F
Du får ju ha en balanserad inställning till det. Gör det enkla först. Dressa och stödså med premiumfrö. Kanske blanda in sand i dressen om det är blåt jord.
 
Vitgröe bildar tuvor och sätter vippor. Engelskt rajgräs som bildar tuvor med gröna blad och karakteristiska vippor med ax ovan jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Engelskt rajgräs ser ut så här, med ax.
Engelskt rajgräs som bildar tuvor och visar upp gröna vippor med ax mot en mörk jordbakgrund.
 
  • Gilla
RSn
  • Laddar…
T TottoGBG skrev:
Vitgröe bildar tuvor och sätter vippor. [bild]

Engelskt rajgräs ser ut så här, med ax.
[bild]
Känns inte detta som engelskt rajgräs? Det är inte i tuvor utan hela gräsmattan.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Jo, precis. Efter den andra bilden postades verkar det ju snararare vara rajgräs. Vad jag har förstått vill man ha det i vanlig vall eftersom det är energirikt. I gräsmattan är det väl inte så snyggt i större mängder.
 
Redigerat:
Några tips på hur jag blir av med detta?
 
Först och främst måste du ta reda på vilka åtgärder som krävs för att förhållandena i jorden ska bli bra, dränering, jordmån, näringsstatus. Du kan behöva köpa och lägga på ett lager gräsmattejord.
Sen funderar du på vilken fröblandning som skulle fungera.
Var i landet bor du?
 
Angående gräsart är det jättesvårt att se på bild och utan rötter. I mina ögon kan det lika gärna vara kvickrot.
 
  • Gilla
nypa och 1 till
  • Laddar…
T TottoGBG skrev:
Först och främst måste du ta reda på vilka åtgärder som krävs för att förhållandena i jorden ska bli bra, dränering, jordmån, näringsstatus. Du kan behöva köpa och lägga på ett lager gräsmattejord.
Sen funderar du på vilken fröblandning som skulle fungera.
Var i landet bor du?
Jag bor i Västergötland, 2 mil väster om Vättern. Jag har ett helt lass matjord på framsidan som jag har tänkt att lägga ut på baksidan. Men vill ju inte göra jobbet om gräsmattan kommer bli lika ful igen. Vad behöver jag göra mer konkret? Är helt ny på gräsmattor..

Angående grässort: jag kan ta fler bilder om ni berättar lite mer vad ni vill se.
 
Mina gräskunskaper har rostat men håller med gröe-lägret... småaxen har skaft, så det är inte rajgräs eller kvickrot. Bladspetsarna påminner om båtstävar och det stämmer på gröe men kanske på andra släkten också.
Närbild på gräs med småax och bladspetsar liknande båtstävar, möjlig kärrgröe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kärrgröe är kanske en möjlighet? Det har förekommit i vissa blandningar ("Skugga" hette någon) för att funka där det är svårt att få annat gräs att växa och någon tidigare ägare har kanske provat en sådan blandning.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det finns inga kemikalier som tar bort vitgröe.
Det finns bekämpningsmedel mot vitgröe/poa annua som inte tar alla andra grässorter, men bäst är nog pre-emergent
 
svartöra svartöra skrev:
Mina gräskunskaper har rostat men håller med gröe-lägret... småaxen har skaft, så det är inte rajgräs eller kvickrot. Bladspetsarna påminner om båtstävar och det stämmer på gröe men kanske på andra släkten också.
[bild]
Kärrgröe är kanske en möjlighet? Det har förekommit i vissa blandningar ("Skugga" hette någon) för att funka där det är svårt att få annat gräs att växa och någon tidigare ägare har kanske provat en sådan blandning.
Det är ju väldigt spännande att försöka få reda på vad detta är för gräs. Gräset växer väldigt snabbt också. Men som sagt, kan jag bidra med svar på några frågor eller fler bilder gör jag gärna det. Är det vitgröe lär jag behöva skala hela gräsmattan.
 
  • Gilla
Huskarl
  • Laddar…
Har hittat i farmor o farfars garage ett medel som heter hormostar. Är det värt att spara? Gammal förpackning av växtmedlet Hormostar i ett garage, nedslitet och delvis läsbart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bjjo8305 Bjjo8305 skrev:
Har hittat i farmor o farfars garage ett medel som heter hormostar. Är det värt att spara? [bild]
Vad har det med den här tråden att göra? Googla 2,4D så får du svaret
 
  • Gilla
  • Haha
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
Eller du menar att köra detta på hans vitgröe? Funkar ej - 2,4D tar inte vitgröe (eller gräs)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.