Antingen blev vi lurade på några tusen som målningen kostade, eller så behövs det verkligen mer underarbete i och med att vi har lättbetongväggar, där man bl a fräst ut för att kunna dra elen och nätverket...
 
Theoharis skrev:
Ojdå, vi bygger med Götenehus och har iofs inte börjat bygga ännu men ska lägga en slutbeställning i april.
Känner dock inte igen mig riktigt med ovanstående. Det jag höjde ögonbrynen på är att ni har fått betala mer för målning än kalkylen, hur är detta möjligt?
Det det gäller resten med 300' som tillval till att börja med, 150' överskriden budget för målning?/kakel(vad kostade det från början?), 120' extra på el +250' tillval därutöver och då har ni inte ens garaget med låter enortm mkt.

Man undrar ju vad ni köpte från början. Det är inte så att ni endast köpte stomresning eller någon annan typ av gemensam entreprenad?
Vi har ju valt "totalentrerenad" och då ingår en hel del från början. Självklart har vi också tillval (har inte den exakta summan då vi fortfarande planerar en del av valen) men vi hamnar på ca 300-350'. I detta har vi bla putsat huset, ändrat taket, ritat om köket, öppen spis, trappsteg i ek, aluminiumutsida på fönster och en massa smågrejer som stegljudsisolering, larm, litet tak över groventren, golvvärme på toa på ovanvåningen ja listan är lång.
Ett exempel jag kan nämna är att vi fått tillbaka 40' för att ha bytt ut 2 runda fönster (0,5m i diameter) till 2st 5/11 fönster. Så det beror ju helt enkelt vad som ingår från början.
Och nej vi är inte blåögda vi har budgeterat med buffertar till det mesta som kan rinna iväg men det som skrivs ovan låter jättemkt.

mvh
Vi köpte också totalentreprenad men kakling och målning ingår ej i enreprenaden hos GH utan de gör bara en bedömning av de kostnaderna. ( I alla fall var det så i det område där vi byggde)

Jag vill absolut inte avråda någon från att köpa ett GH utan vi är i stort sett nöjda med hur allt sköts från deras sida. För att inte avskräcka någon kan jag ge några exempel på tillval som ligger i de 300 000 kronorna.

Ändrad takhöjd från 2,40 till 2,70 samt höjning av samtliga fönster med 30 cm.
Eksnickerier i kök, utökning av antal köksskåp, rostfria maskiner, fläktkåpa, intigrerad diskmaskin, induktionshäll mm.
Bastu, bubbelbad, badrumsinredning (kommoder, speglar etc.)
Duschvägg i glas samt duschhörn i glas (tycker jag borde ingå i huspriset)
Gips o spån i innerväggar samt vissa även isolerade.
Utökning av antal garderober, överskåp samt uppgradering av garderobsluckor.
Två stora garderober med skjutdörrar.
Extra vv-beredare.
Centraldamsugare (borde ingå i ett modernt hus)

Jag upptäckte att i de 300 000 kr låg en ökning av husets storlek med några kvm ( ca 35 000 kr) och de bör man nog inte räkna med.

De tillval vi själva gjort utanför entreprenaden består i stort sett av två lyxtillval i form av en extremt dyr murad öppen spis samt äckligt snygga 40 mm tjocka granitbänkskivor i köket med en svindyr men jättesnygg infälld diskho som jag försökt förtränga priset på. Den är av den moderna typen med raka kanter och skarpa hörn och den saknar tyvärr allt vad fall heter mot avloppet så allt skitigt vatten ligger kvar i botten.

När det gäller målningen tror jag att det går att komma undan med ett pris i närheten av GH:s kalkylpris. Nu har vi spacklade släta tak i hela huset, alla väggar är målade och vi valde att sätta förstärknings väv på samtliga väggar och tak. Den utökade takhöjden gör också att det blir lite dyrare. Men som jag nämde så hade vi redan räknat med att det skulle bli dyrare.

GH:s glädjekalkyl för kakel och klinker tycker jag däremot var rätt dålig. Jag har för mig att den låg på 75 000 kr för två badrum och en gästwc. Det kostade över det dubbla och då köpte vi inga direkta lyxplattor utan jag tror att både kakel och klinker låg prisklassen runt 500 kr/kvm för volymplattorna och kanske mellan 1 000 kr och 1 500 kr /kvm för några mindre fondväggar. Det enda som vi valde extra var att kakla tvättstugan men där valde vi billiga 15x15 plattor på väggarna. Vi köpte allt kakel och klinker från samma ställe och kakelsättaren bjöd på hala hans rabatt (ca 15%). Jag tror att byggaren var van vid dåliga kalkyler för kakling för vid vårt första möte frågade han direkt vad kakelkalkylen låg på och sa att den aldrig skulle hålla.

Sammanfattningsvis kan sägas att jag är nöjd med GH:s prisinformationer och kalkyler utom när det gäller kaklingen. (själv hade jag gjort en högre uppskattning så min budget höll ändå hyfsat) Jag tror inte heller att det var deras mening att avsiktligt lura någon utan det beror sannolikt på en del okunskap. Anledningen till att jag tror det är att säljaren faktiskt efteråt frågade mig om kalkylerna för målning o kakling hade varit riktiga. När jag sa som det var konstaterade han att han nog var tvungen att lägga kalkylen för kakling högre i framtiden.

I de extra elarbetena ingick 35 spottar, 12 dimmers, extra elgolvvärme i två bad, handdukstork, dragning o montering av en del extra utebelysning, skymningsrelä, dragning av TV o tele, (tomrör ingår), TV-antenn, ändring o utökning av en del vägguttag, dragning för ev. framtida pool och elmarkis. Allt är mycket snyggt och noggrant gjort =prisvärt.
 
W
Det är bara en post i denna tråden som har skrivit något om golv (jag kan ha missat flera men men). Detta borde ju kunna dra iväg bra mycket. Nu vet jag inte vad som ingår men det borde ju vara något billigt typ 3stav parkett för typ 300 kr/kvm och vill man ha lite finare golv så kostar det kanske 700 kr/kvm och uppåt. 400 spänn extra på ca 150 kvm blir ju några spänn det med. Inläggningstiden blir ju bra mycket längre oxo om man tex väljer golv som är planka för planka istäleet för breda parket "bräder".
Kanske ingen som gör sådant tillvall? Jag vet att jag hade gjort det bara för billig parkett går fet bort för mig.
 
Osten_3;
Lite OT kanske...
Vi gör precis som du, höjer takhöjden inne och du skriver att ni höjde fönstren 30cm. Hur blev det med ytterdörrar då, de "livar" inte med fönstren i ovankant?
 
peter.holm skrev:
Vi gör precis som du, höjer takhöjden inne och du skriver att ni höjde fönstren 30cm. Hur blev det med ytterdörrar då, de "livar" inte med fönstren i ovankant?
Fråga var inte riktad till mig, men jag svara ändå eftersom vi gjort detsamma. Vi fixade det genom ett överljus (alltså ett fönster ovan dörren).
 
Exteriör färg, om ni har ett trähus. ~20000
 
peter.holm skrev:
Osten_3;
Lite OT kanske...
Vi gör precis som du, höjer takhöjden inne och du skriver att ni höjde fönstren 30cm. Hur blev det med ytterdörrar då, de "livar" inte med fönstren i ovankant?
Vi har gjort som "pepparkaka" och satt ett överljus på 30 cm ovanför ytterdörrarna. I vårt fall gav det även ljus till tvättstugan då den annars hade saknat fönster förutom ett litet runt fönster i ytterdörren. Kan även nämna att vi har grå ytterdörrar och vi såg till att fönstret ovan dörren fick samma färg. För att knyta an till trådskaparens fråga så blir det självklart några tusenlappar extra på tillvalslistan.
 
Takfönster på 1,5-planshus är en annan sak som jag misstänker är standard hos vissa tillverkare och tillval hos andra.
 
Wester skrev:
Det är bara en post i denna tråden som har skrivit något om golv (jag kan ha missat flera men men). Detta borde ju kunna dra iväg bra mycket. Nu vet jag inte vad som ingår men det borde ju vara något billigt typ 3stav parkett för typ 300 kr/kvm och vill man ha lite finare golv så kostar det kanske 700 kr/kvm och uppåt. 400 spänn extra på ca 150 kvm blir ju några spänn det med. Inläggningstiden blir ju bra mycket längre oxo om man tex väljer golv som är planka för planka istäleet för breda parket "bräder".
Kanske ingen som gör sådant tillvall? Jag vet att jag hade gjort det bara för billig parkett går fet bort för mig.
Vi funderade också på att byta standard 3-stav med matt lack till samma fast oljat. Jag tror de ville ha upp mot dubbla priset för detta fast det inte skiljer många kronor enligt tillverkarens prislista. Sannolikt har husfirman jätterabatter på standardgolvet. Med tanke på detta hade säkert även avdraget varit lågt om vi valt bort standardparketten och lagt in annan under egen regi.
 
Anledningen till att jag till slut bestämde mig för att bygga ett Trivselhus var tre:

- BRA grundstandard = billigare slutnota

- BRA byggstandard = billigare driftskostnad och ett "rejälare" hus...

- SNYGGT hus!


4679-snyggaste_huset2.jpg



Man bör ALLTID lägga till några tiotusingar i budgeten vad gäller köket... Det blir ALLTID dyrare när man väl sitter hos köksförsäljaren. Det är så mycket piffiga och fiffiga detaljer som man då vill ha.


Om jag hade byggt igen hade jag dock valt att bygga ett stenhus med putsfasad...


Nedan: mitt kök
 
  • kok-web.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köket blir nästan alltid dyrt. Utöver tillvalen tidigare nämnda så tycker jag att fullhöjd för köksskåpen är ett måste - 5000 och uppåt. En annan lite viktigare grej kan vara att lägga in radonslangar under plattan (om inte grunden redan är radonsäker) ca 6000 spänn.
 
Tänk att det gjorde jag! Men ändå har jag ingen nytta av dem.. Grävar killen glömde märka ur VAR de kom fram utanför grunden... Visst kan jag leta efter dem men det blir en massa djupt grävande!

Jag kollade upp strålningsvärdena när jag hade valt tomt... de är inte alls överhängande farliga så röret får väl ligga där det ligger...

Jag tror inte att jag betalade många kronor för mitt rör...

jordvarme2b.JPG


Bilden: Här nere någonstans fanns in- eller utgången på röret... Här är vi igång att lägga ner jordvärmeslingan.
 
Off-topic: Är lite irriterad på "mail vid varje nytt inlägg" på forumet, för den funkar ju inte alls?!

Jag har bildat mig en väldigt tydlig uppfattning om att vi måste ta reda på vad för summor vi VILL bygga för, och vad som är vårt ABSOLUTA MAX, är vi inte ens i närheten av de siffrorna på valt hus + lev. så får vi jobba vidare, tillvalen är ju en blandning av "nödvändigt ont" till "ren lyx" och är förhoppningsvis, som Trivselhus själva säger, något man kan ta beslut om under själva byggtiden - nu har jag fördelen av att jobba mot provision med bra lön, så det kan ju bli att man lyxar till det med saker under själva byggtiden, utan att låta byggkreditivet ta smällen så att säga..

Fortsättning följer, tack för alla utförliga svar!!!
 
"mail vid svar" är en inställningssak. Kolla så att dina inställningar är korrekta.

När vi byggde valde vi bort många tillval... Vi prioriterade boyta istället för lull-lull... Det är SÅ mycket som man kan komplettera med i efterhand.

Jag tycker t.ex. att ett extra sovrum är mer värt än granitskivor på köksbänkarna... Det är ju hur lätt som helst att komplettera med sådana i efterhand... Att bygga ut huset i efterhand däremot - det blir dyrt!

14reglat_rummetb.JPG

Likaså kan man faktiskt komplettera med bubbelbadkaret, kaminen och garaget i efterhand... Detta under förutsättning att budgeten är tajt givetvis... I annat fall kan man ju frossa i tillval ;)

Vad man även bör tänka på är att inte tapetsera med för dyra tapeter första gången... De spricker LÄTT i hörnorna när huset sätter sig! Hur fult som helst!


Jag valde bort de tillhörande badrumskommoderna. På K-rauta hittade jag den här kommoden billigt:
badrumskommoden.JPG
(obs! katalogbild!)
Det var ett visningsexemplar som jag köpte. Ord. pris 22.000 kr. Mitt pris: 9.500 kr.

Likaså köpte jag ett begagnad hörnbadkar efter något år.... Kostnad 1.000 kr inlusive blandare :)


Det allra viktigaste beslutet... Det som man ska lägga mycket energi på är den primära värmekällan! En billig driftskostnad är ju önskvärd och enligt min mening A och O vid nybyggnation...


.
 
Kom bara ihåg att få in så mycket som möjligt av tillvalen i offerten. Att ta extra tillval underbyggtiden är jättedyrt... Där tjänar byggfirman kosing.
Om ni i skaffar saker i efterhand som spiderman gjort kan det bli billigare, men inte att ta det med byggfirman underbyggtiden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.