En liten fundering. Hade det inte varit smart att låta altandäcket torka lite innan man ändkapar och sätter dit frisbrädor? Även låta frisbrädorna vara nästan uttorkade? På mina altaner har ibland frisen, trots perfekt passning vid montering, senare torkat isär lite i hörnorna. Eller finns det något annat knep att få passning som håller sig? Limma?

Man kan montera allt med något mm fritt. Vi använde 3.2mm masonite. Nu är det ca 6-8mm spalt. Och då stör det ingen!

7 mm spalt, då trillar ju nästan matknivar genom. Nä lägg det kloss an, så blir det bra sen. (gäller om trallen är blöt iaf)

Det gäller att inte tappa något. ;-)

Varför ska man skruva allt efteråt? Gör man det bara för att man vill ha raka skruvlinjer eller? Eller för att det är snabbare metod?

Jag förstår att man vill ha ett rensnitt på varje bräda, för det va något ja inte tänkte på när ja byggde mitt gamla trädäck. Men hjälper oljan på ändträt mycket? Antar att de gäller vara försiktig o pensla på det så de inte blir för flammig yta av det sen....

"trallskruven?
finns en uppsjö av sortiment av detta.
står att det är rostfria men ta en magnet å fastnar skruve ÄR det inte rostfritt utan bara behandlade. skruvas det med dessa kan du få en mörk ring på trallen av dessa.
använd A4 klassad trallskruv."

Nja, rostfritt finns normalt sett i två klasser A2 och A4. A4 är syrafast och alltid omagnetiskt. A2 däremot kan vara magnetiskt, men det är fortfarande ett rostfritt stål. Missfärgning av A2 är otroligt ovanligt i vanligt tryckt men kan uppstå i vissa ädlare träsorter, eller värmebehandlat trä.
Står där rostfritt så är skruven av rostfritt stål. Inte ngn ytbehandling. Det du uppfattar som ytbehandling är oftast en yta av vax för att skruven skall vara lättare att dra i. (glidmedel typ..)

Sen finns stålskruv med ytbehandlingar som är C4 klassade, dessa funkar bra till mindre altaner och om den inte är ett pooldäck eller brygga. (stora altaner rör sig mer, behöver därför ett mjukare stål för att inte gå av.)

• Gilla
mate67 och 1 till
  • Laddar…
A2 har jag skruvat i i massor...
kunder har kommit å sagt att det bli små mörka ringar runt trallskruven.
aldrig hänt på A4 skruven för den är HELT rostfri alltså omagnetisk.
är den magnetisk kan det rosta.
sen har jag aldrig hört det med att vissa skruv skall användas till mindre samt större altaner.
vilka storlekar gäller då?
byggt massvis i olika stl från 9m2 till 153 m2 och det finns ingen skillnad.
mvh
estwing

Hej Estwing,

har följt dina olika trådar och det är verkligen inspirerande och lärorik läsning. En fråga jag har som jag ännu inte sett något svar på är hur du får dina stolpar 2"4 helt i våg. Alltså jag är med på att du skruvar ihop två stycken 2"4 med den ena delen kortare och lägger bärlinan uppe på den kortare och skruvar genom den längre. Men hur gör du praktiskt för att få dem helt i våg. Antar att du vill ha upp stolparna en cm från plinten också.

Hoppas det inte var alldeles för offtopic!

• Gilla
Skånemike
  • Laddar…
hej.
brukar göra en stolpe något längre och skruvar fast tillfälligt.
ställt in lasern lr om du har en vän som kollar av i instrumentet.
sen gör jag den andra 20 cm längre då jag oftast har 2"9" som bärlina.
mvh
snickar estwing

Är lasern ett lättarbetat instrument? Antar att det finns att hyra?

hej.
det går att hyra.
det är mycket enkelt!!!

När blir trallen för "gammal" alltså torr?? har en bunt som legat buntat sedan v 29-30 tror jag då den var nytryckt! någon fara att slå ihop det då?

ingemar61 skrev:
Mycket bra tips det fanns här.

Dags för mig och dela med mig

Så här gjorde jag: [länk]

Skruva på//
Trevligt bygge och tack för att du delar med dig. Hur mycket grus har du under stenplattorna. Undrar lite vad minimum är på lera. (Västmanland) Kommer inte in med minigrävare så det är spade som gäller för schaktning:(

Redigerat:
Jag har en fundering hur man ska tänka angående längd på trallvirket.
Som jag har förstått det så finns 28x120 i 3,3m 4,2m 4,8m 5,4m.
Vilken längd är bäst för mig som har en altan som är ca 8,4m, och varför blir den längden bäst? :)

Tacksam för hjälp hur man ska tänka här!

Jag la några brädor åt andra hållet mitt i däcket för att slippa skarvar i trallen. Skruvade dit hela brädor först och sen sågade jag till rätt längd i mitten och vid frisen. Jag fräste också en radie på kortsidorna.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.