N noone70 skrev:
Jo förstår det, men jag har haft två möten med den här killen i samband med de regelbundna uppföljningarna vi har av våra försäkringar.
Alla andra rådgivare jag har haft genom åren har varit i eld och lågor när de upptäckt att jag som lekman var intresserad av sånt här(tydligen är pension och försäkringar något som folk i allmänhet är totalt ointresserade av) och det har blivit bra och långa diskussioner om placeringar, framtid, konjunkturen och massa annat som påverkar.

Men den här killen är helt oförmögen och ointresserad av att tänka och resonera utan för vad ”analytikerna” hade tagit fram för rapporter om framtiden(som i sin tur är gjorda för att promota deras egna placeringstjänster).
Nu har jag inte tagit upp en tidigareläggning av pensionen med han, men jag misstänker att analytikerna inte har någon rapport för det och därmed kommer han inte vara till någon hjälp🤷‍♂️
Jo men loggade ni in i MinPension på rådgivarens dator och tittade ihop på dels allt som samlats in från olika bolag och vad du sedan simulerat? Sen bör man ju egna frågeställningar enkelt nedskrivna.
 
Hade en första genomgång med rådgivning på företaget någon gång under 90-talet, i första hand placering av pensionpengar, men vi tog försäkringar, efterlevnadsskydd och även sparande. Fick sedan ett underlag på vad som skulle göras nu och en framtida planeringsplan, med förslag när man skulle fundera på att omvikta pensionssparande. Jag tycker att den fungerade bra och hade hjälp av den fram tills dag för uttag.
Även eget sparkapital har omviktats där en del idag finns i fonder med räntebärande värdepapper, för att kunna användas oberoende av börsens svängningar.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Det lönar sig att jobba längre än till 65 år. Givetvis om man är frisk och inte har förslitningar mm. Ger en hel del på den pension man får ut.

Nyligen fyllt 68 och ska fortsätta till 69 år och jobbar heltid. Dock kommer jag plocka ut sparad semester till våren på fredagar fram till sommaren då jag slutar jobba. Har ett jäkligt bra jobb som verkligen stimulerar.

Plockar man sedan ut tjänstepension mm snabbt så finns risken att en hel del försvinner i statlig skatt.
Skattemässigt får man ju se till att planera
Mitt (i-lands)problem nu är att om jag tar ut min tjänstepension i 20år från 65 så åker jag på rätt så rejält med statlig skatt.
Det kan ju givetvis förändras om börsen kraschar
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Hade en första genomgång med rådgivning på företaget någon gång under 90-talet, i första hand placering av pensionpengar, men vi tog försäkringar, efterlevnadsskydd och även sparande. Fick sedan ett underlag på vad som skulle göras nu och en framtida planeringsplan, med förslag när man skulle fundera på att omvikta pensionssparande. Jag tycker att den fungerade bra och hade hjälp av den fram tills dag för uttag.
Även eget sparkapital har omviktats där en del idag finns i fonder med räntebärande värdepapper, för att kunna användas oberoende av börsens svängningar.
Jag hade min första möte 1996, hade ingen aning om vad jag sysslade med.
Valde en fond på måfå(nån ny internetfond), tänkte inte mer på det förrän 3 år senare då jag hade ett uppföljningsmöte. Då fick jag en glad överraskning 😀
 
  • Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Hade en första genomgång med rådgivning på företaget någon gång under 90-talet, i första hand placering av pensionpengar, men vi tog försäkringar, efterlevnadsskydd och även sparande. Fick sedan ett underlag på vad som skulle göras nu och en framtida planeringsplan, med förslag när man skulle fundera på att omvikta pensionssparande. Jag tycker att den fungerade bra och hade hjälp av den fram tills dag för uttag.
Även eget sparkapital har omviktats där en del idag finns i fonder med räntebärande värdepapper, för att kunna användas oberoende av börsens svängningar.
Jo men använde du MinPension något? Sen har man då finputsat alla funktioner på senare år.
Sen är det ju mycket olika hur det ser ut för varje person beroende på val av tjänstepension samt eventuell privat pensionsförsäkring. En enkel funktion är ju att man ser pensionsstatistik och ser hur man ligger till jämfört med andra.
 
  • Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
optimum
P paralun skrev:
Jo visst gör det det men den stora frågan är ju hur mycket pengar man behöver i framtiden?

MinPension är ju alldeles utmärkt för både fakta och att sedan simulera hur det ser ut i framtiden genom olika uttag.

Sedan finns ju pensionsrådgivare när man satt sig in i "gamblingen" och gjort några simuleringar hur det kan se ut. Det tar sedan inte "10-minuter" utan det här man fundera över en längre tid och oavsett en pensionsrådgivare så är det ju dina val för framtiden.

Sen finns det då många idag som både har tjänstepensioner men även privat pensionsförsäkring från tiden man kunde göra avdrag och värdet är ju klart varierande beroende på vilket bolag man valde.

Sen är ju den allmänna pensionen klart flyttbar och det är ju tjänstepensioner som ger möjlighter inkl att man kan göra bort sig med för kort uttagstid.

"Been there, done that" och får se om min simulering stämmer hos MinPension....
För mig är det lagom med samma inkomst jag har idag när jag arbetar heltid. Då kan jag fortsätta leva som jag gör idag.

Vi, jag och frugan, har lite olika placeringar där en del redan börjat komma ut. Några är livslånga och gav inget påtagligt att skjuta upp utan är igång från vi fyllde 65.

Jag har simulerat inkomst via minpension och på de sidor där jag har tjänstepension mm..
Att ta ut tjänstepension på livslångt verkar inte optimalt då man knappast blir 110 år.

Dessutom har vi ett bra hus vi inte kommer orka ha kvar när/om vi blir 90 år osv. och då säljer man det och får bra tillskott.

Sedan så måste man inse att man kommer gå bort en dag då livet inte är oändligt även om det är en tråkig tanke.

Men ändå, gott att kunna fortsätta leva (ekonomiskt) som vi lever idag.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
optimum
N noone70 skrev:
Skattemässigt får man ju se till att planera
Mitt (i-lands)problem nu är att om jag tar ut min tjänstepension i 20år från 65 så åker jag på rätt så rejält med statlig skatt.
Det kan ju givetvis förändras om börsen kraschar
Dock angenäma problem i förhållande till de som knappt har tjänstepension och låg inkomst så allmänna pensionen blir låg.
Jag har samma att det blir lite tråkig statlig skatt vilket hade varit bra att slippa. Man man får vara glad så länge man är frisk och bra ekonomi så man kan leva som man gjort tidigare.
 
  • Gilla
michael-s och 1 till
  • Laddar…
optimum
P paralun skrev:
Jo men loggade ni in i MinPension på rådgivarens dator och tittade ihop på dels allt som samlats in från olika bolag och vad du sedan simulerat? Sen bör man ju egna frågeställningar enkelt nedskrivna.
Det gäller att man sätter sig in i hur det hänger ihop och planerar med hur länge man tänker jobba.
För mig hade jag tänkt till 68 år men så är det en del projekt jag vill avsluta och så mycket kul händer på företaget nu så det blir till 69 år.
Sedan blir den stora utmaningen att hitta något kreativt så man håller skallen igång. Vill inte bli en zombie som bara ser på bingolotto. (hemsk tanke)
 
P paralun skrev:
Jo men använde du MinPension något? Sen har man då finputsat alla funktioner på senare år.
Sen är det ju mycket olika hur det ser ut för varje person beroende på val av tjänstepension samt eventuell privat pensionsförsäkring. En enkel funktion är ju att man ser pensionsstatistik och ser hur man ligger till jämfört med andra.
Nej, inte mer än att simulera uttaget.
Har inte sett någon användning av tjänsten till annat
 
N noone70 skrev:
Nej, inte mer än att simulera uttaget.
Har inte sett någon användning av tjänsten till annat
Jo just simuleringen är ju en stor förbättring och det mesta är väl finputsat inkl insamlingen från alla bolag.
Jag gör redan pensionsuttag så jag kan numera inte testa.
Men har man inte provat MinPension så är det nog hög tid för många.
 
optimum optimum skrev:
Det gäller att man sätter sig in i hur det hänger ihop och planerar med hur länge man tänker jobba.
För mig hade jag tänkt till 68 år men så är det en del projekt jag vill avsluta och så mycket kul händer på företaget nu så det blir till 69 år.
Sedan blir den stora utmaningen att hitta något kreativt så man håller skallen igång. Vill inte bli en zombie som bara ser på bingolotto. (hemsk tanke)
Jo den dag jag spelar Bingolotto då är det nogs dags att packa ihop...

Men MinPension gör ju att man kan göra val men tyvärr är det då många som upptäcker att det blir att jobba till en högre ålder och istället dra i nödbromsen. Sen de som enbart har den allmänna pensionen har ju det knapert.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo just simuleringen är ju en stor förbättring och det mesta är väl finputsat inkl insamlingen från alla bolag.
Jag gör redan pensionsuttag så jag kan numera inte testa.
Men har man inte provat MinPension så är det nog hög tid för många.
Har allt hos Nordnet utom premiepensionen och ett konto hos Länsförsäkringar,
Jag får en ganska bra översikt där
LF och PPM gör jag inte mycket med, Nordnet är bra för där kan man placera i nästan allt utan att vara bunden av hållbarhetskrav och andra moraliska pekpinnar som just LF har
 
N noone70 skrev:
Har allt hos Nordnet utom premiepensionen och ett konto hos Länsförsäkringar,
Jag får en ganska bra översikt där
LF och PPM gör jag inte mycket med, Nordnet är bra för där kan man placera i nästan allt utan att vara bunden av hållbarhetskrav och andra moraliska pekpinnar som just LF har
Samma här, har numera nästan hela tjänstepensionen hos Nordnet.

Har flyttat allt som var möjligt för 15-20 år sedan från skräckbolag som SPP och Skandia. Xtrema avgifter och dålig värdeökning eftersom man var hänvisad till deras 6-8 dyraste fonder. Man fick alltså inte tillgång till hela deras utbud, dessutom höga avgifter på ca 500 kr per kvartal.

Har nu bara SEB kvar, ca 2 miljoner, som med de nya reglerna går att flytta. Räknar med att de är på Nordnet om någon månad.

Om man förväntar sig 40-45 tkr i månaden (före skatt) under 20 år, från t ex 60-80 år, behöver man ca 10 mkr i totalt pensionskapital.

Den allmänna pensionen har ingen värdeökning efter påbörjat uttag. Det har däremot tjänstepensionen eller privat IPS om man har det. Det innebär att en del av pensionen fortsätter växa även efter att man påbörjat utbetalning.

Har man egen kontroll över tjänstepensionen på t ex Nordnet eller Avanza slipper man fonder med höga avgifter och kan lägga pengarna i någon tråkig aktie som inte riskerar att haverera, t ex SEB som ger 6-7% utdelning varje år vilket är klart bättre än en räntefond.

Då fortsätter alltså pensionen att växa även efter man fyllt 65 eller 70 år.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Samma här, har numera nästan hela tjänstepensionen hos Nordnet.

Har flyttat allt som var möjligt för 15-20 år sedan från skräckbolag som SPP och Skandia. Xtrema avgifter och dålig värdeökning eftersom man var hänvisad till deras 6-8 dyraste fonder. Man fick alltså inte tillgång till hela deras utbud, dessutom höga avgifter på ca 500 kr per kvartal.

Har nu bara SEB kvar, ca 2 miljoner, som med de nya reglerna går att flytta. Räknar med att de är på Nordnet om någon månad.

Om man förväntar sig 40-45 tkr i månaden (före skatt) under 20 år, från t ex 60-80 år, behöver man ca 10 mkr i totalt pensionskapital.

Den allmänna pensionen har ingen värdeökning efter påbörjat uttag. Det har däremot tjänstepensionen eller privat IPS om man har det. Det innebär att en del av pensionen fortsätter växa även efter att man påbörjat utbetalning.

Har man egen kontroll över tjänstepensionen på t ex Nordnet eller Avanza slipper man fonder med höga avgifter och kan lägga pengarna i någon tråkig aktie som inte riskerar att haverera, t ex SEB som ger 6-7% utdelning varje år vilket är klart bättre än en räntefond.

Då fortsätter alltså pensionen att växa även efter man fyllt 65 eller 70 år.
Ett alternativ är ett sätta pengarna i en direktavkastande fond, där man får utdelningen från de aktier som fonden investerar i
Tex Aktiespararnas direktavkast(någonting) fond
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Det lönar sig att jobba längre än till 65 år. Givetvis om man är frisk och inte har förslitningar mm. Ger en hel del på den pension man får ut.

Nyligen fyllt 68 och ska fortsätta till 69 år och jobbar heltid. Dock kommer jag plocka ut sparad semester till våren på fredagar fram till sommaren då jag slutar jobba. Har ett jäkligt bra jobb som verkligen stimulerar.

Plockar man sedan ut tjänstepension mm snabbt så finns risken att en hel del försvinner i statlig skatt.
Det kan ju bli så att det lönar sig mest för arvingarna. Jag tänker att fram till 80 är man aktiv och vill göra sådant som kostar pengar. Känns bättre att gå vid 65 och ha 15 aktiva år framför sig än att gå vid 69 och ha 11…

Mitt ”problem” är just att det blir en del statlig skatt, men den smällen får jag antagligen ta.
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.