I Ironside skrev:
Vill man ha högre effekt behöver man generellt andra typer av batterier ex 18650 Li-ion.
Skulle 14500 batterier fungera i biltemalampan eller "brinner den upp" då?
 
I Ironside skrev:
extra PostNord utgift så jag vet inte hur lönt det verkligen var att reklamera.
FYI:
Beställde precis en annan grej från Banggood/Kina och det verkar som Banggood nu inkluderar VAT och avgifter direkt. Har inte sett detta innan. Dessutom har de "garanti" man kan köpa till för oförutsedda avgifter upp till 60% av beställningsvärdet.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Skulle 14500 batterier fungera i biltemalampan eller "brinner den upp" då?
Spänningen blir ju över dubbelt så hög, så gäller att det sitter step-down i lampan i så fall. Jag har step-down i en cykellampa så att den kan drivas från 12-50V, men tror inte det sitter i vanliga ficklampor som matas med specifika batterier. De får ju vanligen spänning inom ett ganska snävt intervall. Men jag kan ha fel?
 
H hammeron skrev:
FYI:
Beställde precis en annan grej från Banggood/Kina och det verkar som Banggood nu inkluderar VAT och avgifter direkt. Har inte sett detta innan. Dessutom har de "garanti" man kan köpa till för oförutsedda avgifter upp till 60% av beställningsvärdet.
Detta gäller även AliExpress. Inte fått några avgifter från PostNord de senaste beställningarna.
 
L Lilllen skrev:
men tror inte det sitter i vanliga ficklampor som matas med specifika batterier.
Jag har kört billiga "aliexpresslampor" avsedda för AA-batterier med 14500 utan problem. Minns inte om jag chansade eller "läste mig till" att det borde fungera. Märker ingen direkt skillnad varken i ljusstyrka eller batterilivslängd men jag har absolut inte mätt på något sätt.

Antar att i alla fall dessa "tar hand" om överspänningen.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
I
L Lilllen skrev:
Jo, jag har också en hög med lampor med 18650 batterier från Kina. Dock pratade jag med en som jobbar med att testa LED-lampor för godkännande att få säljas i Sverige. Han sa att många stoppas pga att de strålar en massa som inte är bra för ögonen. Är det dock äkta Cree så gissar jag att det inte är något problem.
Ja, de e väldig kraft så man ska inte gärna köpa grisen i säcken som det lätt blir från Kina. Jag hängde dock ett tag på www.candlepowerforums.com och där var det förvånandsvärt många som pekade den jag köpte som en mycket bra budget ficklampa. Om den strålar vet jag dock inte med säkerhet, vi använder ju inte dem super mycket men när man gör så lyser de upp tomten grymt bra för att vara så små.

Tidigare körde jag 4Seven Quakr AA2 ficklampor som också de fungerade bra men inte alls så högt tryck i dem såklart på grund av batteri typen. 4Seven finns dock inte längre. Provade LedLsener ficklampor som används av poliser lite var stans men var inte vidare imponerad tyvärr.

Eh, köp och testa, Biltema ficklampan var ju billig och den räcker säkerligen :)
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har kört billiga "aliexpresslampor" avsedda för AA-batterier med 14500 utan problem. Minns inte om jag chansade eller "läste mig till" att det borde fungera. Märker ingen direkt skillnad varken i ljusstyrka eller batterilivslängd men jag har absolut inte mätt på något sätt.

Antar att i alla fall dessa "tar hand" om överspänningen.
Jasså, det var värst. Då hade jag fel. Sitter ju lite kretsar i även enklare lampor. Trodde dock inte de kunde hantera en så mycket högre spänning. En fundering är om Biltemalampan har de 9 batterierna i serie. 9*1,5=13,5. 9*4,2=37,8V känns ju möjligen lite mastigt ändå?
 
G gasto skrev:
Okej tackar
Blev det affär?
 
L Lilllen skrev:
Jasså, det var värst. Då hade jag fel.
Det skulle jag inte säga. Mitt "statistiska urval" är en enda typ av ficklampa så provar någon annan en annan typ kan det mycket väl sluta med en puff och att den livsviktiga röken för evigt lämnar lampan... :cry:

Jag har som sagt ingen aning om man ska räkna med att överspänning är ofarligt i LED-lampor. Inget jag skulle göra med en dyrare lampa i alla fall.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har som sagt ingen aning om man ska räkna med att överspänning är ofarligt i LED-lampor. Inget jag skulle göra med en dyrare lampa i alla fall.
Men får kolla datablad för lampan. Kan vara 6-12V och 8xAA = 12V. Då skulle röken gå ut. Men om det var kopplat 4xAA=6V kanske det skulle gå (bara lite över)
 
L Lilllen skrev:
Detta gäller även AliExpress. Inte fått några avgifter från PostNord de senaste beställningarna.

Jasså? På paket som skickats från utanför EU alltså? (Många aliexpress säljare har ju EU varuhus också..)
Hur har leveranstiden varit då, har postmord fortfarande hållt paketet kvar "i tullen" i typ en månad innan dom behagat skicka det vidare till dig?
 
L Lucif3r skrev:
Jasså? På paket som skickats från utanför EU alltså? (Många aliexpress säljare har ju EU varuhus också..)
Hur har leveranstiden varit då, har postmord fortfarande hållt paketet kvar "i tullen" i typ en månad innan dom behagat skicka det vidare till dig?
Du betalar alltså momsen direkt till Ali/Wish vilka inte tar 75kr extra för jobbet. Så staten får sitt men PostNord får inga stålar :)
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
L Lucif3r skrev:
Jasså? På paket som skickats från utanför EU alltså? (Många aliexpress säljare har ju EU varuhus också..)
Hur har leveranstiden varit då, har postmord fortfarande hållt paketet kvar "i tullen" i typ en månad innan dom behagat skicka det vidare till dig?
Ja, det stämmer. Från Kina har paketen gått. En nackdel med att momsen betalas direkt är dock att även de från Europa blivit dyrare. Så tydligen har de trotts warehouse i EU ej betalat moms tidigare, men gör det nu.
8-10 dagar har de senaste paketen tagit från att de “arrived at destination country” till att jag fått dem. Men har fått för mig att “arrived at destination country” kan betyda Nederländerna när de skickar med PostNL, vilket nästan alltid verkar vara fallet nuförtiden.
Från ”customs clearance started” till “clearing customs” så har paketen nu bara tagit några timmar. Men när jag försöker jämföra detta med förut så går det inte, då de båda benämningarna inte verkat funnits med i spårningen av äldre paket... Så tid från “arrived at destination country” känns som vettigast jämförelse.
 
  • Gilla
Lucif3r
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Jasså, det var värst. Då hade jag fel. Sitter ju lite kretsar i även enklare lampor. Trodde dock inte de kunde hantera en så mycket högre spänning. En fundering är om Biltemalampan har de 9 batterierna i serie. 9*1,5=13,5. 9*4,2=37,8V känns ju möjligen lite mastigt ändå?
Kan ju omöjligt finnas ekonomi i att köra 9 st 14500 när man kan köpa typ en Wurkkos FC11 inklusive 18650 för ett fåtal hundralappar...
 
Känns som många inlägg är offtopic nu...:thinking:
 
  • Gilla
eMMMET och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.