15 825 läst · 134 svar
16k läst
134 svar
Tillträde innan förmedla tillträdet
Sida 1 av 9
Har sålt en bostadsrätt, mina föräldras. Har träffat köparna vid kontraktsskrivning samt en gång efter i lägenheten. De kommer enl överenskommelse överta en del inventarier.
Vi besöket så fick jag frågan om de kunde komma dit och byta ut diskmaskinen som fanns, d v s ta dit sin från sin gamla lägenhet och då ta den befintliga till deras lägenhet. Idag fick jag också frågan om de fick komma dit med en del av sina saker innan formella tillträdet. Tankar om detta, lägenheten är tom och används inte.
Är det snålt att inte säga ja till detta?
Vi besöket så fick jag frågan om de kunde komma dit och byta ut diskmaskinen som fanns, d v s ta dit sin från sin gamla lägenhet och då ta den befintliga till deras lägenhet. Idag fick jag också frågan om de fick komma dit med en del av sina saker innan formella tillträdet. Tankar om detta, lägenheten är tom och används inte.
Se då till att de accepterar flyttstädning och skick innan de får ställa in något. Annars kan det bli tjafs om vem som orsakat vad.
Förhoppningsvis fungerar detta smärtfritt och underlättar för era köpare. Men det finns risker. Före det överenskomna tillträdet kan problem uppstå. Några exempel ärM MiaSthlm skrev:Har sålt en bostadsrätt, mina föräldras. Har träffat köparna vid kontraktsskrivning samt en gång efter i lägenheten. De kommer enl överenskommelse överta en del inventarier.
- vid utbytet av diskmaskinen sker en skada, vem är då ansvarig och vilken försäkring gäller
- köparen noterar ett problem som gör att de hoppar av affären. Ni kan då få ut skadestånd, men det kan bli komplicerat
Om lägenheten står tom är det bättre om ni kommer överens om ett tidigare tillträde, så kan köparen göra saker utan risk för komplikationer.
Skälet att köparna kan se saker i lägenheten om de får komma in tycker jag låter väldigt konstigt. Vad döljer du vid fastighetsaffärer?
Jag syftade på klimts inlägg. Inte på dig.
Moderator
· Stockholm
· 52 434 inlägg
Det finns åtskilliga exempel på att köpare som fått tillgång i förtid. Upptäcker saker de anser är fel. Och börjar kräva nedsatt köpesumma, eller hoppar av affären.D Daniel 109 skrev:
en köpare som upptäcker samma saker efter tillträde måste gå via reglerna om dolt fel om de vill ”få rätt”. Formellt gäller samma sak även före tillträdet, men iom. att köparen då inte har betalat ökar möjligheterna att strula.
Jo och juridiskt vem ansvarar för lägenheten om köparna kommer dit med sina saker. Sen skulle de i sista minuten vilja hoppa av och har en del av sina saker i lägenheten vad händer då.H hempularen skrev:Det finns åtskilliga exempel på att köpare som fått tillgång i förtid. Upptäcker saker de anser är fel. Och börjar kräva nedsatt köpesumma, eller hoppar av affären.
en köpare som upptäcker samma saker efter tillträde måste gå via reglerna om dolt fel om de vill ”få rätt”. Formellt gäller samma sak även före tillträdet, men iom. att köparen då inte har betalat ökar möjligheterna att strula.
Hempularen har redan gett ett exempel. Här på detta forum har vi haft ett antal trådar där en köpare haft en ytlig besiktning och sedan av något skäl noterat problem före tillträde och då vill hoppa av eller på annat sätt påverka affären. Av detta skäl bör man vara försiktig med tillgång före tillträde. Ytterligare ett exempel är om köparen skadar något i bostaden före tillträdet och det blir en diskussion om vem som är ansvarig för skadan.D Daniel 109 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 434 inlägg
Har det resulterat i problem eller bara lite tjafs?K klimt skrev:Hempularen har redan gett ett exempel. Här på detta forum har vi haft ett antal trådar där en köpare haft en ytlig besiktning och sedan av något skäl noterat problem före tillträde och då vill hoppa av eller på annat sätt påverka affären. Av detta skäl bör man vara försiktig med tillgång före tillträde. Ytterligare ett exempel är om köparen skadar något i bostaden före tillträdet och det blir en diskussion om vem som är ansvarig för skadan.
Vi hade en tråd hör, förra året kanske, där säljaren gav tillgång till bostaden före tillträde, och köparen noterade oväntade saker och ville hoppa av. Jag minns inte utgången säkert, men ofta är det ju så att vi inte får återkoppling om utgången. I ett fall i vårt eget hus för några år sedan så skedde en skada när köparen hade tillträde som det blev diskussion om. Det slutade med att säljaren fick betala skadan.D Daniel 109 skrev:
Att slutföra affären tidigare, som föreslås i inlägget ovan, är ett bra sätt att hantera som inte ger risker för problem.
Kommer fråga om de är intresserade av tidigare tillträde vid nästa fråga, tror inte att de har möjlighet till tidigare tillträde då deras boende inte är sålt ännu 6 veckor innan tillträdeK klimt skrev:Vi hade en tråd hör, förra året kanske, där säljaren gav tillgång till bostaden före tillträde, och köparen noterade oväntade saker och ville hoppa av. Jag minns inte utgången säkert, men ofta är det ju så att vi inte får återkoppling om utgången. I ett fall i vårt eget hus för några år sedan så skedde en skada när köparen hade tillträde som det blev diskussion om. Det slutade med att säljaren fick betala skadan.
Att slutföra affären tidigare, som föreslås i inlägget ovan, är ett bra sätt att hantera som inte ger risker för problem.