1 1/2-plan med förhöjt väggliv plus en 1-plans utbyggnad i vinkel kanske? Hela huset måste ju inte vara lika högt eller stort.

- Vi har ofta gillat hus vi har sett som haft en (mindre) utbyggnad där t ex vardagsrummet ligger i en egen mindre huskropp, lägre än resten av huset. Då kan man med fördel ha öppet ända upp till nock i den utbyggnaden som ger vardagsrummen fantastisk rymd och takhöjd. Se t ex huset nedan som visserligen r betydligt större, men som just har ett "friliggande" vardagsrum med nästan dubbel takhöjd.
Hade vi kunnat bygga så här och fått in det på tomten hade vi nog haft typ en sån vinkelutbyggnad på bottenvåningen.

http://dreamsandcoffee-arkitekt.blogspot.se/2014/04/en-hel-gard-i-new-england-stil.html
Vardagsrum med dubbel takhöjd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

mixi1.jpg
Skapa konto

mixi2.jpg
Skapa konto

Nu hoppas jag du kan se måtten också, har angivit alla rummens mått :) Annars så har jag en länk till sidan där du kan mixtra och ha dig :)

Håller med Mikael om vardagsrummet, är mycket trevligt med en egen vinkel där man har ryggåstak, någonting jag försökt implementera också :)

Glömde dock räkna ihop allt men måtten finns där så är ju bara att räkna ihop 😁

• mixi1.jpg
    Skapa konto
  • mixi2.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Massa tack! Väldigt fint hus! =) Tar med mig en hel del för vårt möte med husföretag. Jag återkommer när vi fått en skiss för åsikter =)

Ska bli kul att se vad ni kommer fram till 😊

Just nu är vi inne lite på så som du ritade fast en lite större "fyrkant". Köket på så sätt som på din ritning men en lite mindre utbyggnad där vi tänkte ha matplats ist för vardagsrum. Om du fattar? =)

Nu har vi fått ett första utkast. En del vi inte är helt nöjda med. Såsom fönster och dörr-placeringar. Groventré tänkte vi göra om lite också.

Men jag tänkte höra om någon av er har några tankar och idéer kring placering av kyl/frys?

Vill man ha kylen/frysen närmast matbordet eller närmast köksö/spis? Spontant tänker jag att man vill ha de nära köksö/spis? Så man kan flytta ner trappan lite och ha kul/frys där bredvid ugnen. Men sen tänkte jag att det kanske är jobbigt att ha en köksö mellan kyl/frys och matbord?

Ska bifoga planlösning också
20160705_171635.jpg
Skapa konto

BirgitS
Att ha kyl/frys som du har ritat tycker jag verkar vara bra för det är ofta man tar ut grönsaker och potatis som först ska till hon. Kyl/frysen är ju nära hällen också.

Vad tror du om att flytta den lilla hon och hällen mer åt vänster för att få en större yta till höger om hällen?
Det blir då lätt att där lägga sånt som har sköljts/skalats och ska vidare till spisen.

Du behöver inte ha hällen i köksön för det finns gott om plats under överskåpen!

Hur ser ovanvåningen ut? :)

Jag personligen hade nog förlängt verandataket hela vägen till huskroppens slut och gjort en amerikans veranda :)

Fast jag gillar att ha hällen på köksön =) Tilltalar mig att ha koll och utsikt när man står vi spisen.

Jag tänker att man iaf vill ha nära till kyl/frys från spisen. Men frågan är hur långt det kan vara utan att det känns jobbigt..

Angående verandataket så är det precis så vi tänkt. Det är bara inte medritat på denna ritning.

Övervåningen är vi inte nöjda med. Den ska vi rita om en del. Därför jag inte la upp den nu. Blir meningslöst att få åsikter på något man själv inte vill ha =p

Ska du ha vägg där braskaminen står? Den hade jag nog tagit bort eller flyttat!

Ja vi tänkte ha en vägg där. Dels för att ha en liten avgränsning från kök till vardagsrum men också för att kunna ha en kamin där. Först tänkte vi ha ett skafferi där men ville hellre förlänga köksön och då fick det inte plats.

Vad är anledningen att du skulle ta bort väggen? Vart skulle du placerat kaminen annars? Alltid bra att få synpunkter från andra. Känns som att man lätt fastnar i sitt eget tänk.

Jag tror det blir öppnare och trevligare om ni tar bort väggen och sätter kaminen mot garageväggen, fast åt trädgårdssidan

Jag hade, som ni själva nämner flyttat ner trappan lite. Satt kyl/frys vägg i vägg med denna och sedan flyttat diskhon så fönstret är precis ovanför denne.

Angående garaget så tror jag att jag flyttat bak det lite. Känns rent krasst som om det är lite för mycket vinklar på den ritningen du lagt upp som inte harmoniserar med varandra. Klart, vissa älskar osymmetriska mönster men det där känns som en sån sak jag själv iaf stört mig sönder på :) Alternativt så hade jag förlängt det lite och fått lite mer förrådsyta.

Angående ovanvåningen så hade jag ändå velat se den, även om ni inte är nöjda! Känns som om ni kunnat få lite feedback och tankar på den nu när ni faktiskt ogillar den :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.