H H.Westfelt skrev:
Haha! Jag har som sagt NOLL koll. Tänker att jag får lära mig på vägen nu. Flyttar från Göteborg och har knappt varit i Värmland innan heller, så allt(!) är liksom 100% nytt. Men 10 mil norr om Karlstad vid Klarälven!

Vad betalar du för din ved?
Ja det blir en spännande omställning för dig, vedeldning är en del jobb med men är du ute i tid nu på våren med att fixa veden så får du varmt och mysigt till vintern och ångrar inte slitet.

galento
M Mikko58 skrev:
Ja det blir en spännande omställning för dig, vedeldning är en del jobb med men är du ute i tid nu på våren med att fixa veden så får du varmt och mysigt till vintern och ångrar inte slitet.
Ja men skulle nog inte stå och klyva med yxa när det finns vedklyvar men
gillar man det så visst :thinking:Men här får vedklyven gå istället ;) Man förstår
de som monterar varmvattenberedare för att slippa elda på sommaren för
att få varmvatten.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Klyvyxan är för mig ett komplement.
Och faktiskt så klyver jag bara ved över 15 cm diameter. Gött att ha grovved att mata ugnen med. Brinner längre.

Vid sommarstugan har vi en vedeldad badtunna och två stugor med vedkamin, samt en vedeldad bastu.
All ved till dessa klyver jag med klyvyxa.
Går hur fint som helst att klyva det mesta av all ved direkt som ligger på snön/backen.
En enda smäll oftast. Frusen vinterved spricker väldigt lätt. Finns det kvist i kubben så slår jag in klyvyxan rakt emot kvisten. Plopp!
Mer sällan lyfts kubbar upp på
vedkubben.
Med klyvyxa klyver jag ca 4 gånger snabbare än med den hyfsat stor vedklyven.
En nackdel med mindre vedklyvar är att de är så långsamma.
Vi har en Faxe trefas. Mycket bra.

galento
Ja de små klyvarna är ju lite sega men ofta så spricker kubbarna före man behöver köra i ändläge :D har tillgång till en faxe trefas också men man kan stå och höra på musik medan man klyver så det går rätt bra.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.