cecar33, Räntebevis Nokia2 som idag ger 5,7% är mitt alternativ då.

Högerskon skrev:
cecar33, Räntebevis Nokia2 som idag ger 5,7% är mitt alternativ då.

Det är ju ett alternativ men fortfarande småpengar om man vill skaffa snabb tillväxt och som vanligt är det förknippat med viss risk

Varje Räntebevis är kopplat till kreditrisken i ett bolag. Det är Nordea som ger ut bevisen, vilket innebär att du, förutom kreditrisken på det underliggande bolaget, har en kreditrisk på Nordea. För det fall att något bolag, eller Nordea, skulle drabbas av en kredithändelse riskerar du att förlora en del av eller hela ditt placerade belopp. En annan risk som är viktig att känna till är marknadsrisken, det vill säga risken att värdet på Räntebeviset faller under löptiden

Kortsiktig placering av likvida pengar på aktiekontot?
Ni som har funderat på att använda dessa räntebevis måste ta hänsyn till de olika riskerna/nackdelarna:

1-Konkursrisk för enskilda bolag som är räntebevisen kopplat till.

2-Risken om Nordea får finansiella problem

3-Spread-risken när du ska köpa och sälja räntebevisen.

4-Marknadsrisken om värdet för räntebevisen faller.

5-Glöm inte heller räkna kostnader som courtage(om det nu finns?) och den årlig avgift för räntebevisen. .

Du frågade efter ett alternativ som utan betydande risk ger 5% avkastning, då kam man inte säga att 5,7% är småpotatis i nästa inlägg.

Nu verkar det vara köpläge iaf börsen sjunker som en sten... många härliga tusenlappar som fladdrar ut genom fönstret, något du kan tänka på om du söker snabb vinst. Hela uppgången från i höstas är i princip borta på några dagar. VI får väl se om det återhämtar sig, men det gäller att ha is i magen.

Så som börsen har uppfört sig senaste halvåret känns det osäkert om/när nästa högkonjunktur kommer

Kanske ska du bli riskkapitalist?

/S

steve5432 skrev:
Nu verkar det vara köpläge iaf börsen sjunker som en sten... många härliga tusenlappar som fladdrar ut genom fönstret, något du kan tänka på om du söker snabb vinst. Hela uppgången från i höstas är i princip borta på några dagar. VI får väl se om det återhämtar sig, men det gäller att ha is i magen.

Så som börsen har uppfört sig senaste halvåret känns det osäkert om/när nästa högkonjunktur kommer

Kanske ska du bli riskkapitalist?

/S
Inte för jag vet vilka aktier du avser, men mina olika Sverigefonder låg igår mellan +8 till +13% sedan årsskiftet.
Och vad jag kan se står börsen nu +0,5%.
Däremot så har Ryssland och Kina det lite tyngre.;)

AndersS skrev:
Inte för jag vet vilka aktier du avser, men mina olika Sverigefonder låg igår mellan +8 till +13% sedan årsskiftet.
??? Stockholmsbörsen står strax över 7 % sedan årsskiftet..........

Sorry Anders men jag iner nu att dina siffror inte ska läsas ihop, du menar att börsen står på ca 0,5 % plus IDAG......
My bad....

Bygg en tidsmaskin.
Åk ett år framåt i tiden.
Köp en morgontidning med ekonomibilaga
åk "hem" igen
Köp en morgontidning med ekonomibilaga
Sätt dig vid köksbordet o jämför "allt", vete, valutor, aktier, obligationer osv osv
Välj ut det som ger bäst avkastning
Köp 100kg knäckebröd
Sälj alla din tillgångar o låna vad du kan
Investera
Knapra knäckebröd 1 år
casha in
ta tidsmaskinen o fly ifrån skatteverkat
lev som en prins resten av livet
:wow:

hur svårt kan de va?

• Gilla
noone70
  • Laddar…
jonmo skrev:
När vi hade en större summa pengar över under en period mellan försäljning och köp gick vi till compricer.se, kollade högsta räntan med insättningsgaranti, och slängde dit pengarna.
Gjorde ungefär så, satte in familjens sparkapital på Custodia (högst ränta då). http://sv.wikipedia.org/wiki/Custodia_Credit

Pengarna blev låsta i närmare ett år, varav halva tiden utan ränta. (Tack för det IGN...)

pappskallen skrev:
Sorry Anders men jag iner nu att dina siffror inte ska läsas ihop, du menar att börsen står på ca 0,5 % plus IDAG......
My bad....
Nja, jag var väl inte helt tydlig.;)

• Gilla
Henkan Sundberg
  • Laddar…
jarlh skrev:
Gjorde ungefär så, satte in familjens sparkapital på Custodia (högst ränta då). [länk]

Pengarna blev låsta i närmare ett år, varav halva tiden utan ränta. (Tack för det IGN...)
Haha, jag det kan ju gå snett också även då :)

Men regel 1A vid investeringar är ju att inte förlora pengar. Det gjorde ni inte i alla fall. Och i de allra flesta fall slipper man ju problem som dina. Jag vill hävda att det fortfarande är det bästa man kan göra om man åtminstone vill ha lite ränta. De 3% som vi fick var närmare dubbelt så mycket som man skulle få om man låste pengarna på vår ordinarie bank.

AndersS skrev:
Däremot så har Ryssland och Kina det lite tyngre.;)
Var otydlig märker jag... tittade bara som hastigast i min portfölj (blandade fonder, mycket avanza zero, atlantic, lannebo, skagen några handelsbanken))

skarmklipp.JPG

Bevisligen har Sverige (SIXPRX) gått riktigt bra om man tittar på övriga marknader, vilket min portfölj talar om med tydlighet. Tror jag hade ca 15% svevska företag eller nåt sånt i denna portföljen, har senaste månaden fördelat om riskerna lite...

Som sagt, det finns inget "enkelt" sätt att bli rik på. Jag trodde stenhårt på denna portföljen jag hade vid årsskiftet, ser man nu tillbaka skulle jag huvudsatsat på inhemska fonder istället... Och lyssna inte på analytiker, det var många som trodde att asien/Kina skulle sticka iväg som en raket under första halvan detta året, nu pratar man istället om tillbakagång i Kina.... Och för att bli lika slipad likt Gordon Gecko i "Wall Street" är ju som bekant förknippat med extremt höga risker.

Nog ytterst få "amatörer" som ser fondhandel som ett sätt att bli rik, snarare en intressant hobby som samtidigt bör ge avkastning som ett vanligt bankkonto om man inte är helt vårdslös med sina slantar.

Lycka till!

Redigerat:
Håller med, syftet är inte att bli rik eller göra snabba klipp.
Utan att ha ett sparande som ger bättre avkastning än vanliga sparkonton.
För vissa kan det nya investeringssparkontot vara en fördel då man kan flytta och även sälja vid börsoro utan att reavinstbeskattas. Sparar man på lång sikt och inte är aktiv så är syftet lite mera tveksamt.

köp fysiskt silver och guld nu när det har dippat ordentligt :)

Personligen tror jag på en ordentlig utförsbacke inom en snar framtid, börserna i världen har gått upp mycket sedan årsskiftet mer eller mindre på rena förhoppningar och att centralbanker världen över har pumpat in nya pengar i systemet. Nu börjar verkligheten komma ikapp (Krashen i cypern, valkaoset i Italien, de "nya" problemen i Portugal, Frankrike går bara sämre och sämre osv.. osv...) och det finns inga hårda fakta som tyder på att det har vänt eller är på väg att vända. Snarare tvärt om mycket tyder på att det kommer att bli en rejäl utförslöpa... Detta är bara mina spekulationer.

Har satsat ca 50tkr(pensionspengar) i börshandlade bear(2x) fonder på att stockholmsbörsen ska gå ner.

Om man känner sig hyfsat påläst, är beredd att ta lite risker, så kan börshandlade Bear fonder vara ett alternativ att få bra avkastning i en nedåtgående marknad. De finns dessutom med med hävstångseffekt 2x (risk/vinst fördubblad)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.