N noone70 skrev:
Ett alternativ är ett sätta pengarna i en direktavkastande fond, där man får utdelningen från de aktier som fonden investerar i
Tex Aktiespararnas direktavkast(någonting) fond
Absolut.

Det viktigaste är att man har tjänstepensionen på en bank som har alla möjligheterna, dvs fullt fondutbud och även aktier.

Om man flyttar en tjänstepension från ett bolag till en nischbank får den försäkringen en egen depå.

Om man flyttar t ex 3 pensionsförsäkringar till Nordnet hamnar de i 3 olika depåer.

Det betyder att du kan starta utbetalningen av en på t ex 5 års utbetalningstid (5 år är minimum) samtidigt som de andra 2 fortsätter att växa.

En fantastisk fond i PPM är och har varit AP7 som är en global indexfond. Tyvärr har den tidigare förvaltaren gått i pension och en ny har tillträtt men den historiska avkastningen är fenomenal.

AP7 Såfa är icke-valet, dvs om du inte valt aktivt får du denna. En värdefälla är dock att om du inte valt kommer AP7 Såfa att gå över till en del räntebärande från det att du fyller 56 år och därmed lägre avkastning. Om du inte har tänkt att gå i pension tidigt är det alltså bättre att behålla vanliga AP7.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det kan ju bli så att det lönar sig mest för arvingarna. Jag tänker att fram till 80 är man aktiv och vill göra sådant som kostar pengar. Känns bättre att gå vid 65 och ha 15 aktiva år framför sig än att gå vid 69 och ha 11…

Mitt ”problem” är just att det blir en del statlig skatt, men den smällen får jag antagligen ta.
Du kan ta pension nått år innan 65 och leva på tjänstepensionen

Nissens
N noone70 skrev:
Du kan ta pension nått år innan 65 och leva på tjänstepensionen
Mmm, jag är 60 nu och har några år på mig att planera.

”Problemet” är att jag har en lön på en bit över 70 000:- idag, så man vill ju ha en bra pension också.

Å andra sidan har jag idag över 10 MSEK i pensionskapital.

• Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

”Problemet” är att jag har en lön på en bit över 70 000:- idag, så man vill ju ha en bra pension också.

du får väl se till att hålla ner utgifterna

Nissens
N noone70 skrev:
du får väl se till att hålla ner utgifterna
Japp, funderar på att sälja en del jag äger nu och bygga något nytt skräddarsytt.

Nissens Nissens skrev:

Jo du klarar dig nog men du får väl gå in och simulera själv hos MinPension.

Sen kan du ju alltid "gambla" med hur länge du lever när du bestämmer återbetalningstid för en tjänstepension, det går ju att styra när pengarna betalas ut. Men chansar man fel så kanske det kan vara ödesdigert?

P paralun skrev:

Sen kan du ju alltid "gambla" med hur länge du lever när du bestämmer återbetalningstid för en tjänstepension, det går ju att styra när pengarna betalas ut. Men chansar man fel så kanske det kan vara ödesdigert?
Du har ju alltid den ”vanliga” pensionen, det är rätt många som överlever på den.
Om man utgår från mina föräldrar och svärföräldrar så var de rätt aktiva fram till 78-79, sen kroknade de rätt snabbt. Nu håller de sig mest hemma och tar det rätt lugnt

Så utifrån det behöver man en rätt bra pension fram till ca 80år så man kan hitta på mycket skoj. Efter 80 klarar man sig förmodligen på den vanliga pensionen

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
P paralun skrev:

Ja, men jag tänker mer som att hur länge spenderar man?

Jag tror att när man passerat 80 så spenderar man inte så mycket hur frisk man än är.

Så, man borde koncentrera pensionsutbetalningarna fram tills dess. Efter det spelar det inte så stor roll längre.

Varför skall man ha en massa pengar kvar när man inte behöver dom?

• Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, men jag tänker mer som att hur länge spenderar man?

Jag tror att när man passerat 80 så spenderar man inte så mycket hur frisk man än är.

Så, man borde koncentrera pensionsutbetalningarna fram tills dess. Efter det spelar det inte så stor roll längre.

Varför skall man ha en massa pengar kvar när man inte behöver dom?
Jo men det är ju dina egna antaganden som styr det och hur mycket pengar du behöver vid stigande ålder.
Sen tar man ut för mycket i början så blir det en massa skatt av det. Alternativt gör man ingenting och samtliga pensioner blir livslånga. Precis det här man kan simulera hos MinPension.

Nissens
P paralun skrev:
Jo men det är ju dina egna antaganden som styr det och hur mycket pengar du behöver vid stigande ålder.
Nja, det är ju bara att se sig omkring. De flesta 80+ verkar vara nöjda med det lilla. Varför skulle man själv bli annorlunda menar du?
P paralun skrev:
Sen tar man ut för mycket i början så blir det en massa skatt av det. Alternativt gör man ingenting och samtliga pensioner blir livslånga. Precis det här man kan simulera hos MinPension.
Jo, jag vet. Problemet för mig är ju att om jag tar ut majoriteten av min pension mellan 65-80 så blir det en del statlig skatt, men det få jag ju ta i fall jag vill leva drägligt de åren.

Nissens Nissens skrev:
Jo, jag vet. Problemet för mig är ju att om jag tar ut majoriteten av min pension mellan 65-80 så blir det en del statlig skatt, men det få jag ju ta i fall jag vill leva drägligt de åren.
Ja du lär ju betala din beskärda del av statlig skatt redan i dag så 🤷‍♂️

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Ett alternativ till att dryga ut pensionen är ju att skaffa passiva inkomster
Har man möjlighet att skaffa ett attefallshus så är det 5000-15000kr/månaden i tillskott
Kör man som våra grannar, via airbnb så kan man dubbla det, lite mer jobb men då kan man själv välja när man vill ha hyresgäster

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Det viktiga är att man känner sig trygg för framtiden. Är man två ska man utvärdera vad som händer om en avlider efter man börjat ta ut pension, hur det påverkar.
Även risknivå när man närmar sig uttag av pension, i den planering jag hade var det att påbörja omplacering och risknivå ca 5 år före uttag. Vi pensionsuttag gjordes även vissa omplaceringar av sparat kapital för att säkra att de alltid fanns tillgängliga med lägre risknivå.
Utgångspunkt har varit att känna oss trygga och med tillräcklig månadsinkomst, inte att maximera med högre risktagande.
Så det viktiga är att man ska utgå från sina egna förutsättningar. Här i tråden bollas med ganska höga pensionsnivåer vilket "kanske" inte är generellt gällande. Som noterats kan man skaffa sidoinkomster eller som alternativ säkrat låga fasta omkostnader.

Nissens Nissens skrev:
Nja, det är ju bara att se sig omkring. De flesta 80+ verkar vara nöjda med det lilla. Varför skulle man själv bli annorlunda menar du?

Ok, men då har du ju en utgångspunkt med "det lilla", sen är det ju mycket mer som att om man vill bo kvar i sitt hus och sedan är det ju många 80-åringar som är mycket aktiva idag.

Hursomhelst så avgör man själv hur man vill ha det med uttagen från en tjänstepension, livslångt eller under antal år och utbetalningsbeloppet ändras då utifrån val. Sen bygger ju allt på prognoser hos de som förvaltar pengarna och avgörandet gör du själv.

Men återigen så bör/måste man sätta sig in i MinPension, det finns inga genvägar plus att fundera under en längre tid och kanske prata med en pensionsrådgivare.

https://www.minpension.se/

Redigerat:
Nissens
P paralun skrev:
Ok, men då har du ju en utgångspunkt med "det lilla", sen är det ju mycket mer som att om man vill bo kvar i sitt hus och sedan är det ju många 80-åringar som är mycket aktiva idag.
Jag menade inte att de inte är aktiva, jag menade att de ofta är nöjda att ägna sig åt sådant som inte kostar så mycket.
P paralun skrev:
Hursomhelst så avgör man själv hur man vill ha det med uttagen från en tjänstepension, livslångt eller under antal år. Sen bygger ju allt på prognoser hos de som förvaltar pengarna och avgörandet gör du själv.
Ja, och tar man ut mer än man gör av med så går det ju att investera.
P paralun skrev:
Men återigen så bör/måste man sätta sig in i MinPension, det finns inga genvägar plus att fundera under en längre tid och kanske prata med en pensionsrådgivare.

[länk]
Japp, den är bra!

• Gilla
paralun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.