W
Hemmakatten skrev:
För 6 miljoner (inkl. tomt och allt) får ni även i sthlms-området ett arkitektritat hus (lösvirkesbyggt om ni vill) med mkt god standard, ritat för just er familj och anpassad till tomten. Skippa hustillverkarna och leta arkitekt!! :)

Dessutom lär ett snyggt arkitektritat hus betinga ett större värde den dag ni säljer.
Hur kan man komma med en sådan kommentar innan du ens vet vad tomten kostar? (det postades först senare).
Den kan ju kosta 5.5 mille och sedan en riktigt tattig hemmabygd stuga på denna så är man uppe i 6 mille.
Inget ont mot Hemmakatten eller någon annan men många på detta forumet får "panik" när någon ska bygga för 5 mille eller mer och tror att man får slott för dessa pengarna.
Granntomten tex gick för 6.4 miljoner, iförsig havstomt (alltså västkusten, ingen sjö) och i ett hyffsat område. Tar man ett ok hus (ingen direkt lyx bara ett vanlig katalog hus) 3 mille till sedan ca 0.5 miljoner för att fixa tomten (gräs, stenläggning etc). Då är man uppe i 10 miljoner.
Hade man skrivit att man skulle bygga för 10 miljoner och det var ett A-Hus tex så hade folk skrikigt att för de pengarna få du ju 500 kvm med marmor överallt + pool + mm och allt ritat av Wingård himself.
Tänk på att tomt kostar, alla bor inte i en håla eller med en motorväg utanför huset och därför endast ger 300 000 för en tomt.
 
Hemmakatten
Nej, jag visste inte när jag skrev det inlägget hur mycket stampens tomt kostar. Men eftersom det diskuterades Götenehus och Trivselhus kan man utifrån kunskap vad sådana generellt kostar räkna ut ungefär vad tomten kostar. Självklart kan en tomt kosta nästan hur många miljoner som helst i ett storstadsområde. Vad jag ville få fram är att det i Stockholms-området GÅR att få både schysst tomt och schysst hus för de pengarna om man väljer att bygga utanför de allra dyraste områdena. 6 miljoner ÄR trots allt väldigt mycket pengar och det gäller att förvalta de väl. Med lösvirke, lokal snickare och delade entreprenader sparar man också lite pengar. Med duktig arkitekthjälp kan man spara in på onödiga kvadratmetrar = billigare.
 
Nu tycker jag att vi återgår till ämnet i den här tråden, dvs vilka tillval vill man göra. Förslagsvis kan man starta en tråd om arkitektritat vs prefabricerat.
 
Hemmakatten
Oj, oj, oj. :( Ja, t.o.m. en moderator kan tappa tråden ibland. :rolleyes:
Eftersom trådskaparen verkade alldeles i början på sitt husprojekt ville jag visa på att det finns alternativ när man satsar så mycket pengar. Men visst har du rätt, Marléne, att det var en utvikning från kärnämnet.
 
Ingen fara Hemmakatten, din poäng var viktig - man ska fundera över vad man får för sina pengar i slutändan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.