Har sett att det diskuterats lite tidigare här på forumet om denna färg men är det någon som har haft den på fasaden i något år eller är den helt ny? Var på två olika ställen igår och skulle kolla färger, i den ena affären pratade säljaren sig varm om Tinovan medan det var precis tvärtom hos den andra, det var en katastrof vänta bara om några år då får man se hur det blir med hus som inte är grundade osv....
Enligt den andre så var Jotun det de rekomenderade. Har för tillfället ingen aning hur vi ska välja, tips någon....
 
Hej

Jag var den som startade förra tråden om VX. Jag var i en butik som säljer såväl Jotun som Nordsjö och de rekommenderade Nordsjö Tinova VX. Jag misstänker att det finns vissa kopplingar till vilken rekommendation du ger och vilken färg du säljer.

I vilket fall är vi snart färdigmålade och VX är bra att jobba med. Nackdelen är ju den långa torktiden (12 timmar) vilket gör dig lite mer väderkänslig.

/Fredrik
 
Jag har målat med Tinova VX förra året, så det är svårt att veta hur det blir om några år. Jag råkade ut för samma bryderi, men tror att det beror på vilken återförsäljare de är eller vilken rabatt de får! Jag tyckte i alla fall att den verkar bra, men det är klart, hur många fasader har jag målat?

Jag köpte min färg i Måleributiken i Alvik och fick 20 % för medlemskapet i Villaägarna eller Fastighetsägarna eller vad det var. 10 liter obruten standardfärg 1490:- minus 20% och skulle man ha bruten färg blev tillägget 150 kr för 10 l.

Jag har inte fått upp någon bild på målad fasad på hemsidan än men det kommer
http://hem.passagen.se/femana

Sök i forumet (knappen ovanför i rubrikraden) på "Tinova VX" så hittar Du fler strängar om detta

Helena med
Nationalschabraket
 
Då rekommenderar jag Stuvbutiken i Karlstad. 1050 kr per 10 litersburk + 100 kr för brytningen. Viss prutmån finns säkert om du köper lite mer.

/Fredrik
 
Verkar som att det är många som valt denna färg.

Vi har precis testmålat en bit av en vägg med 1 liter för att se hur det såg ut och hur långt det räckte. Det här var första strykningen men vi fick inte ut mer än 5 kvm med den burken.

Vi betalade 1362 kr för 10 liter bruten färg på Golv till Tak i Stenungsund!

Vi ska nu köpa in minst 80 liter till av denna färg så det vore värt att ta en runda till Karlstad!

Berit
 
Vi har också valt Tinova VX och det besked vi fick innan vi handlade var att denna färg suger in så pass mycket mer i panelen än traditionella oljefärger så att första varvet i det närmaste är att jämföra med en grundmålning, om det stämmer vet jag ju inte men suger in det gör det med besked ;)
På andra varvet bör färgen bli betydligt drygare, hoppas jag........... ;)
Men det är otroligt bra täckförmåga på färgen, efter första varvet ser huset färdigmålat ut, det är i princip bara glansen som förändras iom. andra varvet.

//Christina.
 
[Vi har också valt Tinova VX och det besked vi fick innan vi handlade var att denna färg suger in så pass mycket mer i panelen än traditionella oljefärger så att första varvet i det närmaste är att jämföra med en grundmålning, om det stämmer vet jag ju inte men


Det var precis det säljaren sa till oss med. Och det låter ju så bra att "bara" stryka 2 gånger istället för tre som det blir om man måste grunda också.
 
robbin --> Den kom till förra sommaren har jag för mig.
Jag kan hålla med den färghandlaren som var tveksam, jag personligen skulle inte måla en nyframtagen färg på min panel och riskera att få lova att byta den om 10 år.
Men det är bra att det finns pionjärer annrs skulle inte färgerna utvecklas. ;)
 
Pocke skrev:
Men det är bra att det finns pionjärer annrs skulle inte färgerna utvecklas.   ;)
Tack, jag känner mig hedrad. ;) Är också VX:are. 8)
 
Angående det här med pionjär... så är väl frågan om man är det frivilligt eller inte...

Jag läste diverse tester och och artiklar och började leta runt efter färger och många av de färger som varit med i tester som startade eller gjordes för ett par tre år sedan verkar vara nästan omöjliga att få tag på - även dom som klarade sig ganska bra.

Frågan är då ... ska man satsa på en färg som fick lite halvbra betyg i testerna eller en ny färg? Vi chansade på Tinova VX med förhoppningen att Nordsjö lärt sig något av de senaste årens problem. Återstår att se om vi skulle ha satsat på en färg vi vet är lite halvdan.

Berit
 
Tinova täckfärg eller täcklasyr är klassiker som funnits en tid och är bra både som latex och olja. De klarade sig ganska bra i folksams test har jag för mig.
Det jag har målat för ett antal år sedan med någon av de färgerna ser fortfarande ok ut.
Men man ska inte lita på att det är samma färg år till år...Nordsjö laborerar ganska mycket med färgerna och misslyckas rejält ibland. Det är väl så det blir när allt ska vara miljövänligt. ;)
 
Undrar vilka rejäla misslyckande Nordsjö (Akzo Nobel) har gjort tidigare år? Ska man vara säker på att färgen håller i 10 år innan ommålning får man vänta länge på att använda ny teknik.

Dessutom ska man inte lägga förmycket värdering på Folksams resultat. Särskilt inte de färger som fått en 1:a på mögelpåväxt. Man behöver mikroskop för att kunna se detta.

/Fredrik
 
Det riktiga stora missen var en invändig färg(blankett v70) som aldrig torkade med rinningar som resultat. Färgen kunde börja rinna efter 30 min.
Det var visserligen en invändig färg men det var ett resultat av lite laborerande med färgen.
Jag märker ibland skillnad på färger från olika leveranser, täckförmåga, viskositet mm.

Jag håller med om att man ska ta folksams test med en nypa salt men folk verkar ta det på stort allvar så det var därför jag refererade till det.

Visst får man vänta länge på att prova ny teknik om man vill se resultatet på andra hus först, men fråga dom som målade med de första latexfärgerna om de ångrade sig.
Nu jämför jag inte VX'n med de men man bör veta om riskerna med nya oprövade färger.
 
Man tar en risk för att vinna något på det. Ibland åker man dit och ibland lyckas det. :)

/F
 
fredpers skrev:
Man tar en risk för att vinna något på det. Ibland åker man dit och ibland lyckas det.  :)
Precis kunde sagt det bättre själv!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.