Det har länge legat på listan att uppgradera bredbandscentralen. Nu har jag ett utanpåliggande ikeaskåp och det ser ut som fan där inne och efter att ha köpt en ny router kan jag inte stänga dörren riktigt.
Det jag skulle vilja ha är ett skåp där jag sätta en patchpanel med keystoneuttag. Plats för router, en nätverksswitch, fiberswitch och 3-4 eluttag. Helst infält och djup 10 cm så att jag kan ställa routern ordentligt där.
Hittar inget vettigt när jag söker på nätet.
Vad har ni för tips?
Det jag skulle vilja ha är ett skåp där jag sätta en patchpanel med keystoneuttag. Plats för router, en nätverksswitch, fiberswitch och 3-4 eluttag. Helst infält och djup 10 cm så att jag kan ställa routern ordentligt där.
Hittar inget vettigt när jag söker på nätet.
Vad har ni för tips?
Bilder på befintliga utrustningen kan underlätta.
Vilken storlek har du tänkt på patchpanelen?
Hur stor switch? PoE?
Hur stor router?
Har routern wifi som används?
Med "fiberswich" menar du då nätägarens CPE?
Vilken storlek?
Hur ser fiberanslutningen ut, separat fiberdosa eller är den ihop med CPEn?
Hur stor tillgänglig väggyta finns det?
Vilken storlek har du tänkt på patchpanelen?
Hur stor switch? PoE?
Hur stor router?
Har routern wifi som används?
Med "fiberswich" menar du då nätägarens CPE?
Vilken storlek?
Hur ser fiberanslutningen ut, separat fiberdosa eller är den ihop med CPEn?
Hur stor tillgänglig väggyta finns det?
Så här ser det ut nu.
Nuvarande skåp är typ 40x60.
Jag tänkte en rad med nätverksuttag. Kanske 8-10 st.
En switch med 8 portar.
Poe tror jag inte jag behöver.
Nuvarande router är trådlös.
Till den vita lådan som jag håller handen på kommer det en fiber. Sen kopplar jag en Ethernet kabel mellan den och routern.
Så jag behöver ha plats för 3 lådor.
Det finns gott om väggyta. Bredden är begränsad av reglarna om den ska vara infälld. Har inte mätt det.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En switch med 8 portar.
Till den vita lådan som jag håller handen på kommer det en fiber. Sen kopplar jag en Ethernet kabel mellan den och routern.
Det finns gott om väggyta. Bredden är begränsad av reglarna om den ska vara infälld. Har inte mätt det.
Om du inte har problem med djupet så tycker jag den här är snygg:FlagganT skrev:
Så här ser det ut nu.
[bild]
En switch med 8 portar.
https://www.dustin.se/product/5011205583/komplett-10-tumsrack-for-mindre-natverksinstallationer
Finns även i något större variant (högre) om man behöver med plats.

Logga in
Skapa konto
Något sånt här är det jag tänkt mig initialt:FlagganT skrev:
Så här ser det ut nu.
[bild]
En switch med 8 portar.

Logga in
Skapa konto
Det är lexcom från schneider electric, men den serier har utgått.
Sen skulle man väl helst vilja ha en dörr i plast så wifi-signalerna hittar ut
Jag tycker ändå du har rätt goda förutsättningar att ha kvar det skåpet du har.
Här finns en Keystone-box du skulle kunna använda
https://www.kjell.com/se/produkter/...k/keystone/keystone-uttagsbox-8-portar-p95439
Men jag hade bytt till andra patchkablar som är nättare
https://www.amazon.se/Ubiquiti-Netw...7&psc=1&mcid=1abdb6f806e03472b1fd4132ff672dcf
Här finns en Keystone-box du skulle kunna använda
https://www.kjell.com/se/produkter/...k/keystone/keystone-uttagsbox-8-portar-p95439
Men jag hade bytt till andra patchkablar som är nättare
https://www.amazon.se/Ubiquiti-Netw...7&psc=1&mcid=1abdb6f806e03472b1fd4132ff672dcf
Lösningen med ett IKEA-skåp är väldigt vettig, du kommer inte hitta något rimligt prissatt som ser lika bra ut. Plåtskåp och WiFi är en jättedålig idé.
Man måste ju inte ha ett 10" rack för att montera en 10" patchpanel, det går utmärkt att montera den på vinklar eller distansklossar också. Eftersom de andra grejerna du har inte är rackmonterade skulle jag faktiskt starkt avråda från att sätta rackskenor.
Det finns också denna typ av keystonepaneler som man kan använda, monteras direkt på väggen.
Du kan också använda en IKEA-dörr och bygga ett eget infällt skåp med hjälp av vita hyllplan (eller valfri skiva om det inte behöver se bra ut. Du är då låst till de bredder som IKEA har, dvs 40 och 60 cm. Tänker att 80 cm inte är aktuellt i denna applikation...
Om du inte är bekväm med att koppla el skulle jag rekommendera att du löser uttagen på enklaste sätt, med ett grenuttag med erfordeligt antal anslutningar. Det finns väggmonteringsclips för dem för att städa upp lite.
Man måste ju inte ha ett 10" rack för att montera en 10" patchpanel, det går utmärkt att montera den på vinklar eller distansklossar också. Eftersom de andra grejerna du har inte är rackmonterade skulle jag faktiskt starkt avråda från att sätta rackskenor.
Det finns också denna typ av keystonepaneler som man kan använda, monteras direkt på väggen.
Du kan också använda en IKEA-dörr och bygga ett eget infällt skåp med hjälp av vita hyllplan (eller valfri skiva om det inte behöver se bra ut. Du är då låst till de bredder som IKEA har, dvs 40 och 60 cm. Tänker att 80 cm inte är aktuellt i denna applikation...
Om du inte är bekväm med att koppla el skulle jag rekommendera att du löser uttagen på enklaste sätt, med ett grenuttag med erfordeligt antal anslutningar. Det finns väggmonteringsclips för dem för att städa upp lite.
Ju mer jag tänker på det så det känns det ganska vettigt att ta ett ikea-skåp och pimpa det. Jag gissar att det kommer bli aningen billigare och mer som jag vill ha det.tommib skrev:
Lösningen med ett IKEA-skåp är väldigt vettig, du kommer inte hitta något rimligt prissatt som ser lika bra ut. Plåtskåp och WiFi är en jättedålig idé.
En sån keystonepanel som du länkar till skulle funka perfekt för mina behov.
De färdiga skåp som finns är ganska dyra och passar ganska dåligt med hur jag vill ha det.
Mitt hus är från 2010 men det var bara nätverksuttag i två rum. Jag har dragit sladd till ett uttag till, och tanken är att jag ska slita ut lite dragen koax och telefonkabel och dra tp-kapel där istället.
Nu har två uttag i skåpet som sitter på väggen, två som sitter löst,och kanske det blir 4-5 uttag till som jag kan få till med befintliga rör i huset.
Du kan ju också köpa en 10" keystonepanel och montera på distanser om du vill. Min poäng var att de 10" skåp som finns ofta är väldigt dyra i förhållande till vad man får och utbudet av utrustning som passar i dem är begränsat. Det är en helt annan femma om man har 19" rack och utrustning som kan rackmonteras, då finns det en poäng med det.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 402 inlägg
Såna här vinklade Keystone paneler har jag monterat på några ställen
https://www.proshop.se/Naetverks-ti...WLiwg8h-2PuWkcOkgAZaoJrx8FBOf6-8aAg8-EALw_wcB

Logga in
Skapa konto
https://www.proshop.se/Naetverks-ti...WLiwg8h-2PuWkcOkgAZaoJrx8FBOf6-8aAg8-EALw_wcB
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 402 inlägg
Vet att Delock har för montering på dinskena, kanske kan göra nåt med det. Svensk återförsäljare vet jag dock inteC cpalm skrev:
https://www.delock.com/produkt/88140/merkmale.html
Populärt i forumet
-
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Tips på "bredbandscentral"
Telia blåser mig?? Bredband dyrare än i kampanj.
Ångrar ni att ni har skaffat fiber?
Behöver flera ethernetuttag på en speciell plats
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G