Det var inte mycket som gick att olja på vårt hus. Köpte Tinova V olja men på de flesta ställen är huset "transportgrundat" och oljan lägger sig ovanpå.

På tal om änd-trä...hur 17 kommer man åt att måla där? Trängt som bara den och avfräst på bakkanten. Vi har en massa bleck överallt med inknött ändträ. Jag smetar in färg så gott jag kan. Hur gör ni andra?

Berit
 
Om frågan hur man oljar ändträ, så är det så klart bäst att göra detta innan man sätter upp fasaden, då ställer man virket i en hink med olja i några minuter. Är det redan uppe så kan man pröva med en elementpensel eller en svamp (om det är mer plats).

På min fråga om baksidan på fasaden (då såklart innan den kommer dit), ska man olja den?
 
que skrev:
Hm,insidan lämnar ni som den är utan behandling?
Definitivt :D ;) ;)

//Christina.

PS: Den där impregneringsoljan är rätt dyr/DS.
 
Immobil skrev:
Nordsjö rekommenderar att man förutom ändträt även stryker hyvlade och frästa ytor med deras grundolja. ;)
::) Givetvis menade jag utsidan av panelen. Vi kör med dubbelfasspont + pärlspont och då blir det en del att olja på framsidan. ;)
 
Suck, ännu en dag med regn har hittills (huset kom v.24) hunnit måla 2/3 av ena väggen, hur bra är transportgrunden? klarar det sej till våren eller.... börjar känna mej lite stressad, semestern är ju snart slut och sen är det ju inte mycket tid till att måla.
 
fredpers skrev:
Jag var i en butik som säljer såväl Jotun som Nordsjö och de rekommenderade Nordsjö Tinova VX.
Jag var också i en dylik affär och de rekommenderade Jotun Demidekk Optimal...
 
micke_011 skrev:
ni som har valt tinnova, en av poängerna (den enda?) med just den färgen är ju enligt reklamen iaf att man inte behöver grundmåla.. om man nu får sitt hus grundmålat från fabrik (väggblocken alltså), spelar det någon roll?
Vi har målat med Tinova VX och vårt hus kom fabriksgrundat och vid närmare koll så var ju den behandlingen inte att jämställa med en grundmålning med riktig oljegrundfärg, tyvärr.
Så vi hade, om vi valt en färgtyp som kräver grundmålning, inte kunnat "tillgodoräkna" oss den behandling som huset redan hade utan varit tvungna att grunda och sen måla ytterligare två varv med slutfärgen och det en sommar som denna :p

MEN har man huset ordentligt grundat med oljegrund redan vid leverans så finns det då inte som jag ser det någon anledning att välja Tinova´n som ju dessutom är förhållandevis dyr MEN den suger in i panelen nåt alldeles otroligt på första varvet så jag hoppas att den ska skydda åtminstone nästan ;) lika bra som en oljegrund hade gjort, för det går mycket färg på första varvet.

//Christina.
 
Hej å hå,

Vi har precis avslutat målningen av vårat hus.
Bifogar lite erfarenhetsinformation....

Huset kom grundat från fabrik och har stått sedan i höstas utan problem. Dock så har alla vi pratat med sagt att trots grundningen från fabrik så måste man grundmåla. Dels för att de sprutar på färgen och då blir den inte lika inarbetad som då man penslar, vilket gör att den skyddas bättre. Sedan är den färgen de använder inte tillräcklig, tror inte den är oljebaserad.....

Vi målade huset med Tinova VX för att slippa grunda.
Vi har 191 kvm boyta i 2 plan och det gick åt ca 50 liter av själva färgen och 30 liter vitt till fönster, knutar vinskivor m.m.

Vi var fem personer som målade i tre dagar och sedan var allt utom lite småpill kvar.
Torktiden 12 timmar var inga problem eftersom man ändå går runt huset och då det kom några droppar regn på relativt nymålad fasad hände det inget. Man kunde ta på färgen efter någon timme utan att få färg på sig. Dock så var all den färg som man råkade få på sig omöjlig att ta bort om man inte gjorde det på en gång. Gjorde man det direkt med lite vatten var det superenkelt annars sitter det kvar i några veckor...om man inte skrubbar och använder lösningsmedel.

Ett råd som vi fick var att inte måla den andra strykningen efter klockan 15 på eftermiddagen. Då skulle färgen hinna torka tillräckligt innan nattfukten kom och ingen fukt tränger in i träet. Varför detta inte var lika viktigt vid första strykningen vet jag ej.
Vi lade upp jobbet så att vi målade så mycket vi hann första dagen. Målade därefter samma ytor en gång till dag 2 - klara innan kl. 15 och tog därefter nya omålade ytor för att sedan börja på dessa med strykning 2 dag 3.

Vi målade uppifrån och ned. Körde vitt och husets färg blandat. Detta för att vi hyrt ställning i tre dagar och inte ville hålla på och montera upp och ned hela tiden. Det funkade faktiskt jättebra och OM ngn råkade spilla så fanns det någon annan under som kunde torka bort.

Summa summarum. Vi är supernöjda och får se om vi är det om 5, 10 och 15 år med... ;-)

Lycka till!
Vänligen,

anna


 
Håller som bäst på att måla gavelspetsarna med Tinova VX. Det stämmer verkligen att det är skillnad på första och andra strykningen. Vi fick betala 1300 kr för 10 l inkl. brytning från färglös bas (vilket tydligen är lite dyrare än att bryta från vit bas) och 630 för en femlitersburk vit färg. Vi handlade på Färggrossisten i Malmö.
 
Hallåsan.

Jag jobbar med Nordsjös produkter, och av en slump ramlade jag in här. Jag förstår inte vad det är att klaga över att VX har lång torktid. För att vara en vattenlöslig oljetäckfärg så kan jag inte hålla med om detta. Välj en vanlig alkydtäckfärg och jämför torktid, så ser ni att det går betydligt fortare med VX.

Det fina med VX är ju att man kan målå med den på vilken annan (Ej Falu) typ av färg om man inte vet vad man har målat med, vatten- eller olje-baserad. För att inte tala om vid nymålning. Grundoljan ska det inte snålas med(mögelskydd+tätning av träporer) och sedan 2 färdigstrykningar för att uppnå rätt tjocklek på färgfilmen.

VX innehåller även en varriant på latex som gör att den inte blir så hård och spricker inte lika lätt.
 
PaintOver skrev:
Jag förstår inte vad det är att klaga över att VX har lång torktid. För att vara en vattenlöslig oljetäckfärg så kan jag inte hålla med om detta.
Jag har nästan inga postiva upplevelser alls av Tinova VX.
Nackdelar: Vattenlöslig, lång torktid, trögstruken, blir korning fort i öppnad burk, känslig för skador länge efter målning.

Fördelar: Vattenlöslig

Tinova Täckfärg V däremot är väldigt bra förutom att den har dålig täckförmåga. VX'n är iof bara snäppet bättre.

Lite Off topic:
Vad har ni gjort med Bindoplast 20, täckförmåga är skit jämfört med vad den har varit?
 
Pocke skrev:
Tinova Täckfärg V däremot är väldigt bra förutom att den har dålig täckförmåga. VX'n är iof bara snäppet bättre.
Är ju iof. inget proffs som målat med alla marknadens varumärken och kvalitéer ;).
MEN jag tyckte VX´n hade väldigt bra täckförmåga spec. om jag jämför med oljetäcklasyr, akrylat och även oljetäckfärg som alla iof. är från annan tillverkare.
Tungstruket var det på första varvet iom. att virket sög in färgen som en svamp så det blev "torrt" på pensel/roller i det närmaste direkt och det gick ju åt färg därefter ;), däremot var det lättstruket på nästa varv :)
Fast om inte jag har fattat helt fel så är det väl en av "finesserna" med VX, nämligen att den har bra inträngningsförmåga i trät och inte bara lägger sig som en "film" utanpå, eller......?

//Christina.

*EDIT* vi har en kompis som är målare med lång erfarenhet som hjälpte oss en del och enl. honom så blir VX aldrig proffsens favorit på arbetstid, alldeles för tungjobbad på första varvet och dessutom till viss del väderkänslig om än inte alls i den utsträckning som sägs här, så mao. inte den bästa färgen om man vill maximera "utväxlingen" på jobben ;D, MEN ger ett superresultat i slutänden med otrolig inträngning i panelen samt en jättefin finish rent utseendemässigt när det är klart.
Till "nackdelarna" hör då att ingen med säkerhet kan uttala sig om vad som är den generella uppfattningen om hållbarheten om säg 10-20 år då färgen är så pass ny men så är det ju iof. med allt som inte är prövat i 30 år eller mer ;)
 
byggimpert skrev:
MEN jag tyckte VX´n hade väldigt bra täckförmåga spec. om jag jämför med oljetäcklasyr, akrylat och även oljetäckfärg som alla iof. är från annan tillverkare.
//Christina.
Ok, täckförmågan överdrev jag kanske, men tungstruken är den konstant i jämförelse med akrylat. Jobbar man med det varje dag så känns det i kroppen, jag blir lite orolig för att det ska öka risken för förslitningsskador.
 
Pocke skrev:
Ok, täckförmågan överdrev jag kanske, men tungstruken är den konstant i jämförelse med akrylat. Jobbar man med det varje dag så känns det i kroppen, jag blir lite orolig för att det ska öka risken för förslitningsskador.
Hmmm....... det är precis det jag misstänkte kunde vara anledningen till åtminstone en hel del av de negativa omdömen som kommer från "proffs"håll, iof. viktiga aspekter det är inget snack om den saken MEN är det inte bättre att isf. ange dessa verkliga skäl som anledning till missnöjet med färgen och ge färgen den credit den förtjänar för det som är bra med den (om du nu tycker att det finns nåt som är bra ;))
Sen kan ju var och en välja själv huruvida man målar med VX eller ej :D
 
Pocke skrev:
Jag har nästan inga postiva upplevelser alls av Tinova VX.
Nackdelar: Vattenlöslig, lång torktid, trögstruken, blir korning fort i öppnad burk, känslig för skador länge efter målning.

Fördelar: Vattenlöslig
Vidhåller dessa nackdelar fortfarande, kvaliteten på VX'n ser vi först om 5-10 år. Största nackdelen är inte att den är trögstruken utan torktiden i kombination med vattenlöslighet samt att målar man ur öppen burk en hel dag så torkar den i burken på ett olustigt sätt(kornig).
Det här är mina åsikter som yrkesman och är kanske inte ett lika stort problem för de som målar sitt hus en gång vart 10:e år.
Jag upplever dessa problem dagligen, därav lite irritation på de små detaljerna som gör saker mer omständligt och förbrukar mer tid. Kvalitet kan jag inte säga något om bara tro, men jag har ofta fel ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.