Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Bra vet jag inte men köpte denna häromdagen.

[länk]
Och vad tycker du?
 
Inte lastat den än men totalt livsfarliga ”snäppen” till locket och för att hålla ihop lådorna iaf.

Har egentligen inte något att jämföra med men tänkte ähh vafan 300 pix...
Den rymmer ju en del verktyg nu till vårens projekt då allt ska in, ut och runt om hemma...
 
Bauhaus säljer FJÄRRSTYRDA VÄGGUTTAG 3-PACK för 39 kr (tidigare 139 kr) efter jul. Jag tänkte i alla fall sätta fjärrkontroll på spånsugen med min :)
Tre vita fjärrstyrda vägguttag och en vit fjärrkontroll med knappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
dokimazooo och 2 till
  • Laddar…
Lime113 Lime113 skrev:
Bauhaus säljer FJÄRRSTYRDA VÄGGUTTAG 3-PACK för 39 kr (tidigare 139 kr) efter jul. Jag tänkte i alla fall sätta fjärrkontroll på spånsugen med min :)
[bild]
Jag tror att det är viss risk att de där reläna klibbar efter ett tag, jag vet att det finns typer som är specade för stora effekter men för att brya en så stor induktiv last är det lämpligare att använda en kontaktor.
 
B badtastex skrev:
Jag tror att det är viss risk att de där reläna klibbar efter ett tag, jag vet att det finns typer som är specade för stora effekter men för att brya en så stor induktiv last är det lämpligare att använda en kontaktor.
Pratar vi främst om effekt kring och över 1000 W?
 
B badtastex skrev:
Jag tror att det är viss risk att de där reläna klibbar efter ett tag, jag vet att det finns typer som är specade för stora effekter men för att brya en så stor induktiv last är det lämpligare att använda en kontaktor.
För 39 kr kan man nog leva med det hypotetiska problemet.
 
De var specificerade till 1100W, men hur stor är din spånsug?
Nexa har några uttag som är specade till 3500W (glödljus) men då anger de max 2000W för en motor (LGDR-3500). Så det ger väl en fingervisning om vad du bör hålla dig under för att de där Bauhaus-uttagen bör klara.

Vi kör med en del Nexa och Anslut (Julas variant) och det förekommer ju felaktiveringar (förmodligen någon granne som har närliggande kod) då protokollet är så pass enkelt. Det är ju kanske inte så kul om spånsugen står och går hela dagen menar jag... ;)
 
En tanke slog ned - det kanske går att lura igång en grovdammsugare med fjärren genom att sätta det fjärrstyrda uttaget i dammsugarens strömuttag (det där som man sätter slipmaskinen i för att få autostart på dammsugaren) med en liten resistiv last, t ex ett motstånd.

Alla synpunkter från genuint elkunniga mottages tacksamt.

Hälsningar, Erik E
 
Sätt en lagom stor glöd eller bygglampa i den.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Vad har jag nu lärt mig
1. Magkänsla.Klart den billigaste fjärrbrytaren inte kommer lösa det svåraste problemet.
2. Man behöver ett 2032 batteri till fjärrkontroll
3. Nej spånsug går inte igång av att aktivera brytare
4. Kopplar man en last (såg) på dammsugarporten i en fjärrbrytare och sedan dammsugaren i fjärrbrytare -> vägguttag så kommer den innersta fjärrbrytaren paja. Dock inte så konstigt då det väl är närmare 2 kW.
5. Nästa gång skapar jag en crowdfunding innan jag pajar min 10 kr fjärrbrytare. Har ju bara fem kvar och i den här takten är de nog alla sönder innan söndag :(

Men jag förstår inte poängen att fjärrbrytaren ska sitta lägre ut i kedjan mer än pga överlast. Dock om du vill starta dammsugaren med att du börjat slipa så är det väl bara att koppla in slipmaskinen på utporten och köra auto?
 
Länktråd...
 
  • Gilla
larsanderssson och 3 till
  • Laddar…
Förstår inte riktigt vad du har för prylar som du vill köra ihop med de där fjärrstyrda uttagen. Om du med spånsug menar en grovdammsugare med auto-uttag så är det väl lämligare att sätta en lagom stor last (lampa) i det fjärrstyrda uttaget och därefter koppla in det hela i dammsugaren. Genom att statta uttaget borde då dammsugaren starta.

Jag körde ett tag min bordsåg i uttaget på min Kärcher grovdammsugare och ibland fick man problem med säkringen eftersom de tillsammans drog mer än vad säkringen kunde leverera, av den anledningen blev jag tvungen att klra på olika faser (säkringar) och tappade därför auto-on funktionen på dammsugaren.
 
B badtastex skrev:
Förstår inte riktigt vad du har för prylar som du vill köra ihop med de där fjärrstyrda uttagen. Om du med spånsug menar en grovdammsugare med auto-uttag så är det väl lämligare att sätta en lagom stor last (lampa) i det fjärrstyrda uttaget och därefter koppla in det hela i dammsugaren. Genom att statta uttaget borde då dammsugaren starta.

Jag körde ett tag min bordsåg i uttaget på min Kärcher grovdammsugare och ibland fick man problem med säkringen eftersom de tillsammans drog mer än vad säkringen kunde leverera, av den anledningen blev jag tvungen att klra på olika faser (säkringar) och tappade därför auto-on funktionen på dammsugaren.
Nej nej förstå mig rätt, jag har inget intresse av denna lösning det var Obo som var nyfiken (#220, #221). Anledningen att jag vill fjärrstyra är att samma grovdammsugare kommer användas på alla maskiner med avloppsrörsystemet och jag vill (och kan nog inte heller) sätta en grendosa med alla maskiner på dammsugarens utport.

O obo skrev:
En tanke slog ned - det kanske går att lura igång en grovdammsugare med fjärren genom att sätta det fjärrstyrda uttaget i dammsugarens strömuttag (det där som man sätter slipmaskinen i för att få autostart på dammsugaren) med en liten resistiv last, t ex ett motstånd.

Alla synpunkter från genuint elkunniga mottages tacksamt.

Hälsningar, Erik E
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.