3 779 334 läst · 12 845 svar
3779k läst
12,8k svar
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Nope, det går ej heller att lossa med gdx modellen. Men denna går http://www.ffx.co.uk/tools/product/...72033-18V-High-Torque-Impact-Wrench-Bare-UnitFredrikR skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Sant, dock funkar Boschen som jag länkade till med sina 180Nm.Robert-san01 skrev:
Har man sedan tidigare 18V batterier blir den inte dyr OCH fungerar.
3995:- för Bosch PTS 10 och stativet PTA 2000 känns om ett rätt bra pris? Eller finns det ännu billigare?
https://www.bauhaus.se/pts-10-sagbord-pta-2000.html
Är inte ute efter att ha en såg att dela hela skivor till det har jag cirkelsåg och skena. Behöver en smidig såg såga mindre bita och formatsåga brädor.
Tänkte att man kunde börja med den sågen, skulle hellre vilja ha Bosch GTS 10 XC med motsvarande stativ men då rusar priset upp med mer än det dubbla.
https://www.bauhaus.se/pts-10-sagbord-pta-2000.html
Är inte ute efter att ha en såg att dela hela skivor till det har jag cirkelsåg och skena. Behöver en smidig såg såga mindre bita och formatsåga brädor.
Tänkte att man kunde börja med den sågen, skulle hellre vilja ha Bosch GTS 10 XC med motsvarande stativ men då rusar priset upp med mer än det dubbla.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Har nu även kört med metallbladen, då det var ett antal spikar jag behövde få av, och det gick bra utan att jag märkte att bladet blev nåt slöare.Snailman skrev:Testade mina sharp cut för trä och plast idag, verkade skärs fint, och med tanke på att bladet fastnade en gång (maskinen vibrerade då istället) och ändå höll i svetsen, så verkar de ok.
Köpte tio träblad och tio metallblad.
Hade gärna haft lite längre blad, har bara sett ett i ett set med olika blad.
Jag håller med lite där dem kan inte sitta så hårt om den klarar det.
Normalt bör dem inte gå att få loss med en sådan maskin.
Sen siffrorna säger inte mycket om vad den verkligen klarar för det finns tydligen ingen riktig standard för hur man testar slagmomentet och det gör att olika tillverkare testar på olika sätt vilket resulterar i olika bra värden som är både närmre och längre ifrån sanningen.
Det bästa är att få möjlighet att prova olika maskiner under samma förutsättningar.
Jag har själv en bosch och inte missnöjd med den men den klarar inte det jobbet däremot andra lättare skruvförband är den perfekt till😊
Har en IR 2135 till det tyngre men det är ju en luftmaskin så inte riktigt samma sak😜
Normalt bör dem inte gå att få loss med en sådan maskin.
Sen siffrorna säger inte mycket om vad den verkligen klarar för det finns tydligen ingen riktig standard för hur man testar slagmomentet och det gör att olika tillverkare testar på olika sätt vilket resulterar i olika bra värden som är både närmre och längre ifrån sanningen.
Det bästa är att få möjlighet att prova olika maskiner under samma förutsättningar.
Jag har själv en bosch och inte missnöjd med den men den klarar inte det jobbet däremot andra lättare skruvförband är den perfekt till😊
Har en IR 2135 till det tyngre men det är ju en luftmaskin så inte riktigt samma sak😜
Dom sitter, har aldrig dragit med moment och heller inte tappat/råkat ut för löst hjul.bYkICr skrev:
Volvo rekommenderar 140Nm, och skulle man följa det så bör ju knackaren lösa uppgiften fint.
Jag brukar dra åt bultarna med 2delat teleskopskaft ihopskjutet (ca. 0,5m då) och brukar dra ut det när dom ska lossas.
Varför drar du så hårt
Jag har provat köra med vanlig skruvdragare för att skruva av och på bultarna. Självklart orkar den inte spänna eller lossa bultarna så det gör jag manuellt. Efter som skruvdragare inte har slageffekt så tar det inte lång tid innan det börjar verka i handleden efter alla ryck som det blir, självklart la jag ner detta helt och kör manuellt.
Nu har jag 2 bilar att byta på så visst har man funderat på något automatiskt och efter en del sökande så verkar faktiskt de billiga Hjulmutterdragare från Biltema och Jula gör jobbet helt okay. Man ska dock inte förvänta sig flera års livslängd.
När man såg DTD146ZW för ett rimligt pris så började man såklart fundera på om det kunde vara en mer hållbar lösning i längden men visst, Biltemas är fortfarande billigare.
Förövrigt brukar jag också dra åt bultarna något hårdare men det är inte i närheten av vad de drar när man får bytt däcken på däck ställen, då är de ibland omöjliga att ens få av med krafthandtag.
Nu har jag 2 bilar att byta på så visst har man funderat på något automatiskt och efter en del sökande så verkar faktiskt de billiga Hjulmutterdragare från Biltema och Jula gör jobbet helt okay. Man ska dock inte förvänta sig flera års livslängd.
När man såg DTD146ZW för ett rimligt pris så började man såklart fundera på om det kunde vara en mer hållbar lösning i längden men visst, Biltemas är fortfarande billigare.
Förövrigt brukar jag också dra åt bultarna något hårdare men det är inte i närheten av vad de drar när man får bytt däcken på däck ställen, då är de ibland omöjliga att ens få av med krafthandtag.
Okunskap? Ja har man inte tillgång till mätvärdet så kan man kanske kalla det så. Jag skulle mer formulera det som att det är ett tecken på att man inte har något att mäta momentet med. Hade alla handtag angivet vridmoment och gjort det tillförlitligt så hade de flesta draget vad som krävs bara.richardtenggren skrev:
Jag har varit inne på att köpa momentnyckel par gånger men varje gång jag går in o läser på forum så får jag uppfattningen om att momentnycklar tappar precision över tid och behöver kalibreras regelbundet. Har inte satt mig in i hur mycket jobb det är men jag misstänker att man måste köra iväg med verktyget och få det kalibrerat någonstans för en lätt liten summa.