A AndersS skrev:
Jag ser mig som amatör men tar en del vinfällen i skogen, men tar också hjälp då jag behöver.
Lägg några kronor på "trädfällaren" om du är osäker så är det löst än att du riskerar att skada dig själv, byggnader går alltid att laga utan "sveda och värk".
Tar hjälp av den bästa konsultfirman, byggahus.
De löser sig, en vajer/kedja/rem mellan 2 träd ovan byggnadernas taknivå plus lite till så garanterar det byggnadernas behållna hälsa.

Några kronor är tyvärr för mycket, hade det varit ett halvår sen hade jag ej tvekat, but things have changed.

Verktyget jag letade efter heter "dragblock" hos jula.

• Gilla
Gabriella J
  • Laddar…
Maskintok skrev:
bra förslag.
Eller om skogen runt den stugan inte ska gallras om det inte är TS skog...
Hade det varit mitt hade skördare varit på väg.. ;)
Delvis min, hört det är bra med träd mot vatten, ser det har sina nackdelar också

A
J jesper--- skrev:
Delvis min, hört det är bra med träd mot vatten, ser det har sina nackdelar också
Nja de ser ju till att vattennivån sjunker..
Men jag hade hellre bytt ut emot björkar vartefter.. Eller totalt på en gång.

Går att ta relativt höga ungbjörkar och plantera.. Sedan kommer slyn fortare än man hinner ana...

• Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nja de ser ju till att vattennivån sjunker..
Men jag hade hellre bytt ut emot björkar vartefter.. Eller totalt på en gång.

Går att ta relativt höga ungbjörkar och plantera.. Sedan kommer slyn fortare än man hinner ana...
Najs, kanske inte behöver köpa ved då

A
J jesper--- skrev:
Najs, kanske inte behöver köpa ved då
Nej onej..
med en björkskog runt dig så har du konstant tillgång till ved.
Björk inom 10 år är riktigt fin ved.

Och sedan om du låter andra trädslag komma upp till ca 10 cm i brösthöjdsdiameter så har du riktigt bra med ved..

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Köp en billig kastsåg på wish (eller hyr en dyr) och såga ner stegvis med en kompis i andra änden. Kommer ta lång tid men är ju säkert och på behörigt avstånd. Avsågade bitar kan säkras i rep och firas ner.

Ett förslag i all välmening:
1) Kolla YouTube på några av de väldigt många filmer på misslyckade svåra trädfällningar gjorda av amatörer (är själv aktiv amatörhuggare i egen skog). Finns gott om exempel på allehanda skador på människor och hus, i många fall svåra för en amatör att förutse. Det kan gå riktigt illa med vindfällen och träd i spänn. Stegar och vajrar är knepigt att hantera rätt, och gör det ofta ännu svårare att förutse det oväntade. Dessutom är det svårt att göra en bra bedömning och ge bra råd utifrån bilder.
2) Med inspiration från filmerna, fundera en gång till på om det ändå inte kan vara värt att försöka ta kostnaden för att få dit ett proffs. Det är inte säkert att det behövs en skördare eller annan stor maskin, en skicklig arborist kan ofta klara det själv.

• Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
Som larsa100 skrev. Kastsåg!

• Gilla
Bengt Numelin och 4 till
  • Laddar…
1. Vet inte om jag missade det, men utgår från att det lutande trädet/ en står på din mark? Annars är det inte ditt ansvar utan den som äger marken.
2. Av de inlägg jag läst är alla mer eller mindre uppfinningsrika, och du verkar inte själv vara van att arbeta med komplicerade fällningar; så är mitt råd att anlita någon som vet vad de gör, allra säkrast är såklart med en skördare.
3. Om din ekonomi är skral så återstår ju bara att du gör det själv, men då är ju risken enormt mycket större och kommer bli mycket dyrare om det går galet.
Det finns fler filmer på Youtube som visar när det går galet (ofta är det en stege inblandad) än när det går rätt….

Mats-S Mats-S skrev:
- Sätt vajern mellan träden så att den är spänd redan nu så att granen inte kan falla längre ner.
- Fäst ett kraftigt rep/vajer någon meter ovan roten, fäst det på en vinsch som har ett rejält tag en bit snett bakom roten
- Såga av granen vid roten ... du måste vara extremt försiktig så att den inte nyper eller drar iväg mot dig själv när du sågar ... (gör draget snett och stå på den sidan som är fri från sneddraget)
- Vinscha granen förbi roten så att du får den förbi byggnaderna, låt den falla ner när den lossar från vajern mellan träden.

Rekommenderar att ni är minst två, så att ni växelvis kan dra vinschen och bitvis såga vid roten. Gärna en tredje person som har koll på helheten.
var EXTREMT försiktiga, jobba LÅNGSAMT.
Tänk också på att en vajer eller rep som är hårt spänd och går av kan bli en riktigt farlig och oförutsägbar piska. Fotot ger ingen uppfattning om hur det ser ut vid den del av trädet där risk för dyra skador föreligger. Kan du inte anlita någon skogskunnig i närheten? Det kanske inte behöver bli så dyrt. Om det inte är en av dina vajrar utan en elledning som syns i bilden ska du förstås kontakta nätägaren.

J Johan60 skrev:
Ett förslag i all välmening:
1) Kolla YouTube på några av de väldigt många filmer på misslyckade svåra trädfällningar gjorda av amatörer (är själv aktiv amatörhuggare i egen skog). Finns gott om exempel på allehanda skador på människor och hus, i många fall svåra för en amatör att förutse. Det kan gå riktigt illa med vindfällen och träd i spänn. Stegar och vajrar är knepigt att hantera rätt, och gör det ofta ännu svårare att förutse det oväntade. Dessutom är det svårt att göra en bra bedömning och ge bra råd utifrån bilder.
2) Med inspiration från filmerna, fundera en gång till på om det ändå inte kan vara värt att försöka ta kostnaden för att få dit ett proffs. Det är inte säkert att det behövs en skördare eller annan stor maskin, en skicklig arborist kan ofta klara det själv.
Det är inte som snöiga bilderna längre, läget nu är cool, beställt ett verktyg att hissa ner trädet och satt upp en kedja som förhindrar att trädet kan nå byggnaderna

• Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
J jesper--- skrev:
Det är inte som snöiga bilderna längre, läget nu är cool, beställt ett verktyg att hissa ner trädet och satt upp en kedja som förhindrar att trädet kan nå byggnaderna
vad är det för verktyg?

Som någon antydde så vore det bra att sälja en avverkning till ett bolag och avtala att de ska ta bort det trädet med en skördare. Du kommer då att få betalt för de andra träden och få in pengar till din skrala ekonomi. Jag har en vän med skral ekonomi men hos honom (i Uppsalatrakten) ska vi själva ta ner träd och kapa till ved och sälja då det är torrt.

Mats-S
N Niclas8811 skrev:
Som larsa100 skrev. Kastsåg!
Ska erkänna att jag aldrig sett en kastsåg tidigare, genialt verktyg :)
Vad jag kan se så kan man enkelt göra en "fattigmansversion" av den genom att fila upp en begagnad motorsågskedja, kapa den och fästa rep i bägge ändarna ... eller ?

Mats-S Mats-S skrev:
Ska erkänna att jag aldrig sett en kastsåg tidigare, genialt verktyg :)
Vad jag kan se så kan man enkelt göra en "fattigmansversion" av den genom att fila upp en begagnad motorsågskedja, kapa den och fästa rep i bägge ändarna ... eller ?
Det går ju, men en kastsåg sågar väl åt "bägge håll "?... det gör inte motorsågs kedjan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.