G Greger_08 skrev:
Dom är inte skonsamma för öronen tycker jag iallafall 😎
Nope…
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Fel av mig, jag mindes fel. Det var inte handlederna utan lederna på fingrarna. Jag blev helt stum i handen och hade svårt att greppa med den. Däremot är jag helt säker på att det hade med slaget att göra eftersom det kom tillbaka när maskinen användes.

Men det är lätt bevisat eftersom jag snart börjar bygga vår utbyggnad och många 5,0x90 som skall dras. Frågan är om jag vill utsätta mig själv för detta mänskliga experiment…
Har du eller funderar på Dewalt batteri så rekommenderar jag DCF850.
Bara en sån liten sak som att man kan lätt trycka i bits utan att röra "chucken" är trevligt.
Drar lätt i 10x140 TX40.
En av de kortaste slagskruvdragarna men ändå bland de starkaste på marknaden.
Lätt i handen med Powerstack 1.7Ah.

Edit: ingår även litet magnetfäste för två bits på sidan av maskinen. Smidigt när man ofta byter bits medans man klättrar runt på bygget :)
Kom på att du skrev att du hade Dewalt, då är valet enkelt om du är ute efter att testa ny maskin.

Kanske vibrerar mindre än din nuvarande då detta är en ganska ny modell.
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Detta skrev jag förresten här på BH 2021 i en annan tråd:

”Jag har både den på bild och en vanlig skruvdragare från Dewalt. Båda har sina fördelar och nackdelar men efter att byggt om stora delar av vårt hus och många långa skruvar där jag använde slagskruvdragaren, så fick jag väldigt ont i min hand. En stickande domnande känsla som tog flera månader att bli av med. Jag kan därför inte föreställa mig att en hantverkare skulle vilja använda den i större utsträckning. Idag använder jag den främst för grövre skruv och när jag inte kommer till med skruvdragaren (som är större).”
Stickande och domnande känsla låter som vibrationsskada, en slagskruvdragare vibrerar ju jämfört med en vanlig skruvdragare, jag upplever dock det som ett snällt verktyg gällande vibrationen jämfört med mycket annat. Det är väldigt olika hur man upplever vibrationer men det är inte nyttigt under för lång tid.

Själv skaffade jag nyligen en Dewalt DCF887, var ju en dröm att skruva med den jämfört mot vanlig skruvdragare, jag trodde inte att det skulle vara såå stor skillnad mot en vanlig skruvdragare då jag ofta tycker det är två läger, varav det ena ser slagskruvdragare som totalt onödig, det kan inte jag hålla med om efter att ha använt en. Men mycket beror på dimensionen på skruven som ska skruvas. Jag skruvade mestadels 6x100 och 6x120
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Vibrationerna från slagskruv-/mutterdragare är väl inte direkt nyttiga i det långa loppet, men nog f-n lär det vara nyttigare än en stark borr-/skruvdragare som nyper och "slår av dig handleden". 50+ nm chockat in i handleden känns rätt bra när man inte är beredd på det...
 
Kan förstå att vibrationerna känns i vissa fal. Kan hända att jag har min som en klen tröst för att jag lämnat hemvärnet och inte längre har nån 58a
 
L Lucif3r skrev:
Vibrationerna från slagskruv-/mutterdragare är väl inte direkt nyttiga i det långa loppet, men nog f-n lär det vara nyttigare än en stark borr-/skruvdragare som nyper och "slår av dig handleden". 50+ nm chockat in i handleden känns rätt bra när man inte är beredd på det...
Vettiga skruvdragare har funktioner för att det inte ska hända.
 
  • Gilla
Skyride
  • Laddar…
Slagskruvdragare är inte hälsosamma alls när det gäller vibrationer. Min Hilti Sid-22 jag har på jobbet är en av de snällare jag kört med, och den toppade alla värden när jag hade en föreläsning från en professor i ämnet från RISE. Vibrationerna som mäts enligt standarden som finns mäter mellan 0-1250Hz (ish) och bland annat mutterknack vibrerar upp till 18 000Hz vilket alltså inte ens finns med på skalan. Men som en hobby-skruvare så spelar det inte så stor roll.
 
Redigerat:
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
U
Vår ergonomi och hälsoavdelning har förbjudit oss att köra med batteridrivna mutterknacknar i verkstaden. Mutterdragare körs med tryckluft av hälsoskäl. Däremot har vi några batteridrivna för arbeten på mer avlägsna platser, men inga som får användas till vardags. Så nog finns det hälsorisker kopplat till de, men för hobbybruk kommer det ju inte leda någon större skada.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Har svårt att se att en slagskruvdragare ger vibrationsskador jämte en skruvdragare. Man behöver ju inte belasta handleden när man drar in en skruv jämte en skruvdragare där man måste hålla tryck för att det inte ska "rappa".
Har dragit tusentals skruv utan att känna något alls. Dock går ju hela marknade frammåt i sin utveckling och på fronten för multimaster där känner jag stor skillnad på de nya maskinerna som kommit vad gäller vibrationer. Dock så är människan känslig när den utsätts för vibrationer tillsammans med buller och kemiska ämnen samtidigt vilket jag har erfarenhet från helikopterbranchen....
 
Kan vi typ börja återgå till tråden och ta diskussionen om vibrationer separat?
 
  • Gilla
Appendix och 25 till
  • Laddar…
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Fel av mig, jag mindes fel. Det var inte handlederna utan lederna på fingrarna. Jag blev helt stum i handen och hade svårt att greppa med den. Däremot är jag helt säker på att det hade med slaget att göra eftersom det kom tillbaka när maskinen användes.

Men det är lätt bevisat eftersom jag snart börjar bygga vår utbyggnad och många 5,0x90 som skall dras. Frågan är om jag vill utsätta mig själv för detta mänskliga experiment…
Du får börja skruva med vänstern så du delar upp skadan! 😂
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Apropå verktyg är det någon som vet vad HECO träskruv i större förpackning kostar på Gekås?
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Apropå verktyg är det någon som vet vad HECO träskruv i större förpackning kostar på Gekås?
Nevermind, jag svarar mig själv eftersom jag hittade vad jag sökte i en annan nätbutik!

5x100mm Heco Träskruv 500p 449:- på Jem & Fix

Tydligen lägst pris på Pricerunner!
 
Proffsproduktershop brukar ha bra priser annars tycker jag
 
  • Gilla
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
Borstlös cirkelsåg 184mm med laddare, 4ah batteri samt skena med tvingar för 2495 spänn.

Ingen aning om Skils batterimaskiner är något att ha men specifikationerna ser ju bra ut i alla fall och om kvalitén är motsvarande deras bordssåg så är paketet väldigt prisvärt. Guldig också 😎

https://www.bauhaus.se/cirkelsag-skil-3575db-20v-1x4-0ah
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.