129 616 läst · 80 svar
130k läst
80 svar
Tips för att gjuta en betongtrappa önskas! Se bilder.
Ja, vi har faktiskt fundetat på det. En av offerterna vi fick var på 168 000:- för arbetet att gjuta plattan, trapporna och mura murarna. Sedan skulle material tillkomma. Det gjorde oss rätt motiverade att göra detta själva. Så jag började forska på Internet med min vanliga inställning, hur svårt kan det egentligen vara?Marlene Eskilsson skrev:
Vi har nu gjutit plattan själva, med ganska få timmars jobb faktikst. Nu har vi också snart byggt klart formarna till trapporna. Det har tagit några timmar, men inte heller det så otroligt mycket. Och att mura murarna borde ju för en som kan bara ta ett par dagar tycker vi med erfarenhet av hur det gick till när grunden till vår utbyggnad murades upp.
Så säg att trappbyggena på den offerten är värda typ 80 000:- i arbetstid enligt deras uppskattning. Det är VÄLDIGT bra betalt tycker vi. Vi skulle ju kunna bygga typ en trappa i månaden med den kostnaden och leva rätt bra på det bägge två.
Så man kanske borde byta branch?
Vi har inte använt rostfri armering. Men som jag har förstått det är det inget problem om den håller sig några cm innanför betongen hela tiden och inte sticker ut någonstans.
Redigerat:
Knicklas, kan du inte kanske gjuta trappan först med köpt betong och sedan borra i armering och gjuta på vagnsstyckena med handblandad betong efteråt? Det blir ju mycket mindre att blanda då och förmodligen lite enklare att bygga formarna också.
(Om mina inte går sönder när vi tar loss dem så är de till salu när vi är klara.
De har 8 steg var och är 1300 mm breda. Mallen till steghöjd och bredd på dem har varit vår gamla entretrappa från 1938.)
(Om mina inte går sönder när vi tar loss dem så är de till salu när vi är klara.
De har 8 steg var och är 1300 mm breda. Mallen till steghöjd och bredd på dem har varit vår gamla entretrappa från 1938.)
Ja det är ju en lösning, men kanske en sista utväg ändå. Hållfastheten blir väl bättre om man gjuter allt i ett stycke? Jag vill först undersöka varje möjlighet att få till allt i en gjutning. Kom gärna med fler idéer, de mottages tacksamt! Vore kul att få se din form armerad och klar innan gjutning också!?
Tyvärr har jag lite andra dimensioner på min trapp, annars hade din form varit intressant.
Apropå prissättningar så var det just det som fick mig att göra jobbet själv. De skulle ha 42 000:- för att gjuta 5 trappsteg... Jag skulle få dra bort 17 500:- i ROT och alltså betala 24 500:-
ROT-avdrag är en guldgruva främst för hantverkarna, och i andra hand för konsumenten... Lite OT...
Tyvärr har jag lite andra dimensioner på min trapp, annars hade din form varit intressant.
Apropå prissättningar så var det just det som fick mig att göra jobbet själv. De skulle ha 42 000:- för att gjuta 5 trappsteg... Jag skulle få dra bort 17 500:- i ROT och alltså betala 24 500:-
ROT-avdrag är en guldgruva främst för hantverkarna, och i andra hand för konsumenten... Lite OT...
Administrator
· Skåne
· 7 891 inlägg
Vi betalade 40 000 kr ink moms för trappan vi gjöt 2001, 6 trappsteg. Det var den som sprack i vintras. Vår nuvarande murare som vi bedömer är professionell, sa att den sprack delvis för att det var för mycket sand i betongen och dels för att armeringen hade rostat. Armeringen stack inte ut någonstans vad jag kunde se. När vi skulle åberopa 10-åriga garantin hade hantverkaren vi köpte den av gått i pension ...
I samband med att vi byggde till behövde vi gjuta 3 trappor och de kostade 31 000 kr/st. En av trapporna blev sned och den fick de bila bort och gjuta en ny. Fast det betalade vi inte för. Entreprenören (som är samma som byggde vår grund) skickade hit en polack för att göra jobbet med trapporna och jag misstänker starkt att han betalade honom lite på sidan av. Fast vi betalade fullt pris och vitt. Det är stora pengar att tjäna på trappgjutning, så jag tror att du kommer att göra strålande affärer om du ger dig på den branschen pinebar. Det jag har sett hittills av dina formar är mycket mer professionella är de som gjordes hos oss.
I samband med att vi byggde till behövde vi gjuta 3 trappor och de kostade 31 000 kr/st. En av trapporna blev sned och den fick de bila bort och gjuta en ny. Fast det betalade vi inte för. Entreprenören (som är samma som byggde vår grund) skickade hit en polack för att göra jobbet med trapporna och jag misstänker starkt att han betalade honom lite på sidan av. Fast vi betalade fullt pris och vitt. Det är stora pengar att tjäna på trappgjutning, så jag tror att du kommer att göra strålande affärer om du ger dig på den branschen pinebar. Det jag har sett hittills av dina formar är mycket mer professionella är de som gjordes hos oss.
Tackar och bockar för alla positiva komentarer!
Jag gissar att det är kombinationen av lite finsnickeri och precision när man gör formen och grovarbetet med att gjuta betong som är den svåra kombinationen att hitta hos samma leverantör.
Vi har nu tittat på på två gjutningar av plattor och gjutit vår sista platta själva. Vi inbillar oss att det inte är svårare att fixa till betongen för trapporna än det var för plattan när betongen väl är ihälld i formen. Men vi får väl se. Att att bygga formarna är ju naturligtvis mycket krångligare för trappor än för en platta. Om trappan sedan håller sig hel och inte spricker, det vet man ju inte förrän efter några år. Men jag tror att om vi beställer färdig, frostbeständig betong av en seriös leverantör, så har vi i alla fall gjort vad vi kan på den fronten också.
Jag gissar att det är kombinationen av lite finsnickeri och precision när man gör formen och grovarbetet med att gjuta betong som är den svåra kombinationen att hitta hos samma leverantör.
Vi har nu tittat på på två gjutningar av plattor och gjutit vår sista platta själva. Vi inbillar oss att det inte är svårare att fixa till betongen för trapporna än det var för plattan när betongen väl är ihälld i formen. Men vi får väl se. Att att bygga formarna är ju naturligtvis mycket krångligare för trappor än för en platta. Om trappan sedan håller sig hel och inte spricker, det vet man ju inte förrän efter några år. Men jag tror att om vi beställer färdig, frostbeständig betong av en seriös leverantör, så har vi i alla fall gjort vad vi kan på den fronten också.
Nu finns ett par bilder till. Här är allt klart för gjutning förutom balkar som vi ska sätta längs med trappstegen som stöd så att de inte sviktar. (Och så ska vi göra ett par små lådor till det översta steget på dem så att vi kan ha ett nedsänkt skrapgaller i toppen på varje trappa.)
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 718 inlägg
Kollade med Skanska Prefab (släkting som är konstruktör och platschef) för ett tag sedan angående det dâr med frostbeständig betong. Hon hävdade med bestämdhet att denna tillsats inte behövs alls om man inte har för avsikt att salta för avisning. Det är också i princip omöjligt att dosera denna tillsats rätt i de små volymer det är fråga om för oss privatpersoner. Temperatur, luftfuktighet, torrhalt i betongen m.m. påverkar doseringen som är i ppm-storlek.
Jag tänker gjuta min trapp som lösa steg i en form som återanvänds.
Jag tänker gjuta min trapp som lösa steg i en form som återanvänds.
pinebar skrev:
Jag skulle rekommendera att sätta mera armering i själva trappstegen.
På bilden ser det ut som att du bara har en bygel i varje kant?
Har gjort ett gäng trappor i jobbet och då är det alltid väldigt mycket armering.
Själv skulle jag sätta byglar på kanske cc 20 cm och några pinnar längs med steget innanför byglarna.
Känns lite dumsnålt att spara på den lilla mängden på en annars fin trappa som du säkert vill ska hålla flera gånger längre än en trappa i trä.
Lycka till med gjutningen, det brukar alltid vara lite intressant med trappor och slänter.
Nu börjar formen ta "form" (he-he) och jag har hyrt en bilmaskin storlek XL. Jag kommer inte så mycket längre utan att få bort det gamla.
Så här ser formen ut - snickrad av total nybörjare. Funderar eventuellt på att sätta små vinkeljärn under regelstumparna för att fästa ihop sättstegen och vangstyckena ännu bättre. Tror ni det behövs?
Så här ser formen ut - snickrad av total nybörjare. Funderar eventuellt på att sätta små vinkeljärn under regelstumparna för att fästa ihop sättstegen och vangstyckena ännu bättre. Tror ni det behövs?
Enligt Betongteknik är tillsatsen vanlig luft som rörs i betongen. Detär alltså riktigt att det inte går att göra själv, men det är ju inget problem att beställa betong från bil med den finessen.Johan Gunverth skrev:
Om man tittar på trappan uppifrån så har vi 6 st längsgående armeringsjärn i hela trappan och två liggande i varje trappsteg. Byglarna ser jag bara om något som håller den liggande armeringen på plats. Tätheten mellan armeringen är ju ungefär motsvarande en matta med 20 cm rutor. behöver man verkligen ha mer än så?Atenza skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 718 inlägg
Ok. Det kan vara olika. Jag kunde "få lite flaska" om jag ville och antar därför att det inte var luft.pinebar skrev:
Fick däremot ett 5-litare formolja av högsta kvalitet som enligt släktingen kommer att räcka en livstid.
Det i flaska är vad jag kan förstå till för att man ska kunna gjuta när det är kallt.
Luften är till för att det man har gjutit ska hålla när det blir kallt.
Och vi bestämde oss igår för att följa rådet om mer armering, så nu blir det lite nät i varje trappsteg också. På torsdag kommer betongbilen.....
Luften är till för att det man har gjutit ska hålla när det blir kallt.
Och vi bestämde oss igår för att följa rådet om mer armering, så nu blir det lite nät i varje trappsteg också. På torsdag kommer betongbilen.....
Mycket myter i den här tråden....Rostfri armering används inte. Det enda som är viktigt är vad för betong man gjuter med. Tyvärr har de som säljer betong alldeles för dålig kunskap om vad det är de säljer. Betongen måste vara "frostfri" dvs det skall vara ca 5% luft i betongen (det skall även vara en viss sorts ballast). Den får inte heller ha ett vct som överstiger 0.40 (och det är nog här det brister i de flesta fall). Vct och hållfasthetsklass håller ihop i par, ändar man det ena så ändras det andra. För Vct 0.40 måste man upp i nånstans runt C45/50. Den normala C25/30 som de används i de flesta normalgjutningar duger helt enkelt inte, den kommer att karbonatisera för fort.
Mer armering gör inte att trappan håller längre (snarare tvärt om). Och det absolut viktigaste är att armeringen inte ligger för grunt i betongen. Huvudarmering skall ha minst 30mm täckskikt och nät minst 20mm.
När betongen utsätts för koldioxid i luften börjar en process som heter karbonatisering. Denna bryter ner betongen och möjliggör för vatten att tränga in i betongen. Detta medför 2 problem, när det fryser riskerar vi att betongen sprängs. Det är därför vi blandar in luft i betongen så att det skall finnas plats för vattnet att expandera när det fryser. När man levererar betong på bil är det viktigt att man mäter lufthalten vid leverans då de luftporer som finns i betongen kan försvinna under transporten. Problem nummer två är att det vatten som tränger in i betongen dels är surt och dels innehåller en del kloridjoner som när det tränger in ända till armeringen angriper järnet. Så småning är järnet uppätet och armeringens kraftupptagande förmåga försämras alltså. Angreppet på järnet medför även att betongen vittrar sönder snabbare. Det är garanterat detta som hänt Marlene, och beror alltså nästan garanterat på att det var för dålig betong.
Nu är det ju för sent, hade jag sett den här tråden tidigare hade jag rekommenderat TS att ta kontakt med Strängbetong i Norberg (Forselsstrappan) för en prefabtrappa istället, det hade garanterat blivit bättre och antagligen mycket billigare än de fantasipriser jag sett hittills i tråden.
Mer armering gör inte att trappan håller längre (snarare tvärt om). Och det absolut viktigaste är att armeringen inte ligger för grunt i betongen. Huvudarmering skall ha minst 30mm täckskikt och nät minst 20mm.
När betongen utsätts för koldioxid i luften börjar en process som heter karbonatisering. Denna bryter ner betongen och möjliggör för vatten att tränga in i betongen. Detta medför 2 problem, när det fryser riskerar vi att betongen sprängs. Det är därför vi blandar in luft i betongen så att det skall finnas plats för vattnet att expandera när det fryser. När man levererar betong på bil är det viktigt att man mäter lufthalten vid leverans då de luftporer som finns i betongen kan försvinna under transporten. Problem nummer två är att det vatten som tränger in i betongen dels är surt och dels innehåller en del kloridjoner som när det tränger in ända till armeringen angriper järnet. Så småning är järnet uppätet och armeringens kraftupptagande förmåga försämras alltså. Angreppet på järnet medför även att betongen vittrar sönder snabbare. Det är garanterat detta som hänt Marlene, och beror alltså nästan garanterat på att det var för dålig betong.
Nu är det ju för sent, hade jag sett den här tråden tidigare hade jag rekommenderat TS att ta kontakt med Strängbetong i Norberg (Forselsstrappan) för en prefabtrappa istället, det hade garanterat blivit bättre och antagligen mycket billigare än de fantasipriser jag sett hittills i tråden.
Jo jag har sett olika prefabtrappor, men tycker inte alls att de ser speciellt roliga ut. Dessutom har jag extremt svårt att tro att det skulle vara en mer prisvärd lösning, eftersom jag vill att trappen ska bli identisk med den ursprungliga - alltså inte nån standardlösning.
Utlägg så här långt:
Hyra av bilmaskin: 500:-
2 st formplyfa (hade 2 st redan): 720:-
Reglar av olika dimensioner: ca 500:-
Skruv: 200:-
Kommande utlägg blir:
Armeringsjärn: inte säker här men ca 500:- kanske
Betong: 3000:-
Summa: i runda slängar 5500:-
Jag tror nog att Strängbetong vill ha lite mer än så - bara frakt och lyfthjälp går väl lös på ett par tusen...
Gårdagens framsteg i bildform... Bottenplyfan ska kapas till och formen ska fixeras. Sen är det dags för armering och gjutning!
Utlägg så här långt:
Hyra av bilmaskin: 500:-
2 st formplyfa (hade 2 st redan): 720:-
Reglar av olika dimensioner: ca 500:-
Skruv: 200:-
Kommande utlägg blir:
Armeringsjärn: inte säker här men ca 500:- kanske
Betong: 3000:-
Summa: i runda slängar 5500:-
Jag tror nog att Strängbetong vill ha lite mer än så - bara frakt och lyfthjälp går väl lös på ett par tusen...
Gårdagens framsteg i bildform... Bottenplyfan ska kapas till och formen ska fixeras. Sen är det dags för armering och gjutning!
Redigerat: