instämmer, man drar inte 8 mm med 1/2" annat än nödfall. knappt 10mm... skulle nästa säga 13 mm....

...man har ju fina skäl till att skaffa en 3/8" sats för att just täcka de halvsmå hylsorna....

MathiasS skrev:
...man har ju fina skäl till att skaffa en 3/8" sats för att just täcka de halvsmå hylsorna....
samt en 1/4" för de små (y)

Ok, jag håller med! Ingen 8mm på 1/2''. Men det ändrar inte att jag vill ha en 8mm i uppsättningen, då med 3/8''

Om jag minns rätt har jag 1/4" upp till 10mm och 1/2" ner till 12mm, 3/8 överlappar båda dessa, gissningsvis från 6-15mm ungefär.

Jag tror att de flesta 1/4" satser går upp till 13mm.
På jobbet brukar jag vilja komplettera dessa med en 14mm, eller ännu hellre en 9/16"-hylsa, eftersom vi blandar hej vilt mellan tum och millimeter.

Redigerat:
Lostmoose skrev:
Jag tror att de flesta 1/4" satser går upp till 13mm.
På jobbet brukar jag vilja komplettera dessa med en 14mm, eller ännu hellre en 9/16"-hylsa, eftersom vi blandar hej vilt mellan tum och millimeter.
självklart måste du även ha en uppsättning tumhylsor... (y)

MathiasS skrev:
Om jag minns rätt har jag 1/4" upp till 10mm och 1/2" ner till 12mm, 3/8 överlappar båda dessa, gissningsvis från 6-15mm ungefär.
Alla mina 1/4-tumssatser har upp till 13mm.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
iwe skrev:
Jag insåg igår att jag saknar bra hylsor.
Är detta bra pris? Också ett tips :)

[länk]
Åk till butik och kläm på grejerna. Vet inte hur Kamasas kvalitet är numera, men hos Bahco har det tydligen gått utför. Jag har en äldre Bahco-sats som jag verkligen älskar. Innehåller allt jag behöver och har skön kvalitet. Såg "samma" sats på Jula riktigt billigt. Tills jag klämde på den. Det är samma uppsättning, lika många delar och samma dimensioner - man kvalitetskänslan i både låda och verktyg har helt försvunnit.

iwe skrev:
Jag insåg igår att jag saknar bra hylsor.
Är detta bra pris? Också ett tips :)

[länk]
Jag saknade också hylsor så jag köpte detta set igår och är relativt nöjd, så tack för tipset! Har egentligen ingen koll på var satsen är tillverkad och om de håller samma kvalitet som Kamasas gamla grejer men det kändes hyfsade för priset. Det var dessutom rätt antal och storlekar på hylsorna koncentrerat på 1/2" och inte överfull med massa andra tillbehör man aldrig kommer använda som de stora billiga Bahco-lådorna vilket jag uppskattar.
Plockade även upp en sats på 12-stycken blocknycklar 8-19 mm från Hard Head för 79 kr. Står 169 kr på Julas sida men de kostade 79 kr i butik i Sisjön igår.

Kan tipsa om att Amazon UK kör ta 4, betala för 3 på hela sitt home, DIY & garden sortiment. Detta inkluderar ett ganska brett utbud av verktyg. Pundet är dyrt men det går nog att göra fynd där om man letar lite. Man skulle t.ex. kunna plocka hem 4 stycken Festool KAPEX KS 120 EB för 8437 kr styck + frakt, att jämföra med det svenska billigaste priset på 12200 kr. Man kanske inte behöver 4 sågar själv men om man går ihop några stycken... bara ett exempel, finns mycket att välja på på sidan. Gäller endast varor som Amazon själva säljer.

Se här för mer info.

• Gilla
iwe
  • Laddar…
Hej

Jag var inne på K-Rauta i Arninge utanför Täby imorse. Det har Makitas 10.8v kombokit med 7 maskiner (borr, slagskruvdragare, tigersåg, cirkelsåg, sticksåg, dammsugare och 1 till), batterier, laddare och väska för 2999 kronor. Som referens är deras ordinarie pris 5999 kr. Jag tror det här extrapriset är otroligt konkurrenskraftigt - först till kvarn...

Herr Hysteres skrev:
Hej

Jag var inne på K-Rauta i Arninge utanför Täby imorse. Det har Makitas 10.8v kombokit med 7 maskiner (borr, slagskruvdragare, tigersåg, cirkelsåg, sticksåg, dammsugare och 1 till), batterier, laddare och väska för 2999 kronor. Som referens är deras ordinarie pris 5999 kr. Jag tror det här extrapriset är otroligt konkurrenskraftigt - först till kvarn...
alla krauta har det... och har haft det ett tag... gäller till 20 eller 22 december om ja minns rätt...

köpte ett förra månaden, otroligt nöjd med de maskiner jag testat... trodde det bara skulle vara skräp egentligen...

ni som handlar lär inte bli missnöjd!

camaro1969 skrev:
alla krauta har det... och har haft det ett tag... gäller till 20 eller 22 december om ja minns rätt...

köpte ett förra månaden, otroligt nöjd med de maskiner jag testat... trodde det bara skulle vara skräp egentligen...

ni som handlar lär inte bli missnöjd!
Jag stod med ett i handen och var nära att köpa det trots att jag redan har en nästan komplett blå Bosch 10.8v-serie...

;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.