har nu kört timpris 1vecka, känns inte lönt? man sparar några kronor om dagen?
 
D Daniel__s skrev:
har nu kört timpris 1vecka, känns inte lönt? man sparar några kronor om dagen?
5kr/dag --> 150kr/mån.

Januari är ju inte riktigt som sep-dec var. Åtminstone inte än. Jag sparade faktiskt mest pengar när det inte var kallt. När det är kallt måste nämligen huset värmas dygnet runt, när det är varmare så hamnar en större andel av förbrukningen (i mitt fall med mina optimeringar) på natten.
 
D Daniel__s skrev:
har nu kört timpris 1vecka, känns inte lönt? man sparar några kronor om dagen?
Upplever samma sak. De flesta pratar om besparing i procent, vilket är missvisande. Man ska prata om besparing i kronor. 80% besparing kan vara 100 kr eller 1000kr. Som du säger så upplever jag väldigt lite besparing i kronor, i förhållande till hur mycket vi anstränger oss.

Jag tycker det är bara lönsamt om man har en elbil med en stor batteri som man kan vänta tills all det blir billigt att ladda. Det är inte alltid billigt på natten, man ska vänta på just den natten när det blåser och blir väldigt billigt

Sedan höger man sina effekttoppar på natten, vilket medför större effektavgift från elnätbolaget.

Till slut, med timpris kör man inte uppvärmning på ett optimalt sätt som minskar förbrukningen. Man värmer upp jättemycket på natten, med elpatron vilket är mindre effektiv, och sedan har man större förluster under dagen.

Mycket lättare och miljövänligt att få kampanjpris varje år istället, tycker jag.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Tinrik skrev:
Upplever samma sak. De flesta pratar om besparing i procent, vilket är missvisande. Man ska prata om besparing i kronor. 80% besparing kan vara 100 kr eller 1000kr. Som du säger så upplever jag väldigt lite besparing i kronor, i förhållande till hur mycket vi anstränger oss.

Jag tycker det är bara lönsamt om man har en elbil med en stor batteri som man kan vänta tills all det blir billigt att ladda. Det är inte alltid billigt på natten, man ska vänta på just den natten när det blåser och blir väldigt billigt

Sedan höger man sina effekttoppar på natten, vilket medför större effektavgift från elnätbolaget.

Till slut, med timpris kör man inte uppvärmning på ett optimalt sätt som minskar förbrukningen. Man värmer upp jättemycket på natten, med elpatron vilket är mindre effektiv, och sedan har man större förluster under dagen.

Mycket lättare och miljövänligt att få kampanjpris varje år istället, tycker jag.
Jag laddar elhybriden varje natt, oavsett elpris. Det gör också stor skillnad.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag laddar elhybriden varje natt, oavsett elpris. Det gör också stor skillnad.
Det gör jag också, men det är en liten batteri på 9 kWh mot uppvärmning för 30-40 kWh om dagen.

Det kanske blir mer lönsamt på sommaren
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Attitudeswe
D Daniel__s skrev:
har nu kört timpris 1vecka, känns inte lönt? man sparar några kronor om dagen?
Man gör det väl inte enbart för pengarna utan också för att det gynnar samhället?

Jag sparade 1200kr i dec och ser ut att spara 300kr i jan. Det mesta går helt automatiskt.

Genom att inte värma huset när jag är på jobbet så minskar min totalförbrukning. Men jag förbrukar kanske lite mer på kvällskvisten för uppvärmning av huset när jag skall komma ikapp, men det tar nog ut sig med den minskade kvällsförbrukningen för uppvärmning av varmvatten (som bara får ske 12-14 och 00-06)

Svenskt diagram som visar konsumtionsmönster och elpriser över dygnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska se hur januari blir tror nästan den kommer bli lite dyrare än
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Man gör det väl inte enbart för pengarna utan också för att det gynnar samhället?

Jag sparade 1200kr i dec och ser ut att spara 300kr i jan. Det mesta går helt automatiskt.

Genom att inte värma huset när jag är på jobbet så minskar min totalförbrukning. Men jag förbrukar kanske lite mer på kvällskvisten för uppvärmning av huset när jag skall komma ikapp, men det tar nog ut sig med den minskade kvällsförbrukningen för uppvärmning av varmvatten (som bara får ske 12-14 och 00-06)

[bild]
12-14 och 00-06, varför 12-14 och inte enbart köra 00-06?
 
12-14 är billigast under dagen för de som behöver ha lite värme då också...
 
Attitudeswe
D Daniel__s skrev:
Ska se hur januari blir tror nästan den kommer bli lite dyrare än


12-14 och 00-06, varför 12-14 och inte enbart köra 00-06?
Jag höjer vattnet till 45 grader mitt på dagen ifall de 70 jag värmde till på natten redan skulle ha använts...
 
Har styrning på vvb nu men det blev ljummet efter 4h då utan att någon dusha bara disk och tvätta händerna. Har höjt den nu till 60grader från ca 53 och ska testa igen.

Sen så tror jag att man lurar sig själv lite när man ser att det är billigt, man förbrukar mer än va man behöver och i slutändan kanske man får högre elräkning. Kanske bara jag :D
 
Attitudeswe
D Daniel__s skrev:
Har styrning på vvb nu men det blev ljummet efter 4h då utan att någon dusha bara disk och tvätta händerna. Har höjt den nu till 60grader från ca 53 och ska testa igen.

Sen så tror jag att man lurar sig själv lite när man ser att det är billigt, man förbrukar mer än va man behöver och i slutändan kanske man får högre elräkning. Kanske bara jag :D
Liten tank då? Kört med schema i 6mån med 280l vvb nu i hushåll med 5pers. Inga klagomål så länge man får 2 timmars headsup ifall fler än 3 skall duscha samma dygn...
 
D Daniel__s skrev:
Har styrning på vvb nu men det blev ljummet efter 4h då utan att någon dusha bara disk och tvätta händerna. Har höjt den nu till 60grader från ca 53 och ska testa igen.

Sen så tror jag att man lurar sig själv lite när man ser att det är billigt, man förbrukar mer än va man behöver och i slutändan kanske man får högre elräkning. Kanske bara jag :D
Vi har en 300liters OSO modulberedare som jag kör på natten. Den förlorar 2kwh per dygn i förluster vilket innebär ca 6 grader.

Om jag höjer termostaten typ 3 grader så blir energiförlusten relativt oförändrad. Beredaren får högre förlust vid 3 grader högre temp o lägre förlust vid 3 grader lägre.
 
Redigerat:
Har 190liter, men har höjt tempen och ska testa när det blir dyrt igen.
 
Timpris är ju inte riktigt timpris är det inte mer som ett rörligt pris som man kan styra själv?

När månaden är slut så blir det ett snitt pris för all el som jag förbrukat. Nu i november sluta jag på 82,62 öre/kWh.

Då betalar jag inte riktigt för det jag förbrukar för den exakta timmen som jag trott tidigare.

Om måndag kostar 30öre hela dagen och tisdag 50öre hela dagen så betalar jag 40öre(snitt) för båda dagarna eller tar dom hänsyn till att jag använde mer på måndagen då det kosta 30öre?
 
Jo, du betalar för det du förbrukar en specifik timme (antal kWh * timmens pris/kWh), men sedan räknas det ut ett medelvärde för perioden (total kostnad / totalt antal kWh).
Gör det lättare att jämföra med andra avtalstyper.
 
  • Gilla
krfsm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.