F
S Semla882 skrev:
Jag är ingen expert mer än att hantera min egen gräsmatta men hade jag varit i din situation hade jag nog rivit upp det översta lagret och sått nytt. Att det är blött är ingen katastrof i sig för gräset. Finns det mycket blötmark runt omkring finns ju dock risken att våtmarksväxter tar sig in med åren men det är nog inget att oroa sig för. Är det väldigt blöt in mot tex huset är det kanske så att du får fundera på hur väl dräneringen faktiskt fungerar. Jag har själv en ganska blöt tomt men mitt största problem är att den är grön hela säsongen, vi har inte haft möjlighet att skaffa robot än...
Jag tror att ditt recept är, oavsett om du monterar ny matta eller river i den befintliga, att så gräs för skuggiga ytor och då gräs som börjar växa vid lägre temperatur än normalt. Blanda gärna upp med andra gräsfrön för att fylla ut och skapa en mer motståndskrafig gräsmatta. På så sätt har gräset ett försprång mot mycket annat, vilket kan göra att det kan konkurrera ut mycket annat.
Sen är ju sanningen att man får leva med invasion av olika typer av andra växter i sin gräsmatta i olika grad. Man får ju helt enkelt bestämma sig för hur stor andel man tycker är ok. Själv har jag nätverk av både gula o lila små blommor i mattan, diverse gröna små bladväxter, bortsett från den klassiska mossan o maskrosorna. Själv försöker jag ta det som kväver gräsmattan, typ maskrosor.

Alla gräspåsar man köper är blandningar av flera olika fröer. Men varför så jäkla drastiska åtgärder direkt? Gör det lätta först. En riktig dress och stödså (inte med en snabbväxande sort för det är bara skit). Eventuellt prova på en mindre yta. Kanske behövs 2-3 stödsådder innan det nya gräset trycker tillbaka blasten. Eller så funkar det inte alls men det är minsta insats och mest kostnadseffektivt om det skulle fungera.

Alternativet efter det är nog rulla ut skulle jag säga. 30-35kr/m2 + markberedning
 
F
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
...men TS bor väl i Sverige och har sin gräsmatta här?
Ett alternativ skulle ju vara att skicka mattan på Europatour och få den behandlad samtidigt.
 
  • Gilla
  • Haha
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
...men TS bor väl i Sverige och har sin gräsmatta här?
Indeed he does. Det jag kommenterade av dina inlägg var bara följande, i sammanfattad form:

”Det är totalförbjudet” - nej, kräver dock sprutlicens i Sverige men konsumentmedel kan köpas i valfritt EU-land och användas här. Finns även Svenska produkter, se Kemi-länken.

”Det är dödligt och = agent orange” - nej, det finns som sagt i andra medel på marknaden och agent orange var inte bara 2,4-D. Dessutom var det inte 2,4-D som var det farligaste där.

I all välmening :)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Stämmer. Och det fanns dioxin i den andra beståndsdelen av AO, p.g.a. dåliga tillverkningsmetoder.
 
  • Gilla
noupe
  • Laddar…
N nissenhj skrev:
Förbjudet att använda i Sverige.
Finns lagligt att köpa i andra EU-länder som även skickar till Sverige. Tex på eBay.
Alltså bara för informationens skull!
Kommer ta det till. Keminlämningen på soptippen. ☺️
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Hur stor är gräsmattan? Jag tycker som ngn skrev här ta bort den gamla och rulla ut en ny (-:
 
T Tacobob skrev:
Har precis klippt nu men här är ett exempel på gräset som växer. Fast det finns bra mycket tjockare strån än detta också.
Bra bild på "kvickrot" ett ogräs som sprider sig fort..är inte direkt ett gräsmatte gräs.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Hoppar in här då jag har liknande fenomen. Grannarna har tunna fina strån men på stora delar av vår är det hårt, nästan som hö.
Detta mest på södersidan = alltid sol.
Har inte tänkt på om de är lätta att dra upp, men hade mer än gärna blivit av med det :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.