Lite nyfiken på detta då mitt elbolag skrev om detta idag att man kan välja eller prova på i alla fall.

Om man nu inte har någon elbil så undrar man om man gör besparingar genom att köra saker när det är lågt.

Om man räknar bort värme och varmvatten som jag redan nu tycker har gjort en bra besparing med en LVP så är det bara diskmaskinen och tvättmaskinen.
De kan man ju inte köra för sent (Man måste ju få sova) och då blir det då på helgerna.

Annars ser jag inget mer jag kan spara in genom att köra på visa tider.
 
För att spara ordentligt så behöver du kunna styra vvb om du har möjlighet samt elda om du har det när det är som dyrast. Jag har nästan lägre förbrukning nu än vad jag har på sommaren pga dessa två kombinationer. Sen tvättar jag och diskar när det är billigt, men bästa besparingen är varmvatten samt värmen i huset. Mot våren/sommaren ska jag ta tag i husförbrukningen när inget används. Tycker jag ligger högt där
 
Kan dock inte elda men visst det går väll att fixa att den kör lite extra varmt på nätterna och låta den ligga lite i dvala på dagarna men det blir ju inte så lätt. Har nu 20 grader från pannan till elementen och har min VVB på den temperatur som är rek av boverket.
 
Attitudeswe
C cazz skrev:
Lite nyfiken på detta då mitt elbolag skrev om detta idag att man kan välja eller prova på i alla fall.

Om man nu inte har någon elbil så undrar man om man gör besparingar genom att köra saker när det är lågt.

Om man räknar bort värme och varmvatten som jag redan nu tycker har gjort en bra besparing med en LVP så är det bara diskmaskinen och tvättmaskinen.
De kan man ju inte köra för sent (Man måste ju få sova) och då blir det då på helgerna.

Annars ser jag inget mer jag kan spara in genom att köra på visa tider.
Om du inte är beredd att styra LVP så att den buffrar värme när elen är billig så kommer du inte kunna tjäna på timpris utan att skaffa elbil / solceller
 
Attitudeswe
C cazz skrev:
Kan dock inte elda men visst det går väll att fixa att den kör lite extra varmt på nätterna och låta den ligga lite i dvala på dagarna men det blir ju inte så lätt. Har nu 20 grader från pannan till elementen och har min VVB på den temperatur som är rek av boverket.
Du kan styra så att du får periodisk legionellahöjning varje natt

Men COP från pumpen är ju lägre på natten samt vid varmare varmvatten så det vill till att det mer än något tiotal öre prisskillnad för att det skall löna sig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.