Jula har bilmaskin för 1299kr istf 2299 .Kanske inte världens bästa maskin men säkert tillräckligt bra för oss amatörer
 
M
Fredrik Å skrev:
Jula har bilmaskin för 1299kr istf 2299 .Kanske inte världens bästa maskin men säkert tillräckligt bra för oss amatörer
Ja! jag köpte en. Vet inte vad den kommer användas till men förhoppningsvis nåt... 45 joule är mycket och då slår den nog i realiteten runt 25-30 joule. Även där kostar proffsmaskinerna över tio gånger mer...
 
scxjhg skrev:
Jula säljer ut sina små Sänksåg

[länk]

I Lund det är halv rea pris nu, så bara 250 kr, det var kanske åtta st tidigare ikväll, men ingen styrskenan kvar
samma såg säljs i USA under namnet grizzly (och i Sverige under t.ex scheppach) och andra namn. I testet jämför de mot en festool ts55. Inte oväntat vinner festoolen men grizzlyn presterar ändå ok. Väldigt bra pris på julas såg i vilket fall som helst. Grizzlyn kostar ca 1600 i USA. http://youtu.be/PcfiKe1PkXU
 
XK Bygg har "galapriser"
T ex skruvdragare Hitachi DS 18 DSAL inkl lampa för 1995.
 
il_duce skrev:
samma såg säljs i USA under namnet grizzly (och i Sverige under t.ex scheppach) och andra namn. I testet jämför de mot en festool ts55. Inte oväntat vinner festoolen men grizzlyn presterar ändå ok. Väldigt bra pris på julas såg i vilket fall som helst. Grizzlyn kostar ca 1600 i USA. [länk]
Observera att Jula har två olika varianter och att rean är på den mindre modellen, inte den större som motsvarar Grizzlyn i filmen.
 
nanowire skrev:
Observera att Jula har två olika varianter och att rean är på den mindre modellen, inte den större som motsvarar Grizzlyn i filmen.
Nja, Grizzly T10687 som recenseras är väl motsvarande Julas lilla? http://www.grizzly.com/products/Track-Saw/T10687

Edit: jag har fel, det är den stora.
 
Redigerat:
awes100 skrev:
Nja, Grizzly T10687 som recenseras är väl motsvarande Julas lilla? [länk]
Julas lilla har väl ingen klyvkniv? (borde vara förbjudet att sälja sågar utan)
 
screamin-daemon skrev:
Julas lilla har väl ingen klyvkniv? (borde vara förbjudet att sälja sågar utan)
Edit igen: den har INTE klyvkniv, skyller på öl och att jag kollat på filmen och inbillat mig att det är samma. Då ska sågen tillbaks. Sorry för förvirrad stolle

(Raderade text där jag felaktigt skrev att den hade klyvkniv. Inga mer inlägg på lördagskvällar för mig :) )
 
Redigerat:
  • Gilla
Larsa och 1 till
  • Laddar…
Tänk att folk på detta forum kan veta att klyvkniven är helt nödvändig medan amatörerna på t.ex. Bosch utvecklingsavdelning inte tycker den behövs. Jag har två handcirklar, en TS55 med kniv och en Skil utan. Enda sågen jag har fått kast på är TS55:an.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Anledningen till att sänksågen från Bosch inte har klyvkniv är att man på Mafell (som utvecklade förlagan) ansåg att det räckte med snabb infällning av klingan i händelse av kast. Man höjde även rotationshastigheten för att minska risken att träet nyper fast.

Observera att de inte gjorde det för att de ansåg att klyvkniven är en onödig detalj på en handhållen såg och därför slopade den. Däremot ansåg man uppenbarligen att en fjädrande klyvkniv är ett så stort problem vid sågning av känsliga ytor att man lade ner mödan att designa sig runt den.

Tyvärr lär detta inte vara orsaken till att många sågar saknar funktionen. Det handlar snarare om att spara pengar på bekostnad av användarens säkerhet. Hur stor trade-off det handlar om säkerhetsmässigt är jag inte rätt man att avgöra.
 
Jo, jag tror också att det är Pengar. Och ett stort lass skitsnack från Mafell också. Att skruva av kniven på TS55:an är jättelätt, tycker man att den är ett problem är det lätt åtgärdat. Hur många har tagit av kniven för att den är ivägen?
 
Jag har en

<-- och den har ingen klyvkniv. Den har ju väldigt bra klingskyd istället. :)



KungAnka skrev:
Tänk att folk på detta forum kan veta att klyvkniven är helt nödvändig medan amatörerna på t.ex. Bosch utvecklingsavdelning inte tycker den behövs. Jag har två handcirklar, en TS55 med kniv och en Skil utan. Enda sågen jag har fått kast på är TS55:an.
 
Living on the edge..
/GKT55GCE

:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.