62 823 läst · 211 svar
63k läst
211 svar
Tjuvarna har varit här, motåtgärder
För att komplettera 123abc's bra och utförliga inlägg anser jag att inbrottslarm med utvändiga ljus och sirener fungerar bra i någorlunda tätbebyggda villaområden.
Vi installerade det, och flera av våra grannar har det, och det drar uppmärksamhet som inget annat. Jag gissar också att en väl synligt placerad sådan har viss avskräckande effekt.
Vi installerade det, och flera av våra grannar har det, och det drar uppmärksamhet som inget annat. Jag gissar också att en väl synligt placerad sådan har viss avskräckande effekt.
Bra text av 123abc. Kamerafrågan är intressant. Har man rätt att lägga ut en efterlysning på de bilderna som säkerhetsbolaget tar? Vem är det egentligen som har rättigheter till de bilderna?
Alldeles för lätt att glömma bort just detta, bra att du vidgar perspektivet.123abc skrev:Säkerhet är bra men det måste fungera i vardagen utan förstora ingrepp.
Någonstans bör man dra gränsen och sedan tänka att man gjort det man kan, visst är det trist med inbrott men man ska inte låta det störa sin och grannarnas vardag bara för att vara säker.
Ett hem ska vara hemtrevligt och inte en bunker,
Det har blivit en lång tråd så jag ska upprepa och förtydliga ett par saker från mitt första inlägg.
Vi hade ju besök inte av en tjuv utan av minst tre stycken.
Troligen från öststaterna se bifogad artikel ur Metro, några få dagar efter vårt besök
Vad jag finner som absolut obehagligast och motbjudande är möjligheten att bli väckt av ett antal tjuvar som befinner sig inne i huset medan jag ligger i sängen.
Ett inbrott som sker när jag inte är hemma känns något mera normalt och inte som ett lika djupt personligt intrång. Säkert nog så otrevligt ändå men det finns ju nivåer i H-vetet och den förstnämnda situationen ser jag som en högre nivå.
Jag vill alltså inte ha något besök inomhus nattetid och detta är målet med det jag kommer att göra.
Tänkte, som du föreslår använda timer, så att larmet bara är i funktion mellan säg 23-06.00123abc skrev:1. "Passerlarm" stor risk att det drar igång falsklarm för djur och dagtid när någon vill sälja maj-blommor och liknande, och när kvarterets ungar lärt sig hur roligt det är med din tomt.
Det finns visserligen linje- områdes- fasaddetektorer för just detta men det är inget man vill ha i bostaden utan riktar sig mer mot företag.
Att koppla till en ljusfyr (saftblandare) med ett tidrelä kan dra till sig lite extra uppmärksamhet och är inte allt för störande vid falsklarm, men behövs det verkligen?
Risken finns att man blir token i slutet på gatan om det allt som oftast blinkar eller tjuter, för utomhuslarm kommer ge falsklarm.
Bra påpekande, jag hade tänkt sätta strålkastarna så de belyser kring entredörrarna men inser nu att det förmodligen är smartare att placera o rikta dem så att tillfarten till dörrarna blir upplysta och själva dörren ligger i skugga. Vad tycker du, andra tips kring placering?123abc skrev:
Tänkte att rörelsedetektorn inte ger någon utvändig signalering utan däremot med invändig summer o lampa väcker mig så jag är förberedd på att något är på gång. Förhoppningsvis har hunden redan väckt oss innan, men flera larmvarianter känns bra.123abc skrev:
Vill nog helst möta tjuvarna upprättstående än liggande i sängen.
Återigen ett bra påpekande.123abc skrev:
Min reviderade plan är att ha ordinarie utomhusbelysning släckt, men sätta upp en extra ytterlampa på carportnocken och låta den bara belysa infarten men ingenting för övrigt av huset.
Är jag uppe på natten har jag då kolla på infarten och förhoppningsvis stör den tjuvarna något också.
Klokt påpekande, där har jag tur då jag bytt fönster nyligen och monterat SP-fönster med förstärkt inbrottsskydd och fönsterlås.123abc skrev:
Larm tänker jag tills vidare hoppa över.
Något mer avskräckande på en rimlig nivå som man kan göra?
Artikel i Metro: Stöldgodsets väg från Sverige till öst
Läste/såg/hörde om ett hus där man på farstukvisten hade placerad en hundmatskål modell större. Bredvid satt ett koppel med en munkorg modell större dinglandes. Hur effektivt det var vet jag inte.
Vårt långsmala hus har fönsterväggar från golv till tak på ena långsidan och kortsidan. (Vi har ingen insyn.) Huset ligger 250 m från vägen. Vi har larm. Men det hjälper ju inte de gånger, iofs få gånger, jag blir mörkrädd och får för mig att en yxmördare smyger omkring knutarna...
Inte blir det bättre av att det för några år sedan var en insatsstyrka med svartklädda, hjälm- o skyddsvästförsedda poliser med vapen som sprang bl.a. över vår tomt för att omringa grannhuset kl.04.30 och med megafoner uppmanade folk i huset att komma ut omedelbart, i annat fall skulle huset stormas. 7-8 polisbilar var med. Detta hände inte bara 1 gång utan 2 gånger. De grannarna har numera flyttat.
Det jag förlitar mig mest på när jag är ensam hemma är våra två hanhundar (mellanschnauzer) som alltid skäller om någon närmar sig. De är visserligen inte så stora men skulle garanterat skydda mig till liv och lem om jag blev hotad.
Jag har också ett överfallslarm i sovrummet som om jag trycker på det ger ett tyst larm till larmcentralen som då omedelbart larmar polisen. Och att polisen hittar hit vet jag ju numera.
Vårt långsmala hus har fönsterväggar från golv till tak på ena långsidan och kortsidan. (Vi har ingen insyn.) Huset ligger 250 m från vägen. Vi har larm. Men det hjälper ju inte de gånger, iofs få gånger, jag blir mörkrädd och får för mig att en yxmördare smyger omkring knutarna...
Inte blir det bättre av att det för några år sedan var en insatsstyrka med svartklädda, hjälm- o skyddsvästförsedda poliser med vapen som sprang bl.a. över vår tomt för att omringa grannhuset kl.04.30 och med megafoner uppmanade folk i huset att komma ut omedelbart, i annat fall skulle huset stormas. 7-8 polisbilar var med. Detta hände inte bara 1 gång utan 2 gånger. De grannarna har numera flyttat.
Det jag förlitar mig mest på när jag är ensam hemma är våra två hanhundar (mellanschnauzer) som alltid skäller om någon närmar sig. De är visserligen inte så stora men skulle garanterat skydda mig till liv och lem om jag blev hotad.
Jag har också ett överfallslarm i sovrummet som om jag trycker på det ger ett tyst larm till larmcentralen som då omedelbart larmar polisen. Och att polisen hittar hit vet jag ju numera.
Redigerat:
Det handlar väl om den så kallade proportionalitetsprincipen: Åtgärden måste stå i proportion till brottet.Alfredo skrev:
Det är domstolarna som skall straffa brottslingar, inte den drabbade. Och om det är acceptabelt att slå in skallen på en inbrottstjuv, vad ska då straffet vara för t.ex dråp? Att få skallen inslagen 30 gånger?
Skadar du nån som gjort inbrott hos dig så har du alltså tagit i för hårt och kommer även du att straffas.
Och du tror inte att katter, rådjur och andra djur springer över tomten mellan de tiderna?GuranF skrev:
Det finns rätt många trådar om folk som har "problem" med att rörelsedetektorstyrd belysning tänds i tid och otid.
Hej på er. Som någon tidigare nämnde här så är varningsskyltar om hund, koppel m.m. väldigt effektivt. Jag har arbetat många år inom rättsväsendet och vid flertal tillfällen har vi gjort beslag av kartor som är noggrant detaljerade över områden och vilka i de områden som har hund. Inbrottstjuven vågar helt enkelt inte ta risken, oftast har de varit i kontakt med tjänstehundar förr och vet en hunds kapacitet. Det kostar mer än det smakar.
Det här med larm som är kopplade till en larmcentral med kamera och mikrofon känner jag mig skeptisk till .
Jag vill inte ha en kamera som kan filma min familj när som helst. Iofs får man lita på vad säkerhetsbolagen säger om teknik och sekretess, men jag tycker ändå att det känns obehagligt.
Att ett larm är kopplat till en larmcentral ger nog bara en falsk trygghet. Om det är ett inbrott på riktigt, vad spelar det få för roll att en väktare kommer efter 15 minuter? Buset är borta sedan länge. Om larmbolaget ringer polisen så är det ju inte så att piketpolisen är där inom ett par minuter. Med tanke på hur lång tid det tar att få ut polis på riktigt allvarliga brott, så är nog buset långt borta.
Jag vill inte ha en kamera som kan filma min familj när som helst. Iofs får man lita på vad säkerhetsbolagen säger om teknik och sekretess, men jag tycker ändå att det känns obehagligt.
Att ett larm är kopplat till en larmcentral ger nog bara en falsk trygghet. Om det är ett inbrott på riktigt, vad spelar det få för roll att en väktare kommer efter 15 minuter? Buset är borta sedan länge. Om larmbolaget ringer polisen så är det ju inte så att piketpolisen är där inom ett par minuter. Med tanke på hur lång tid det tar att få ut polis på riktigt allvarliga brott, så är nog buset långt borta.