 127 inlägg
Vi skall ju inte här blanda in nya systemet, som vi ändå inte vet vilket år det är giltigt. I det gamla systemet finns det inget krav på licens på den som installerar i ditt hus.jarlh skrev:
Det enda kravet är att du reser med ett registrerat flygbolag, och att du accepterar deras rätt att använda vilka olegitimerade piloter de vill. Såvida du inte flyger med CEOn, han vet du är legitimerad pilot. Men det är inte ofta han är med på det plan du flyger med, ännu mer sällan han sitter vid spakarna.
--- Mats ---