Hemmakatten skrev:
Tja, när man i lag förbjöd barnaga för inte så väldigt många år sedan, så är det i dag i princip inga barnagafall i skolan och extremt få i hemmet.
Att det är extremt få i hemmet skulle jag nog inte vara så säker på.
 
elmont skrev:
Blymantlad Kulo, har aldrig förekommit. Först var den plåtmantlad senare aluminium mantlad.
Antingen är du inte gammal nog eller ordmärker du och kallar den för något annat men det har funnit med bly.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
elmont skrev:
Och jag efterlysen även sambanden mellan det förhatliga skråväsendet och elsäkerheten, jag kan inte se någon direkt koppling.
Humm, det är ju samma sak jag frågar efter. Finns det ett samband mellan bättre elsäkerhet och skråväsendet? I så fall är det i alla fall ingen som har statistik som visar det. :)

Jag har inte följt med, så du får rätta om jag har fel i följande. Den som äger en liten elfirma har elinstallationsbehörighet (mästaren). Om man anlitar hans firma och han inte kommer själv, så kommer jobbet göras av som saknar hans behörighet. Hans anställda är per definition yrkesmän, med vilket menas att de jobbar för honom, och saknar formell kompetens att självständigt utföra elinstallationsarbete. Så enda sättet att få jobbet gjort av en elinstallationsbehörig, är att kräva att ägaren gör jobbet.

Jämför gärna mästare och gesäll, inklusive de gamla kraven att inte jobba för andra http://sv.wikipedia.org/wiki/Gesäll

--- Mats ---
 
Om du med formell kompetens menar att de inte är elinstallatörer så är nog så i det flesta fall.
De jobbar under överinseende av elinstallatören. För att inte snöa in för mycket så kan man kortfattat säga att elinstallatören går i god för att yrkesmannen innehar den kompetens som krävs för den aktuella arbetsuppgiften.
 
Elinstallatörens uppgift är att genom överinseende tillse att utförda elektriska arbeten utförda av underställd personal blir korrekt utförda, elsäkra med andra ord!

Enbart en person på företaget behöver besitta elbehörigheten. som anställd i samma företag kan vara utbildad elektriker eller kunnig hemmapulare anställd som elektriker, det är installatörens bedömning av vad personalen klarar av som skall ligga till grund för vilka arbetsuppgifter de tilldelas! T.ex hemmapularKalle som är duktig på snygga renoveringsjobb som huselektriker eller högspänningsPelle på linjearbeten.

Att hata installatören bara för att han verkar stå över alla andra är inte rättvist, hans jobb är ju att se till så att företaget följer gällande regelverk.

Att sedan yrkesmännen inte får ta "behörigheten" med sig hem från jobbet är självklart av två orsaker,
För det första har installatören betalt för ansvaret över personalen, något som inte gäller efter normal arbetstid.
För det andra så har han ingen insyn i vilka installationer som hans personal skulle utföra på fritiden, därav ingen möjlighet att påverka utförandet vid eventuell felaktig installation!
 
Jag har nog åldern inne, blykulo har inte funnits men däremot en plåtkulo som var belagd med ett tunt skikt bly dvs förblyad.
Mats, du har tyvärr lite fel. den yrkesman som kommer till dig och arbetar har kompetensen att självständigt utföra arbetet. Om du inte förstått det tidigare så är det så att en av den behöriges uppgifter att se till att dom anställda har kompetens att utföra sina arbetsuppgifter.
 
w1shmast3r skrev:
Om du med formell kompetens menar att de inte är elinstallatörer så är nog så i det flesta fall....
Jag sträcker mig längre än så i mitt uttalande. Jag säger att för små företag är det en regel. Så länge ägaren inte kommer själv, vet du att den som gör jobbet saknar elinstallationsbehörighet.

--- Mats ---
 
elmont skrev:
...Mats, du har tyvärr lite fel. ...Om du inte förstått det tidigare så är det så att en av den behöriges uppgifter att se till att dom anställda har kompetens att utföra sina arbetsuppgifter.
Det är den som är elinstallationsbehörig som är ansvarig tillse att utförda arbeten blir korrekt utförda. Det handlar inte om ifall de som gör jobbet är duktiga nog. Kvittar hur duktig du är, du får inte göra jobbet om du inte är anställd. Det är mästaren och ingen annan som elsäkrar.

--- Mats ---
 
Törs nog säga att de flesta behöriga installatörer är noga med vilka de skickar ut på olika uppdrag. Obehöriga installatörer av vilken karaktär brukar figurera på diverse missnöjesprogram i teve är nog inte lika känsliga för vilken personal de sysselsätter!
 
mr.Ola skrev:
Törs nog säga att de flesta behöriga installatörer är noga med vilka de skickar ut på olika uppdrag. Obehöriga installatörer av vilken karaktär brukar figurera på diverse missnöjesprogram i teve är nog inte lika känsliga för vilken personal de sysselsätter!
Säkert rätt. Poängen är igen att ingen av de han skickar ut har elinstallationsbehörighet. Det vill säga ingen av dem har formellt uppnått behörighet att under eget ansvar göra installationen. Så den enda som är formellt behörig att säga att jobba är gjort bra nog är chefen. Det kan han inte delegera.

--- Mats ---
 
Och hur många gånger kommer den behörige "grand master flash" ut på bygget och inspekterar? Kan inte tänka mig att det är ofta... Tycker hela systemet verkar väldigt märkligt. Det känns lite som i lumpen när man som nittonåring fick en kort utbildning och sedan fick köra till exempel tung lastbil utan begränsningar. Men så fort man muckat var det slut med det. Det gällde liksom bara i tjänsten...
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Rätt i sak Mats men inte min slutsats.

Jag menar att för att ett företag skall få sälja elektrikertjänster så krävs det att företaget uppfyller vissa grundkrav för att visa att de har den kunskap som krävs, detta grundkravet uppfyller man med att anställa en behörig installatör(oftast ägaren till ensk firma).
Han är symbol för att företaget uppfyller elsäkerhetsverkets krav på installerande företag och han är även personligt ansvarig för elarbetena som företaget utfört! (vet att det är glest mellan rättsfallen och ännu längre till fällande dom).
I de fallen yrkesmannen blivit dömd har han oftast kunnat påvisas inneha den kunskap som fodrats för jobbet och därmed har den behörige fullfölj sitt uppdrag att "sätta rätt man på rätt plats".
Alla kan ju faktiskt göra fel, medvetet eller omedvetet!
 
jeppeknaster skrev:
Och hur många gånger kommer den behörige "grand master flash" ut på bygget och inspekterar? ...
Från Wikipedia (inga ändringar mer än borttag av ovidkommande text. Varning, det finns de som inte vill se en likhet): :)
Från 1400-talet och ända till skråväsendets upphörande 1846 innehöll skråordningarna bestämmelser om gesällernas (och svennernas) ställning. För att bli gesäll måste man först tjäna som lärling under en lärotid som vanligen varade mellan tre och fem år.

Skråväsendets arbetsordning gjorde att inte bara lärlingen, utan även den färdiglärda lönearbetaren, gesällen, var mycket nära bunden till sin arbetsgivare, mästaren.

En gesäll fick under den tid han var i en mästares tjänst inte utföra något arbete utan mästarens tillstånd, inte ens på sin lediga tid. Ingen gesäll fick ta tjänst hos någon som inte var mästare inom hans skrå, och lika litet var det naturligtvis tillåtet för honom att öppna en egen verkstad.

--- Mats ---
 
Läser om skråväsendets upphörande 1846, upphörde det då?! :)

Men jag håller med om att någonting som kan påminna om detta fortfarande existerar, men vad jag har lärt så kommer kravet på anställningsförhållandet ifrån att det före det pågick viss bulvanverksamhet under en period där gemeneman kopplade el och sedan lät en behörig "godkänna" det i efterhand!
Något som inte alls förekommer nuförtiden eller?! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.