9 553 läst · 50 svar
10k läst
50 svar
Tips på verktyg för att hissa ner stort fallet träd
Bra ide, tänkte de vart så aktivt här och den må möjligtvis vara allmän kännedom, ytbehandling yes.Alfredo skrev:
Jag gillar zinkspray. Men det är lite mjukt så det nöts bort hyffsat enkelt om det sitter utsatt. Kan ju vara skillnad på olika fabrikat men jag har kört med Biltemas och CRC. Fast hur stor effekt det har låter jag vara osagt. Å andra sidan så har ju rustningen inte rostat nämnvärt.
Beror på vad du menar med ansvarig. Om trädet faller på huset pga storm är hen inte ansvarig, dvs inte ersättningsskyldig, utan det går på ditt försäkringsbolag. Men när trädet är på väg att falla är det inget problem att be markägaren ta hand om trädet innan olyckan är framme. Å andra sidan får du väl ingen ved då....J jesper--- skrev:
Säg inte det..Anna_H skrev:Beror på vad du menar med ansvarig. Om trädet faller på huset pga storm är hen inte ansvarig, dvs inte ersättningsskyldig, utan det går på ditt försäkringsbolag. Men när trädet är på väg att falla är det inget problem att be markägaren ta hand om trädet innan olyckan är framme. Å andra sidan får du väl ingen ved då....
skogsägaren kan lämna veden om det är för lite att hålla på med..
Men ändå ta reda på stammen om den riskera att skada.. samt ligger på annans fastighet..
Finns det någon paragraf om ett träd fäller in på ens tomt att nya ägaren är veden?Anna_H skrev:Beror på vad du menar med ansvarig. Om trädet faller på huset pga storm är hen inte ansvarig, dvs inte ersättningsskyldig, utan det går på ditt försäkringsbolag. Men när trädet är på väg att falla är det inget problem att be markägaren ta hand om trädet innan olyckan är framme. Å andra sidan får du väl ingen ved då....
När jag fått ner trädet (jävla verktyg vart försenad med leverans så inte haft möjlighet o hämta än)
går jag även över till ägaren, har ingen anledning att tro denne är en skitstövel och vill inte behöva kolla över axeln när jag sågar
Bra om du vart efter kapar fler granar för de faller lätt i stormar och gran och tall/fur brinner mycket bättre än de flesta lövträd så de bör inte finnas inom 50 meter från hus för att om skogen brinner så blir det mindre risk att det brinner nära husen så att de kan brinna ner.
Liknande trådar
-
Guide för DIY-Installation av Parkettgolv: Verktyg, Material och Tips för Underlag
Golv -
Tips på rätt verktyg för att demontera fönstersmyg?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Tips om verktyg för att få loss svåråtkomlig mutter
Verktygstips inför projekt
Tips om bra verktyg för att ta bort gammalt lim från heltäckningsmatta
Golv