Hej!

Ny här så vet inte om detta blir rätt, men gör ett försök.

Jag har precis köpt ett hus i mellersta/norra Värmland och är nu på jakt efter ved. Tänkte köpa i relativt god tid inför nästa vinter. Detta är mitt första hus, har bara bott i lägenhet tidigare, så vet inte vad som är bra/normalt pris. Är här någon som bor i trakten som har tips på ställe det går att köpa ett gäng kubik och få det hemkört?

Kan även passa på att fråga om jag bör köpa stjälpt eller staplad? Och rå eller torkad? Har en stor lada med ganska bra drag och luftgenomströmning där jag tänkte förvara den.

Hoppas jag hittat rätt och lagt frågan på rätt ställe :)
Tack!

Ved handlas i stjälpt mått.
Om du får tag i ved nu så köp färsk, den är normalt sett billigare. Låt den torka ute till midsommar och kör in den då. Det är inte dumt att låta den ligga ytterligare ett år, så köp gärna till två års behov.

• Gilla
galento och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om du får tag i ved nu så köp färsk, den är normalt sett billigare. Låt den torka ute till midsommar och kör in den då. Det är inte dumt att låta den ligga ytterligare ett år, så köp gärna till två års behov.
Tusen tack! Bra info.

H H.Westfelt skrev:
Hej!

Ny här så vet inte om detta blir rätt, men gör ett försök.

Jag har precis köpt ett hus i mellersta/norra Värmland och är nu på jakt efter ved. Tänkte köpa i relativt god tid inför nästa vinter. Detta är mitt första hus, har bara bott i lägenhet tidigare, så vet inte vad som är bra/normalt pris. Är här någon som bor i trakten som har tips på ställe det går att köpa ett gäng kubik och få det hemkört?

Kan även passa på att fråga om jag bör köpa stjälpt eller staplad? Och rå eller torkad? Har en stor lada med ganska bra drag och luftgenomströmning där jag tänkte förvara den.

Hoppas jag hittat rätt och lagt frågan på rätt ställe :)
Tack!

Enklaste måste väl vara att fråga grannar, på affären osv
Är nog många som håller på med ved där

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Enklaste måste väl vara att fråga grannar, på affären osv
Är nog många som håller på med ved där
Ja så är det såklart! Har dock inte flyttat upp än, flyttar i början av Maj, så tänkte se om jag kan hitta det redan nu. Inte haft kontakt med några grannar än mer än hejat snabbt! Men blir jag inte klok på det innan dess så är det sant att jag kan/bör fråga dem.

• Gilla
nino
  • Laddar…
H H.Westfelt skrev:
Ja så är det såklart! Har dock inte flyttat upp än, flyttar i början av Maj, så tänkte se om jag kan hitta det redan nu. Inte haft kontakt med några grannar än mer än hejat snabbt! Men blir jag inte klok på det innan dess så är det sant att jag kan/bör fråga dem.
Var ett rätt stort område också mellan/norra Värmland :)
Här kan man köpa ett lastbilslass kluven ved med hemkörning i byn men då är det väl en mil transport som ingår så det är ju ingen ide att tipsa om.

• Gilla
H.Westfelt
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Förekommer även travat som mått. Jag vet flera som säljer så, men stjälpt är utan tvekan vanligast. För folk som torkar ved i travar så är det givetvis enklast att sälja som travat då det är enkelt att mäta.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Var ett rätt stort område också mellan/norra Värmland :)
Här kan man köpa ett lastbilslass kluven ved med hemkörning i byn men då är det väl en mil transport som ingår så det är ju ingen ide att tipsa om.
Haha! Jag har som sagt NOLL koll. Tänker att jag får lära mig på vägen nu. Flyttar från Göteborg och har knappt varit i Värmland innan heller, så allt(!) är liksom 100% nytt. Men 10 mil norr om Karlstad vid Klarälven!

Vad betalar du för din ved?

• Gilla
nino
  • Laddar…
H H.Westfelt skrev:
Haha! Jag har som sagt NOLL koll. Tänker att jag får lära mig på vägen nu. Flyttar från Göteborg och har knappt varit i Värmland innan heller, så allt(!) är liksom 100% nytt. Men 10 mil norr om Karlstad vid Klarälven!

Vad betalar du för din ved?
Jag har inte köpt själv men en kompis har köpt några år men minns inte vad han betalat.

Skulle inte tro det är några problem att hitta ved i dom områdena.
Det är nog bara att fråga närmaste person du ser :)

• Gilla
H.Westfelt
  • Laddar…
B
Kolla om du hittar lokal facebookgrupp och fråga där.

2 årsförbrukningar är bra, då har man om det blir en lång bister vinter, och veden hinner torka bra.

Det brukar vara runt 1.6 m3 stjälpt mått jämfört med travat mått. Det normala är stjälpt mått, travat mått är inte standard.

Köper man på våren så spelar det ingen roll om man köper färsk eller torr ved. På hösten har man inget val.... Rätt ofta har jag hört att folk klagar på att "torr" ved inte är så värst torr, så jag ser till att köpa min ved i rätt tid helt enkelt.

Blocket är ju bra annars för att hitta lokala förmågor som säljer ved.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Om du har tid energi o plats så brukar det vara billigast att köpa stockar och såga o klyva själv. Räknar man arbetstid som kostnad blir det nog inte billigare.

Veden bör vara ganska torr när man lägger in den så den bör torka ute först. Ved torkas bäst som kluven.
Man kan täcka med något regnskydd ovanpå men annars så bör det vara öppet runtom.

• Gilla
H.Westfelt
  • Laddar…
Köper man hela björkstockar på timmerbil e t c, så får man betala för FUB.
D v s Fast Under Bark. (Ren trämassa)
Ett lass på låt säga 10 kbm FUB, blir således mer kluven och inhystat under tak, eller travat. Det blir då luft mellan de kluvna klubbarna.
Kanske 1.5 ggr FUB i volym.

Stjälpt mått för rå vinterved sågad och kluven, färdig för tork.

Helt eldningsfärdig torkad ved, så här års är nog dyrare.
Men ved sågad o kluven nu, hinner torka till kommande vinter.

• Gilla
H.Westfelt
  • Laddar…
Fråga grannar i närheten, vart man får tag på ved i den form du vill ha den.

Kluven vinterved ved finns till salu i
t ex Lekvattnet, men det blir väl för långt att köra för Dig eller säljaren.
Tror han kör 3 kbm åt gången på större kärra.

Men vad har du för uppvärmning i huset?
Jag gör över med ca 15 kbm kastad ved/säsong, i en väl isolerad stuga.
Eldar i en 2 tons täljstensugn bara under kalla årstiden och givetvis nån gång i övrigt om vädret är justerat.
Ingen el eller annat. Det har jag inte råd med:cool:

• Gilla
H.Westfelt
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Kolla om du hittar lokal facebookgrupp och fråga där.

2 årsförbrukningar är bra, då har man om det blir en lång bister vinter, och veden hinner torka bra.

Det brukar vara runt 1.6 m3 stjälpt mått jämfört med travat mått. Det normala är stjälpt mått, travat mått är inte standard.

Köper man på våren så spelar det ingen roll om man köper färsk eller torr ved. På hösten har man inget val.... Rätt ofta har jag hört att folk klagar på att "torr" ved inte är så värst torr, så jag ser till att köpa min ved i rätt tid helt enkelt.

Blocket är ju bra annars för att hitta lokala förmågor som säljer ved.
Lokal facebookgrupp var en väldigt bra idé!! Det skall jag genast kolla. Vad anser du är rimligt i pris per kubik färsk ved? Tack!

N Niq skrev:
Om du har tid energi o plats så brukar det vara billigast att köpa stockar och såga o klyva själv. Räknar man arbetstid som kostnad blir det nog inte billigare.

Veden bör vara ganska torr när man lägger in den så den bör torka ute först. Ved torkas bäst som kluven.
Man kan täcka med något regnskydd ovanpå men annars så bör det vara öppet runtom.
Tid har jag, men ingen vedklyv. Kan väl vara en värd investering nu när jag skall bo på landet. Plats finns det gott om! Vad tror du om att förvara under tak i ladan där ena väggen är borta. En hög i mitten. Alltså som typ öppet garage/carport. Kanske inte tillräckligt luftigt? Bör det vara öppet på alla sidor?
Tack för hjälpen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.