3 685 läst · 33 svar
4k läst
33 svar
Tips på var jag kan köpa ved i Värmland?
Så stockar blir helt enkelt mer ekonomiskt?! Kan ju vara värt. Tack! Hade ingen aning om FUB etc.H Hybro skrev:Köper man hela björkstockar på timmerbil e t c, så får man betala för FUB.
D v s Fast Under Bark. (Ren trämassa)
Ett lass på låt säga 10 kbm FUB, blir således mer kluven och inhystat under tak, eller travat. Det blir då luft mellan de kluvna klubbarna.
Kanske 1.5 ggr FUB i volym.
Stjälpt mått för rå vinterved sågad och kluven, färdig för tork.
Helt eldningsfärdig torkad ved, så här års är nog dyrare.
Men ved sågad o kluven nu, hinner torka till kommande vinter.
Jag har jordvärme, men det är inte så jäkla billigt just nu heller med tanke på att även den drar en del el. Har å andra sidan inte lärt mig den helt än. Men har en kamin i källaren som är kopplad till den vattenburna värmen samt tre andra kaminer/kakelugn runt om i huset att komplettera med. Känns tryggt att bunkra en del ved även om det kanske inte är den enda uppvärmningen jag kommer köra med! Är ett ganska stort hus också, 80+80kvm!H Hybro skrev:Fråga grannar i närheten, vart man får tag på ved i den form du vill ha den.
Kluven vinterved ved finns till salu i
t ex Lekvattnet, men det blir väl för långt att köra för Dig eller säljaren.
Tror han kör 3 kbm åt gången på större kärra.
Men vad har du för uppvärmning i huset?
Jag gör över med ca 15 kbm kastad ved/säsong, i en väl isolerad stuga.
Eldar i en 2 tons täljstensugn bara under kalla årstiden och givetvis nån gång i övrigt om vädret är justerat.
Ingen el eller annat. Det har jag inte råd med
Låt högen ligga utanför t o m juni. Släng sen in under tak.H H.Westfelt skrev:Tid har jag, men ingen vedklyv. Kan väl vara en värd investering nu när jag skall bo på landet. Plats finns det gott om! Vad tror du om att förvara under tak i ladan där ena väggen är borta. En hög i mitten. Alltså som typ öppet garage/carport. Kanske inte tillräckligt luftigt? Bör det vara öppet på alla sidor?
Tack för hjälpen!
550kr låter helt ok, men jag har ingen möjlighet att frakta den själv i nuläget och kan han bara köra 3kbm åt gången så blir det väl ganska mycket i transportkostnad. Men det blir det ju oavsett.H Hybro skrev:
Nja... Olika sätt att sätta pris.H H.Westfelt skrev:
Massaindustri och sågverk är inte intresserad av luft.
Ser att vid omlasningsstationen, lasbil till tåg, så läggs lasbilslass av timmer ut och sen går kontrollanter och mäter varje stock, rot topp och mitt på.
Då får man fram ett värde på FUB, som låg på lastbilen och vagn med fullt lass.
Väldigt lokala priser, och beror på veden (torrgran är klart billigare än björk), men runt 500kr/m3 plus lite för frakt kan man nog förvänta sig för blandved. Lite mindre för gran och lite mer för björkved.H H.Westfelt skrev:
Sen beror det ju på om man köper 20m3 eller 2 m3 också.
Jag ligger en bra bit under halva det priset när man köper på stock direkt. Men det är inte så bra timlön att klyva och såga själv, men jag gillar arbetet, och att jag då kan köpa ved som växt mindre än 1km hemifrån känns bra också.
Bra att veta! Får se vad jag har för alternativ då helt enkelt. Förhoppningsvis hittar jag någon som både säljer till rimligt pris samt erbjuder leverans! Tusen tackB BSOD skrev:Väldigt lokala priser, och beror på veden (torrgran är klart billigare än björk), men runt 500kr/m3 plus lite för frakt kan man nog förvänta sig för blandved. Lite mindre för gran och lite mer för björkved.
Sen beror det ju på om man köper 20m3 eller 2 m3 också.
Jag ligger en bra bit under halva det priset när man köper på stock direkt. Men det är inte så bra timlön att klyva och såga själv, men jag gillar arbetet, och att jag då kan köpa ved som växt mindre än 1km hemifrån känns bra också.
2 bra yxor kommer man långt med. En stor typ släggyxa att klyva dom största med jag har en sådanhär https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/yxor/klyvyxa-2000044921 sedan en mindre som man hugger dom mindre bitarna med det blir alldeles för tungt att stå länge med en för stor yxa.H H.Westfelt skrev:Tid har jag, men ingen vedklyv. Kan väl vara en värd investering nu när jag skall bo på landet. Plats finns det gott om! Vad tror du om att förvara under tak i ladan där ena väggen är borta. En hög i mitten. Alltså som typ öppet garage/carport. Kanske inte tillräckligt luftigt? Bör det vara öppet på alla sidor?
Tack för hjälpen!
Jag har senaste åren låtit det ligga i en hög innan jag staplar upp det men jag har haft ved som legat några år innan jag kluvit den. Om man har färsk ved tycker jag inte det torkar ordentligt i hög.
Man kan lägga en pressening ovanpå men det ska bara vara ovanpå men det blir svårt om man har det i en hög. Själv brukar jag lägga några plåtar ovanpå om jag har färsk ved som är staplad. Då kan luften cirkulera fritt under plåtarna.
Mindre bitar som inte lönar sig att klyva torkar bättre om du randbarkar dom .
Att köpa stockar är oftast billigare i inköp. Men sedan är det en hel del arbete med att såga o klyva. Till det priset kommer också bensin och olja till motorsågen. Samt att du behöver köpa en motorsåg och lära dig använda den om du inte redan har en. Så om det blir billigare beror på hur du värdesätter din fritid.
Produkter som diskuteras: "klyvyxa"
Klyvyxa Bahco
Stål för vedklyvning
649 kr inkl moms
Läs mer
Biltemas yxa är rena skämtet. Riktigt dålig enligt mig. Det är fel vinklar en bit uppe på yxhuvudet.
När man försöker klyva, går eggen in i änden på kubben som den ska, men sen bromsas inträngadet.
Känns nästan ut som om huvudet sugs fast och typ studsar.
Verktygsboden sålde tidigare en liknande, som de reade ut. Tacka för det.
Köpte en ... Rent skräp. Ville inte ha den en som slägga.
Sålde vidare efter 20 kubbar för en hundring, till en som ville prova.
- Bästa rådet:
Har hållit på med ved i 50 år.
Köp en Fiskars X25 i stället. Då blir du nöjd
Har en Fiskars X10 också. En trogen som alltid är med mig i skogen. Och funkar fint att klyva tändved med.
Båda yxorna har en mycket bra liknande effektiv utformning av yxhuvudet.
När man försöker klyva, går eggen in i änden på kubben som den ska, men sen bromsas inträngadet.
Känns nästan ut som om huvudet sugs fast och typ studsar.
Verktygsboden sålde tidigare en liknande, som de reade ut. Tacka för det.
Köpte en ... Rent skräp. Ville inte ha den en som slägga.
Sålde vidare efter 20 kubbar för en hundring, till en som ville prova.
- Bästa rådet:
Har hållit på med ved i 50 år.
Köp en Fiskars X25 i stället. Då blir du nöjd
Har en Fiskars X10 också. En trogen som alltid är med mig i skogen. Och funkar fint att klyva tändved med.
Båda yxorna har en mycket bra liknande effektiv utformning av yxhuvudet.
Redigerat:
Ursäkta jag länkade till fel yxa. Den här ska det vara https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/yxor/slaggyxa-2000044924 Biltemas släggyxa är det jag har och den fungerar utmärkt. Fiskars motsvarande är deras släggyxa. Troligen kommer varken yxhuvud eller skaft att hålla lika länge som en fiskars men så länge den är hel fungerar den väldigt bra.
Mina fiskars yxor är från tiden innnan dom började med sin X märkning har en liten och en större samt en gammal brandkårsyxa. Alla fungerar bra att klyva ved med.
Mina fiskars yxor är från tiden innnan dom började med sin X märkning har en liten och en större samt en gammal brandkårsyxa. Alla fungerar bra att klyva ved med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder