Är det Rubart som gäller vid köp av sänksåg? TS55 vill jag ha, har ett par skenor redan så det behövs nog inte.
 
SamiHus SamiHus skrev:
Är det Rubart som gäller vid köp av sänksåg? TS55 vill jag ha, har ett par skenor redan så det behövs nog inte.
Tror det är rätt jämt skägg på enbart sågen mellan utlandet och Sverige. Med frakt blir det nog ungefär samma pengar hos RUbart som ex Toolab. Köper man från UK får man tänka på att sladden är fel och kolla så det inte är en 110V maskin (Imperiet har fått för sig att 110V kan vara bättre på byggen än 240V).

Klingor och tillbehör brukar dock vara otroligt mycket billigare i utlandet.
 
Jämförde nu och man tjänar bara någon hundralapp på Rubart men funderar på en systainer med dammsugardelar och den är bra mycket billigare där.
 
sunnis
SamiHus SamiHus skrev:
Jämförde nu och man tjänar bara någon hundralapp på Rubart men funderar på en systainer med dammsugardelar och den är bra mycket billigare där.
Du har inte funderat på TSC 55an? Du får ju Basic modellen plus ett batteri för samma pris/något billigare. Har du festool laddare och fler batterier sen tidigare (15v och 18v funkar) så är det ju ännu bättre.

Jag har båda maskinern, gissa vilken jag använder... nu i efterhand så skulle jag aldrig köpa en sladddriven handsåg av något slag. Sticksågen byter jag också snart mot festool batteridrivna.
 
  • Gilla
iSnobben och 1 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Du har inte funderat på TSC 55an? Du får ju Basic modellen plus ett batteri för samma pris/något billigare. Har du festool laddare och fler batterier sen tidigare (15v och 18v funkar) så är det ju ännu bättre.

Jag har båda maskinern, gissa vilken jag använder... nu i efterhand så skulle jag aldrig köpa en sladddriven handsåg av något slag. Sticksågen byter jag också snart mot festool batteridrivna.
Jo jag funderade en sväng på en batteridriven just pga gratisbatteriet. Min tankeväg var väl att jag idag inte har några batteridrivna Festool och jag har redan köpt flera sladdade Festools som tex Carvex.
Jag är hobbysnickare och kommer köra till 99.9% i min källare/hemmasnickeri. Som jag förstod så ska man väl minst ha 2 batterier i Sänksågen och ska jag köpa ett sånt paket blir det bra mycket dyrare. Dessutom så kommer jag alltid köra med dammsugare och då är inte en kabel till hela världen.
 
richardtenggren
Fördelen jag ser med sladd är att det funkar bra med auto-start på min CTL-MIDI, men har man en CTL 26 eller större finns det Bluetooth-modul nu.
Jag ska nog införskaffa mig en Carvex snart då min nuvarande sticksåg ramlade ner från ställningen i sommar, så att foten blev skev, men är osäker på batteri eller sladd. Det är ju väldigt smidigt med batteri.

Det är synd att det inte finns en nät-modul som till de nya sliparna för att konvertera till nätdrift.
 
sunnis
SamiHus SamiHus skrev:
Jo jag funderade en sväng på en batteridriven just pga gratisbatteriet. Min tankeväg var väl att jag idag inte har några batteridrivna Festool och jag har redan köpt flera sladdade Festools som tex Carvex.
Jag är hobbysnickare och kommer köra till 99.9% i min källare/hemmasnickeri. Som jag förstod så ska man väl minst ha 2 batterier i Sänksågen och ska jag köpa ett sånt paket blir det bra mycket dyrare. Dessutom så kommer jag alltid köra med dammsugare och då är inte en kabel till hela världen.
För skivmaterial upp till 12mm funkar 1 batteri utmärkt också. Blir lite lättare maskin. Men visst, ska maskinen fungera som den är tänkt och ge samma effekt som den sladddrivna varianten behövs 36v. Har man inga 18/15v batteriet/laddare sedan tidigare så blir det väldigt dyrt. Det fina är ju om man har en bra laddare TCL8 eller TCL6 och typ 4 batterier så klarar man sig jäkligt långt med ett flertal olika verktyg och kan köpa helt nakna (Basic) maskiner som är ganska billiga. Sen är man i Festool träsket för evigt :crysmile:

Den är i alla fall inte slö med ett batteri om man säger så, det funkar hjälpligt upp till 20mm i alla fall.

Men ska du köra stationärt till dammsugaren tappar man lite fördel med batteridrift. Jag har min sladd TS55 av den anledningen, fast nu har jag fixat BT modulen till min dammsugare CTL26a så det som är kvar är blåtandsbatteriet så får jag samma funktion vid stationärt arbete.

richardtenggren richardtenggren skrev:
Fördelen jag ser med sladd är att det funkar bra med auto-start på min CTL-MIDI, men har man en CTL 26 eller större finns det Bluetooth-modul nu.
Jag ska nog införskaffa mig en Carvex snart då min nuvarande sticksåg ramlade ner från ställningen i sommar, så att foten blev skev, men är osäker på batteri eller sladd. Det är ju väldigt smidigt med batteri.

Det är synd att det inte finns en nät-modul som till de nya sliparna för att konvertera till nätdrift.
Ja, det är lite drygt tyvärr med auto starten. Blir massa oväsen att köra dammsugaren konstant också. Jag kommer i alla fall byta min carvex mot batterimodellen med blåtand. Så mycket smidigare i alla lägen, det blir lite som batteridriven skruvdragare, helt otänkbart att stå med en sladddriven skruvdragare idag även om man skulle ganska lätt lösa kabel och eluttag där man är hur enkelt som helst.
 
j.erkers
Funderar på en Bosch GMF 1600 CE TWIN BAS fräs. Är nybörjare och har redan kantfräsen Bosch GKF 600 men är lite missnöjd med att det inte går att reglera hastigheten på den. Fick idag hem en Leigh 1600 som jag inte känner mig bekväm att köra GKF 600 på. Siktar jag för högt med GMF 1600? Ska bygga lite hyllor, ett bord och lite annat som kan behövas - eller frun vill ha...
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Jag har suktat efter överhandsfräs länge. Övertyga mig om att köpa en Bosch GMF1600 twin nu när man kan FP den för 5’ på proshop!

Är det ett bra val för någon som sysslar med allmänt småsnickeri och renoveringsarbete?
 
Från länktråden - helt appropå Bosch dragare. Jag har använt Bosch 10/12v länge, och de funkar bra upp till typ 4,0/70-skruv. Fördelen är så klart vikten. Nackdelen är att det går långsamt. För min del skruvar jag gärna mindre skruv med dem, men sedan blir det gärna 18v eller slagskruvdragare, så slipper man momentet i handleden.

Jag köpte en Bosch 10.8V med 2x1,5Ah och lboxx från HN för 700:- ..
 
elpaco elpaco skrev:
Jag har suktat efter överhandsfräs länge. Övertyga mig om att köpa en Bosch GMF1600 twin nu när man kan FP den för 5’ på proshop!

Är det ett bra val för någon som sysslar med allmänt småsnickeri och renoveringsarbete?
Ja säger jag! (y)
GOF1250 ser intressant ut oxo. ;)
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
j.erkers
Kunde inte motstå en utan köpte GMF1600. Hopas den kommer i slutet av kommane vecka.
 
  • Gilla
bulleribock och 2 till
  • Laddar…
j.erkers j.erkers skrev:
Kunde inte motstå en utan köpte GMF1600. Hopas den kommer i slutet av kommane vecka.
.. och jag hängde på. Sedan la jag till FSN OFA KIT från amazon. Lika bra att smida när plånboken är tom.
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.