524 läst · 9 svar
524 läst
9 svar
Toalettstolar med vattenvirvel / TurboFlush / TwistFlush
Hej,
Jag har noterat att på en del toalettstolar spolas vattnet i en virvel.
Tekniken har lite olika namn. Exempelvis kallar Geberit och Ifö det för TurboFlush, se:
https://www.geberit.se/badrumsprodukter/toaletter-urinaler/funktioner/geberit-turboflush/
https://www.ifo.se/inspiration/produktegenskaper/turboflush-kraftfull-men-tyst/
Och Villeroy och Boch kallar det TwistFlush:
https://pro.villeroy-boch.com/sv/se/bad-och-wellness/produkter/innovationer/twistflush
Är det någon som har erfarenhet av sådana toalettstolar? Spolar de märkbart bättre än modeller med "vanlig" spolning, och har de några för- och nackdelar?
Är vissa tillverkares modeller bättre än andra vad det avser den här tekniken, eller är de ungefär lika?
Tack på förhand!
Jag har noterat att på en del toalettstolar spolas vattnet i en virvel.
Tekniken har lite olika namn. Exempelvis kallar Geberit och Ifö det för TurboFlush, se:
https://www.geberit.se/badrumsprodukter/toaletter-urinaler/funktioner/geberit-turboflush/
https://www.ifo.se/inspiration/produktegenskaper/turboflush-kraftfull-men-tyst/
Och Villeroy och Boch kallar det TwistFlush:
https://pro.villeroy-boch.com/sv/se/bad-och-wellness/produkter/innovationer/twistflush
Är det någon som har erfarenhet av sådana toalettstolar? Spolar de märkbart bättre än modeller med "vanlig" spolning, och har de några för- och nackdelar?
Är vissa tillverkares modeller bättre än andra vad det avser den här tekniken, eller är de ungefär lika?
Tack på förhand!
Redigerat av moderator:
det är intressant att toastolar verkar så lokala, det är helt olika stolar i olika länder.N NyfikenVit skrev:
Jänkarna verkar ju ha nån slags megatryck i vattnet, toaletter och duschar har ju mer flöde och tryck än en kommersiell biltvätt här... Hade inte Trump pratat om att "spara vatten var skit, toastolarna ska ha flödig spolning"
Men map nya toastolar är jag också förundrad när jag besökt nån toa med en modern svensk stol, att det verkar vara sånt tryck - de snålspolande som har 10 år på nacken är ju rätt klena. Jag antar de nya du refererar till lyckas med att få större "turbo" verkan utan att använda mer vatten? Vi har gamla rör så jag vill inte ha en snålspolande toa....
Skillnaden med de här modellerna är att de spolar vattnet i en virvel. Om du tittar på sidorna jag länkade till i trådstarten så finns det videos som visar hur det ser ut när vattnet spolas.J JohanLun skrev:Men map nya toastolar är jag också förundrad när jag besökt nån toa med en modern svensk stol, att det verkar vara sånt tryck - de snålspolande som har 10 år på nacken är ju rätt klena. Jag antar de nya du refererar till lyckas med att få större "turbo" verkan utan att använda mer vatten? Vi har gamla rör så jag vill inte ha en snålspolande toa....
Huruvida de även har mer tryck vet jag ej. Men jag misstänker att virveln ska göra att de spolar mer effektivt i alla fall.
För egen del är jag inte heller så förtjust i snålspolande toaletter eftersom det finns risk att inte allt spolas ut och det blir stopp. På icke-snålspolande toaletter som fanns förr var det större öppning och mer vatten per spolning så risken för stopp var mindre.
Hur som helst, min huvudsakliga fråga är om de här modellerna med vattenvirvel spolar bättre, så de minskar risken för stopp. Och i så fall hur mycket bättre de är, och om de har några andra för- eller nackdelar jämfört med "vanliga" toaletter.
Frågan är om risken för stopp i stolen är mindre, men risk för stopp i rören (om de är gamla eller inte optimalt dragna) borde vara ungefär lika stor?
Ja, men annars verkar de vara en förbättring, efter vad man ser på videos länkade. Har inte sett nån med sidoutlopp i verkligheten, men har sett stolar som spolat annorlunda än de gamla hederliga stolarna. Troligen kommer väl någon som har en sån här stol svara här i tråden... Själv tycker jag vår nyaste stol, som är konventionell och kanske 7 år gammal är den sämsta, och den äldsta stolen är bäst, men det är nog att de använde mer vatten förr...
Ja, men annars verkar de vara en förbättring, efter vad man ser på videos länkade. Har inte sett nån med sidoutlopp i verkligheten, men har sett stolar som spolat annorlunda än de gamla hederliga stolarna. Troligen kommer väl någon som har en sån här stol svara här i tråden... Själv tycker jag vår nyaste stol, som är konventionell och kanske 7 år gammal är den sämsta, och den äldsta stolen är bäst, men det är nog att de använde mer vatten förr...
Ja, bara för att förtydliga: Jag menar alltså stopp i toalettstolen som man kan åtgärda med toaborste. Rota runt och trycka ner typ. Inte stopp längre fram i rören. Men att hålla på och rota med toaborste för att lösa den typen av stopp jag menade är inget vidare kul ändå.J JohanLun skrev:
Så om toalettstolar med vattenvirvel minskar risken för stopp av typen jag syftade på vore det bra. Vi får hoppas att någon på forumet som har erfarenhet av sådana toalettstolar kan kommentera det hela.
När jag tittade på en sådan var argumentet från vvs-butiken att det skulle minimera behovet av rengöring av porslin med borste. Generellt med vanlig spolning, ej snålspolning, så måste det vara stora mängder papper som stoppas i toastolen om en tank vatten inte ska vara tillräckligt.......
Kan det kanske vara en så kallad "rim free" variant? Ifö har det exempelvis, se:A AndersS skrev:
https://www.ifo.se/produkter/produktegenskaper/rimfree/
Så i det avseendet är det likt varianterna jag länkade till i tråden tidigare. Dvs ingen "spolkant" som behöver rengöras.
Men vattnet spolas inte i virvel på Ifö "rimfree" dock, utan från två sidor och sedan "krockar" vattentrålarna på mitten. Som jag förstår det har modellerna med vattenvirvel ytterligare en fördel, i och med att virveln gör att det spolas mer effektivt. Men jag är inte helt säker på det. Så här beskriver Geberit det i alla fall:
"I kombination med cistern från Geberit ger Geberit WC-skål en spolningsprestanda som är upp till 10 gånger mer effektiv än standardkravet för toalettspolning. Den optimerade spolgeometrin och hydrauliken är bara två av många sätt att uppnå detta på."
Hur bra det fungerar i praktiken vet jag inte.
Beror på hur generös man är med pappret kanske, samt om man har tjockt eller tunt papper. Det är trots allt ett problem som finns, fast kanske olika mycket för olika personer. Det fanns en anledning till att man hade mer vatten per spolning förr. Det var helt enkelt bättre "prestandamässigt", men nackdelen är att det drar mer vatten.A AndersS skrev:
Jag ska renovera badrummet nu och även jag började kolla vad som finns numera i toaväg. Halkade in på dessa virvelspolande toaletter och verkade ju onekligen intressant ifall de funkar bra. Ska ju inte stänka vatten utanför toan och de jag tittade på är vägghängda och har någon glasyr på porslinet som ska göra den mer lätt att rengöra och kalk etc ska inte fastna lika lätt. Kändes bra då vi har lite högre kalkhalt i vattnet.
Hittade dock ett par engelska recensioner på villeroy & bochs subway 3.0 där folk verkade ha problem med att den satte igen lätt. Så blev lite skeptisk till hur bra det faktiskt funkar. Tänker också att tekniken kanske är bra men frågan är hur det går ihop med dessa snålspolande mekaniker där man bara skickar ut 3-4 liter vatten? Kanske funkar sämre då. Kanske behövs mer vatten per spolning för att det ska funka effektivt. Hittade inte jättemkt annan info om dem så hoppas någon kan ge lite mer info.
Hittade dock ett par engelska recensioner på villeroy & bochs subway 3.0 där folk verkade ha problem med att den satte igen lätt. Så blev lite skeptisk till hur bra det faktiskt funkar. Tänker också att tekniken kanske är bra men frågan är hur det går ihop med dessa snålspolande mekaniker där man bara skickar ut 3-4 liter vatten? Kanske funkar sämre då. Kanske behövs mer vatten per spolning för att det ska funka effektivt. Hittade inte jättemkt annan info om dem så hoppas någon kan ge lite mer info.
Klicka här för att svara