Martin_B
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, men glöm inte att du skall kunna ta dig *ut* vid brand också.

Visst, inbrott är väl vanligare än bränder, men det är tristare att någon blir innebränd än att råka ut för ett inbrott.

Så hur man än vänder sig har man röva bak. :)

Ja det är sant, men man får ju se till att fönstret är lättare att öppna inifrån, än utifrån :)
Sedan har du ju dörrar i huset osv. Så jag vet inte om ett galler för fönstret skulle vara det största hindret för att kunna ta sig ut vid brand. Kan ju vara i princip lika farligt om man har fönsterlås men ej nyckel i närheten. Eller att man har dörrlås där man behöver nyckel för att låsa upp inifrån och inte har nyckeln till hands. Eller att man är på övervåningen och det brinner i trappan, då kan det bli jobbigt att ta sig ut även fast man får upp fönstret, ifall det är väldigt långt ner till marken.

Det bästa kombinationen för fönster måste väl ändå vara att ha galler för, eller någon annan anordning som är väldigt svår att penetrera, i kombination med fönsterlås, samt en nyckel nära varje fönster lite lagom smart undangömt så tjuven inte hittar den.
Då går man ju rätt säker vid brand.

Skulle en dörrspärr kunna fungera som ett komplement till brytskydd?
Om man t ex har en (eller två) monterade på bakdörren.
Undrar om det går att montera på fönster?
Dörrspärr.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den hjälper ju inte på ett fönster? Man slår in rutan, lyfter av spärren och sen öppnar man fönstret...

Det är liksom det som är problemet med fönster: Slår man in glaset så kommer man åt alla låsanordningar etc som sitter direkt innanför fönstret. Därför måste det vara låst med nyckel eller så måste låsanordningarna sitta så att man inte kommer åt dem genom att köra in handen genom ett hål i rutan.

Har man galler för fönstret så skulle jag kunna tänka mig lösningar i stil med en säkerhetskedja eller vajer som sitter fast i själva fönstret och har haken (som man krokar loss) sitter på väggen så att den inte går att nå med armen.

Hemmakatten
Hur säkra/osäkra kan våra fönster tänkas vara? Vi har en lång fönstervägg med ej öppningsbara fönster från golv till tak. Karmarna är helt i aluminium och där i sitter fönsterkassetter med 6mm tjocka rutor med 16mm argongas emellan.

Borde inte dessa moderna fönster vara svårare att slå sönder.

Hemmakatten skrev:
Hur säkra/osäkra kan våra fönster tänkas vara? Vi har en lång fönstervägg med ej öppningsbara fönster från golv till tak. Karmarna är helt i aluminium och där i sitter fönsterkassetter med 6mm tjocka rutor med 16mm argongas emellan.

Kan man lossa listerna o lyfta ur kassetterna från utsidan?
På många modernare fönster är det väldigt enkelt även om några blivit bättre de sista åren...

Hemmakatten
Nej, kassetten satts in från insidan.

Är det någon som vet hur inbrott via fönster brukar ske? Bryter man eller krossar man?
Att kunna lyfta bort kassetten utifrån måste ju vara ett monteringsfel eller felkonstruerade fönster.

frean98 skrev:
Är det någon som vet hur inbrott via fönster brukar ske? Bryter man eller krossar man?
Att kunna lyfta bort kassetten utifrån måste ju vara ett monteringsfel eller felkonstruerade fönster.
Det beror på. "Proffs" lyfter kassetten eller gör något annat, de vill inte gärna krossa ett fönster. "Pundare", smash and grab är däremot inte så försiktiga/smarta så då kan det gå en ruta.

• Gilla
faf
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:

Aluminium profiler brukar ha listerna på insidan vilket är bra.
Men frågan angående glaset beror helt på vilket glas du har.

Härdat glas kan tåla mycket om något kastas mot glaset men klarar t.ex inte en automatkörnare utan blir då till massa småbitar då rutan "exploderar" dock är skaderisken hyfsat hög då det flyger mycket glas, men hela rutan försvinner så det finns ingen större risk för att skära sig om någon passerar genom fönstret efter att den förstörts.
Det är ett kort högt ljud när glaset exploderar.

Vanligt glas blir ofta vasst och går oftast sönder i närheten av där den krossas och lämnar många vassa kanter kvar, det går att slå ut lösa delar men det låter en del det är även stor risk att någon skär sig på glaset.

Vill du skydda mot krossning av glaset så behövs skyddsglas vilket ofta består av flera glas med en laminering mellan glasen.
http://www.pilkington.com/europe/sw...ucts/glasfakta/safety-security/skyddsglas.htm
http://www.pilkington.com/europe/sw...cts/glasfakta/safety-security/skyddsglas2.htm

Det finns även skyddsfilm som monteras på befintligt glas t.ex Hammerglass vilket kan skydda glaset mot krossning.

Frågan är vad du anser dig behöva och vad du vill betala för.
Vid en vanlig bostad utan något extra stöldbegärligt eller förhöjd hotbild så behövs nog inget skyddsglas.
Skillnaden mellan galler/inkrypningsskydd och skyddsglas/skyddsfilm är att skyddsglas/skyddsfilm skyddar endast glaset medan galler/inkrypningsskydd beroende på montage även kan skydda fösterramen med karm och då även förbättra brytskyddet av själva fönstret.
Ett galler passar inte alltid och kan vara estetiskt motbjudande och då kanske ett bra fönster (med säkerhetsspanjolett om det är öppningsbart) med ett bra glas är en betydligt bättre lösning men ofta dyrare.

Jag har även varit med om att montera jalusier för fönster som sedan handmålats av en konstnär för att se ut som vanliga fönster om man inte står precis framme vid fönstren.

Vilken lösning man väljer beror på behovet.

frean98 skrev:
Detta har vi som jobbar inom säkerhetsbranschen påpekat sedan dessa fönster började användas, det är helt klart en dålig lösning.
Tyvärr görs det ofta bekvämt för glasmästaren istället för ur säkerhetssynpunkt, kontrollera alltid att glaskassetten sitter "limmad" med silikon som jag tidigare nämnt i tråden.
Angående om dom bryter eller krossa glaset eller glasar ur så skiljer det från fall till fall.
Fönsterdörrar (altan/balkongdörr) brukar oftast brytas upp medan fönster enligt mina erfarenheter blandas fritt, ofta krossat eller uppbrutet men även urglasade börjar bli vanligt.

Redigerat:
  • Gilla
landan81 och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Tack för utförlig och upplysande genomgång. Vi tänker inte göra något alls. Trodde att det var svårare att krossa dessa nyare tjocka kassetter än det verkar vara. Av vår totala väggyta är nog 45% glas. Lite dyrt att åtgärda nu men vi har inte några extremt dyra föremål som behöver extra skydd.

S
Här är en sida som tar upp det mesta om säkerhet för villor, kan kanske ge idéer.
www.tryggvilla.se

• Gilla
faf och 1 till
  • Laddar…
Nu hände det, nästan, igen!
Som TS tar jag mig friheten att lyfta min gamla tråd istället för att starta en ny.

Grannfrun ringde på dörren och talade om att tjuvar rekognoserade i villaområdet och markerade lämpliga kommande objekt med ett blått streck på brevlådan.
Under sin promenad hade hon kollat på brevlådorna i närheten "och ni har ett streck på er brevlåda" Vi konstaterade tillsammans att så var fallet och jag tog bort det smala knappt en cm långa diskreta strecket, det var av ett kritliknande färgstarkt material, ungefär som pulver till en snörslå.

Tog själv en promenad i området och på granngatan var fem brevlådor oregelbundet markerade med tydliga raka små streck. Talade med en granne på den gatan och han hade sett haft ett streck på sin brevlåda, som han tagit bort och även sett streck på nästa parallellgata.

Sedan vårt förra tjuvbesök för nästan sex år sedan, se trådstarten, har jag monterat heltäckande brytskydd uppifrån och ner på alla ytterdörrar inklusive altandörr, bakkantsäkring, samt brytskydd och förstärkning vid låskista och givetvis extralås. Därutöver strålkastare med rörelsedetektor kring hela huset.

Så lång kom jag vid det tillfället sedan kroknade jag på antitjuvåtgärder.
Men gårdagens besök av grannfrun gav mina gamla tankar om fler åtgärder aktualitet igen.
Och nu till min fundering.

Jag hittade aldrig någon riktigt bra avskräckande lösning vid förra tjuvbesöket.

När jag nu sökte igen på nätet och hittade jag "Inferno Home" inbrotts larm http://www.infernohome.se , kändes som att jag här äntligen hittat ett kraftfullt motmedel mot tjuvar, de skräms bort av ett kraftigt växlande ljud från en inomhus placerad siren, filmen från övervakningskameran var imponerande http://www.infernohome.se/index.asp?info=inferno_ar_helvetet_for_tjuvar .

Har varit helt inne på att skaffa detta larm då det rent fysiskt jagar iväg tjuven.
Efter att den första entusiasmen något börja lägga sig, har jag börjat fundera i vidare tankebanor. Larmets effektivitet känns fortfarande bra.

Dock, det är ingen vanlig larmsiren utan ett riktigt "minivapen", som inte lär vara trevligt att få falsklarm på när man själv är inomhus. Givetvis har man det avstängt när man är hemma, men om larmet hoppar på av misstag vad händer då?
Kommer jag att skrämma vettet ur barn och bekanta så de kommer att gå omkring och känna rädsla inför kommande falsklarm.

Är det här larmet så kraftfullt att resultatet kan bli en "baktändning" genom att man istället för att oroa sig för tjuvar börjar oroa sig för falsklarm.

Jag kan utan vidare tänka mig att montera det i förrådet där jag har mina verktyg, men montera det centralt inne i huset, jag har blivit fundersam.

Vad tror ni?

• Gilla
Daniel Gr och 6 till
  • Laddar…
Sjukt obehagligt när de är runt och tassar, har haft folk runt huset två gånger i år, och de passade på att länsa grannens arbetsbil.

Jag har börjat fundera på en rökmaskin som fyller rummet med tjock rök. Man kan inte stjäla nått man inte ser ;)

• Gilla
Daniel Gr och 3 till
  • Laddar…
I vilket område hände detta?

• Gilla
Magnus Larsson och 1 till
  • Laddar…
I Nacka.

• Gilla
StevieGee och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.