C
G GuranF skrev:
Du menar att en inomhussiren har en så avskräckande effekt att den avbryter de flesta "besökare"?
Vår förre grannes larm har skrämt bort tjuvar vid tre olika tillfällen. Alla tre gångerna vände de direkt när larmet gick. Men jag kan tänka mig att det i viss mån också beror hur tjuvarna bedömer risken att larmet drar uppmärksamhet till sig. Dvs. hur ensligt huset ligger. En fet utomhussiren är därmed nog inte heller fel.

• Gilla
b8q
  • Laddar…
Beror väl också på vad de tänkt göra och var huset är placerat? En smash and grab där de sett någon genom fönstret blir nog inte stoppat av ett larm. Inte heller en länsning av huset där närmsta granne är en kilometer bort.

C cpalm skrev:
Vår förre grannes larm har skrämt bort tjuvar vid tre olika tillfällen. Alla tre gångerna vände de direkt när larmet gick.

Började de bryta sig in, så de kom i kontakt med inomhussiren, eller var det den yttre sirenen som skrämde dem, tror du?

G GuranF skrev:
Du menar att en inomhussiren har en så avskräckande effekt att den avbryter de flesta "besökare"?
Priset tycker jag inte är det primära utan det som får styra är funktion och den "obehagsrisk för fellarm" som jag nämnde i början.
Det finns olika kategorier av tjuvar de som skräms av att ett larm ljuder och de som inte gör det.
De som skräms skräms oavsett om du har en enklare inomhussiren eller en Inferno Intenso, Inferno Intenso är obehagligare att uppleva utan hörselskydd.
Risk fel falsklarm finns alltid men då är det något som inte fungerar som det ska eller inte miljöanpassat, sirener med batteribackup lider en liten högre risk för falsklarm men som sagt då är det något som inte fungerar rätt.
En bra och fungerande anläggning ska aldrig falsklarma men handhavandefel kan uppstå ibland med ljudliga följder.

• Gilla
Byurn och 1 till
  • Laddar…
C
G GuranF skrev:
Började de bryta sig in, så de kom i kontakt med inomhussiren, eller var det den yttre sirenen som skrämde dem, tror du?
Nä, utomhussirenen var paj, så det var endast inomhussirenerna som gick. Han fixade den efter tredje inbrottsförsöket. :)

De var innanför skalskyddet alla tre gånger, men bara ett par fotspår innanför dörren så de hade avbrutit direkt när larmet gick. Däremot tror jag inte de vände pga de inte kunde stå ut med ljudet. Standard DSC-sirener, så inte direkt outhärdligt. Snarare oron för att någon i närheten skulle reagera, trots att det är rätt glest mellan husen.

• Gilla
pilen och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Beror väl också på vad de tänkt göra och var huset är placerat?
Vi har ungefär 10 m till närmsta två grannhusen och ytterligare 8-10 hus inom 100 m.
Pensionär som är hemma i grannhuset, men han är mest harig och gömmer sig själv förmodligen om en siren ljuder :)
Hjälp från grannar tror jag inte så mycket på, däremot kanske tätheten med hus (normalt villaområde med 1000m2 tomter) kan avskräcka någon.
Dock tveksam om proffs från ostligare europa ser sådant som avskräckande?

• Gilla
pilen och 1 till
  • Laddar…
G GuranF skrev:
Vi har ungefär 10 m till närmsta två grannhusen och ytterligare 8-10 hus inom 100 m.
Pensionär som är hemma i grannhuset, men han är mest harig och gömmer sig själv förmodligen om en siren ljuder :)
Hjälp från grannar tror jag inte så mycket på, däremot kanske tätheten med hus (normalt villaområde med 1000m2 tomter) kan avskräcka någon.
Dock tveksam om proffs från ostligare europa ser sådant som avskräckande?
Fast buset har nog inte koll på hur hariga dina grannar är
Finns lite olika studier att läsa om inbrottstjuvar och vad som avskräcker etc.
Det man kan säga är att alla är väldigt olika i sina preferenser och tillvägagångssätt.
Många tar inte larmade hus av den enkla anledningen att de oftast vill kunna ta flera hus på en gång längs tex en villa gata.
De vet att de lungt hinner ta det larmade huset, men det kommer dra till sig ovälkommen uppmärksamhet till gatan som gör att de inte hinner med så många hus som de hade önskat.

• Gilla
GuranF och 1 till
  • Laddar…
Jag hade kollat på larm med möjlighet att styra ett 230v uttag. Sedan hade jag satt upp en home assistant med närvaroavkänning i mitt wifi. Om någon i familjen är hemma så stängs 230v uttaget av längst in mot väggen. Är larmet på så sätts eluttaget ett snäpp längre ut på också. Och slutligen längst ut sitter den största båt/lastbilssiren jag kan hitta som lär få fönstren att skaka.

Med ovan lösning så kan inte denna siren utlösa när ni är inloggade på ert wifi med de definierade enheter som finns inlagda. På så sätt så utlöser bara de vanliga sirener ut vid falsklarm/nattlam och inte herr spränga-trumhinna-siren.

Vad gäller larm så finns ju en hel del att välja på. Exempelvis verisure har en 230 plug för sitt larm som man kan köpa till. Gillar man inte höga månadskostnader så har ajax.systems en lösning med sitt relä (använder själv ajax) och jag är säker att de tyska larmen kan lösa uppgiften också.

Sedan hade jag valt ett larm med två lägen åtminstone. Ett borta larm och ett nattlarm (skallarm). TItta även på de andra bitarna med exempelvis smarta magnetkontakter med brytavkänning. Ajax har sina doorprotect plus som känner av både lutning över 5grader, vibrationer, slag och öppning. Lycka till att öppna / lyfta ut ett sådant larmat objekt.

Återigen, tyskarna har säkert något liknande. Vet att verisure har något liknande också i sina senaste uppdateringar för deras larm.

Slutligen, kameror och ett par basebollträ.

Jag har allt ovan då jag lever under hot av en störd individ.

• Gilla
Manhunter och 2 till
  • Laddar…
Kendobendo Kendobendo skrev:
Jag har allt ovan då jag lever under hot av en störd individ.
Tack, det var många intressanta aspekter, tar en stund att fördjupa sig i, vilket det är värt ;)

Martin_B
13th Marine 13th Marine skrev:
Sjukt obehagligt när de är runt och tassar, har haft folk runt huset två gånger i år, och de passade på att länsa grannens arbetsbil.

Jag har börjat fundera på en rökmaskin som fyller rummet med tjock rök. Man kan inte stjäla nått man inte ser ;)
Två gånger bara i år?
Det verkar som att vissa är mer drabbade än andra.

Vad beror det på? Bor ni i områden som är mer utsatta än andra?
Bor ni i ett "fint" område, med folk som har pengar?
Hur ser huset ut? Lyxigt, flashigt och väl upplyst, med dyra bilar utanför osv?
Finns det larmskyltar på fasaden m.m.?

Hade varit intressant att veta vilka områden, typ av hus, typ av säkerhetsåtgärder (eller avsaknaden av) osv. som lockar tjuvar extra mycket.

Martin_B Martin_B skrev:
Två gånger bara i år?
Hade varit intressant att veta vilka områden, typ av hus, typ av säkerhetsåtgärder (eller avsaknaden av) osv. som lockar tjuvar extra mycket.
Skulle jag också vilja veta.
Vi bor i ett tämligen normalt medelklassområde i en något bättre förort till Stockholm.
Äldre hus, betydligt mindre vräkigt och påkostat än nyproducerade grannhus.
Inga larmskyltar men nog lite väl mycket prylar o byggmaterial i carporten.
Pensionärer, alltså hemma stor del av tiden.

Vad som är "tilldragande" i detta förutom "icke larm" och byggmaterial ( se mitt inlägg nr ett, trådstarten) undrar jag med?

• Gilla
TheProfile och 2 till
  • Laddar…
Jepp!

En gång hade vi en fönstergluttare där jag såg spåren i den nykrattade rabatten. Andra gången vaknade jag mitt i natten av något ljud, passade då på att öppna fönstret då det var varmt i rummet, då hör jag någon prata utanför som tystnar och sedan sveper en ficklampa över huset. Visar sig att grannens arbetsbil länsades den natten (enligt lokalblaskan har det skett 48inbrott i arbetsbilar sedan augusti)

Gammalt sommarstugeområde som blivit permanentboende på senare tid. Men ja, priserna är inte speciellt låga. Vårt hus har mörklagt men vi har larm med etiketter. Bilen är en Saab från 2002.

G GuranF skrev:
Vad som är "tilldragande" i detta förutom "icke larm" och byggmaterial ( se mitt inlägg nr ett, trådstarten) undrar jag med?
Det beror på vilken sorts tjuv. Det finns som sagt olika, alltifrån "pundare" som tar "första bästa", till de som gör beställningsjobb på speciellt värdefull egendom.

Många ligger någonstans däremellan. Dvs, det är inget speciellt som "lockar" utom möjlighetsvis chansen att kunna slå till mot flera objekt efter varandra, för att öka utbytet och minska logistiken. Just arbetsbilar är intressanta eftersom de har små grejjor med OK andrahandsvärde, som är enkla att avyttra, och som är lätta att sno. (Dvs batteridrivna verktyg osv.)

Så, det går i stort sett inte att minska sin "tilldragandefaktor" om man bor i villa. Bara det faktum att man gör det är tillräckligt tilldragande i sig för många grupper.

Forskningen visar ju istället att man skall vara grovt kriminell själv. Det avskräcker! Men leder till sina egna problem. ;) (Och sätt inte upp egna "Protected by HA"-skyltar. De gillar inte det... :) Nej allvarligt, de stämmer dig åtminstone för varumärkesintrång! :))

• Gilla
JuggeH
  • Laddar…
C
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Forskningen visar ju istället att man skall vara grovt kriminell själv. Det avskräcker! Men leder till sina egna problem. ;) )
Frågan här är ju naturligtvis hur tjuvarna ser att det bor en grovt kriminell där? Sedan behöver man bara återskapa de attributen utan att man behöver bli kriminell själv. Eller är det just "Protected by HA"-skyltarna som avskräcker?

• Gilla
freak
  • Laddar…
Man funderar ju på om det inte skulle gå att få ut polisen när sånt här händer? Låta dem sätta sig i ett markerat hus och vänta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.